Doktorand inom vägteknik, modellering av vägkonstruktioner
Statens väg- och transportforskningsinstitut / Högskolejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Statens väg- och transportforskningsinstitut i Linköping,
Stockholm,
Göteborg,
Lund,
Skellefteå eller i
hela Sverige VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet som bedriver tillämpad forskning och kvalificerade utredningar inom transportområdet. Vi är cirka 240 medarbetare och har en årlig omsättning på omkring 290 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping medan övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund. Till enheten Väg- och banteknik söker vi nu ytterligare en medarbetare. Enheten har 20 medarbetare och är inriktad på forskning och utveckling av väg- och bankonstruktion samt deras beständighet. Forskningen bedrivs med hjälp av avancerade vägmateriallaboratorier och anläggningar för fullskaleförsök. Vi arbetar både med grundläggande kunskapsutveckling och med mer tillämpade projekt och frågeställningar som griper över flera vetenskapliga discipliner.
Placeringsort för tjänsten är Linköping eller Lund.
Du förväntas spendera minst 20 % av din arbetstid på plats vid Lunds tekniska högskola (LTH) i Lund respektive i Linköping.
Om rollen
Som doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen inom teknik och samhälle vid LTH, Lunds Tekniska Högskola i Lund.
Målet med det övergripande projektet är att utveckla en mekanistisk vägdimensioneringsmodell som tar hänsyn till aktuella klimatförhållanden såsom fukt och temperatur på/i vägen och variation över tiden. Ditt uppdrag i projektet är att utveckla metoder och modeller för beräkning och prognostisering av fukthalt i vägkonstruktioner med hjälp av data från väderstationer såsom nederbörd, temperatur, vindhastighet samt vägensgeometri, material och mm. Du kommer dessutom att undersöka möjliga sätt att mäta vatten i vägkroppen på objekts- och vägnätsnivå. Projektets mål är att kunna bestämma styvhets- och deformationsegenskaperna hos vägkonstruktionen vid olika klimat. Trafikverket finansierar projektet under fyra år.
Även om du främst ska ägna dig åt din forskarutbildning kommer du även i viss omfattning delta i annan forskning, fält- och laboratorieförsök samt spridning av forskningsresultat till olika aktörer och intressenter.
Om dig
Du har civilingenjörs- eller naturvetarexamen, gärna med inriktning mot väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller motsvarande.
Du är intresserad av fält-, laboratorie- och annat experimentellt arbete, såväl som databehandling och numerisk modellering. Erfarenhet från vägteknikområdet (eller geoteknik/strukturmekanik) och av modellering är meriterande. Arbetsuppgifterna kräver förankring i relevant teoribildning och metodik och du ska självständigt kunna sammanställa, analysera och presentera material.
Arbetet innebär många kontakter med olika organisationer inom transportområdet, samarbetspartners och andra forskare. Därför krävs det att du har såväl god organisations- och samarbetsförmåga som goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Goda kunskaper i svenska är en fördel och meriterande för tjänsten.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, din analytiska förmåga och din förmåga att kunna ta egna initiativ och arbeta självständigt.
Förordnandetid
Som doktorand kommer du att ha din anställning på VTI samtidigt som du antas till forskarutbildningen på LTH. Förordnande gäller för högst ett år i taget. Den som erhållit förordnande och med framgång ägnat sig åt forskarutbildning har förtur till fortsatt förordnande. Anställningen är tidsbegränsad till fyra år heltid.
Mer information
Mer information om VTI och specifikt om enheten VBA hittar du här: Väg- och banteknik
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ref. nr: 2024/0312-3.1
Publiceringsdatum2024-08-16Så ansöker duVälkommen att skicka in din ansökan, senast den 15 september, med personligt brev, CV, examensbevis samt betygskopior och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.
Ersättning Lön enligt överenskommelse.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-09-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Statens Väg- och Transportforskningsinst (org.nr 202100-0704),
https://www.vti.se/ Arbetsplats Statens väg- och transportforskningsinstitut
Kontakt Forskningschef
Björn Kalman
bjorn.kalman@vti.se 0705-12 42 55 Jobbnummer 8844653
Observera att sista ansökningsdag har passerat.