Doktorand i spårfordonsteknik (spårfordons dynamik)

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH 13 400 studenter på grundnivå och avancerad nivå och nästan 1900 forskarstuderande. KTH har 4900 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Skolan driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna teknisk fysik och farkostteknik, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång, kandidatprogrammet Simuleringsteknik och virtuell design och ett flertal masterprogram.

Detta doktorandprojekt kommer att genomföras i nära samarbete med internationellt ledande tillverkare av spårfordon, infrastrukturhållare och tågoperatörer. Projektet finansieras av Järnvägsgruppen vid KTH. Forskningen kommer att äga rum vid institutionen för Farkost- och flygteknik.

Publiceringsdatum
2014-06-15

Arbetsuppgifter
Vid godkännandet av nya spårfordon med avseende på fordonsdynamiska egenskaper (krafter på spåret, vibrationer) behöver man karakterisera spåret. Idag klassificeras spårets ojämnheter i höjd- och sidled, spårlägesfelen, med hjälp av medelvärden och maxvärden. Dessa korrelerar dock dåligt med fordonens dynamiska respons. Därmed kan liknande spårlägesfel leda till mycket varierande fordonsrespons. Den viktigaste målsättningen med doktorandprojektet är att utveckla metoder för karakterisering av spårlägesfel som bättre korrelerar med fordonsresponsen.
Utifrån tidigare arbeten, bl a inom ett nyligen avslutat EU-projekt, ska nya lovande metoder inom området väljas ut och vidareutvecklas. Omfattande mätresultat från EU-projektet ska användas för att testa de utvecklade metoderna genom att korrelera uppmätta spårlägesfel med uppmätta fordonsresponser för olika typer av fordon. Också mätunderlag från Sverige förutses kunna användas för att utvärdera olika metoder. Studier ska även göras med hjälp av simulering av fordons dynamiska samverkan med spåret.
Ett lyckat forskningsresultat skulle, till gagn för fordonstillverkare och tågoperatörer, väsentligt öka sannolikheten att fordon som har designats med hjälp av dynamisk simulering klarar kraven i typtesterna och blir godkända snabbare. Även för ett framtida simuleringsbaserat fordonsgodkännande är det viktigt att anta realistiska spårlägesfel. För infrastrukturhållaren ökar möjligheterna att bedöma underhållsbehovet för ett spår i relation till fordonsresponsen. I vissa fall leder detta troligen till betydligt längre underhållsintervaller, medan kortare intervall för spårunderhåll kan krävas i andra fall.

Kvalifikationer
För behörighet krävs civilingenjörsexamen i Farkostteknik, Maskinteknik, Teknisk Fysik eller annan motsvarande utbildning med relevans för området. Utöver traditionella akademiska meriter så räknas ett för tjänsten relevant examensarbete, internationell erfarenhet och språkkunskaper som meriterande.
Den sökande ska ha ett stort intresse för grundläggande forskning och utveckling. Tjänsten kräver god förmåga att arbeta självständigt och driva projektet framåt, att sätta sig in i nya frågeställningar, att samarbeta med andra personer i olika grupper.

ÖVRIGT
Ansökningar via e-post till: hr@ave.kth.se
Ange referensnummer S-2014-0759 i ämnesraden för e-postmeddelandet!

Ansökan skall innefatta följande handlingar i en PDF fil. Ej zip eller rar filer:

1. Personligt brev med kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.
2. CV
3. Betygsavskrift från högskola/universitet
4. Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
5. Namn och adress till två referenspersoner.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Enligt överenskommelse., upphör: Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till maximalt fem år med upp till 20 % institutionstjänstgöring.

Ersättning
Lönen följer KTH:s riktlinjer för doktorandanställning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-08-15
Ange följande referens när du ansöker: S-2014-0759
Ansökan kan skickas till e-postadress: hr@ave.kth.se

Kontakt
Mats Berg, Professor 08-790 8476 mabe@kth.se
Sebastian Stichel, Professor 08-7907636 stichel@kth.se

Facklig kontakt
Kristina Östman, SACO 08-790 6139 kostm@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan , KTH Teknikvetenskap
KTH
10044 Stockholm

Kontorsadress
KTH 10044 Stockholm

Jobbnummer
1910400

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: