Doktorand i förbränningsmotorteknik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem i Stockholm, Södertälje eller i hela Sverige

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Verksamheten vid skolan för industriell teknik och management omfattar de ingenjörs-, teknik och ekonomivetenskaper som är nödvändiga för att kunna utveckla nya produkter, material och produktionsprocesser på ett tekniskt ledande, ekonomiskt lönsamt och miljömässigt uthålligt sätt. Skolans kunskapsområden är energiteknik, industriell design och innovation, produkt- och produktionsutveckling, materialutveckling, mikro- och nanoteknik samt industriell ekonomi, organisation och ledning.

Publiceringsdatum
2014-02-16

Arbetsuppgifter
Kompetenscentrumet CCGEx (Competence center for gas exchange) fokuserar på forskning om gasväxling i förbränningsmotorer. Syftet med forskningen är att göra motorerna mer effektiva och miljövänliga utan att förlora prestanda. Forskningen bygger på omfattande kunskap om strömningsmekanik, akustik och förbränningsmotorteknik. Såväl grundläggande som tillämpade experiment och simuleringar innefattas, samt utveckling av metoder för sådana. Centret är en gemensam satsning mellan KTH, Energimyndigheten och de största fordons- och motortillverkarna i Sverige.

Centret kommer under 2014 anställa doktorander inom forskningsområdet "Heta sidan", med fokus på processer och system från avgasventilen, avgasporten, grenröret och turboaggregatets turbin.

Dagens och framtidens förbränningsmotorer för både lätta och tunga applikationer använder sig ofta av turboladdning för att hålla bränsleförbrukningen låg och samtidigt uppfylla lagkraven för avgasemissioner. Valet av turboaggregat är en kompromiss mellan prestanda, installation och kostnad. Vid valet av turbin till turboaggregatet är verkningsgraden en viktig parameter. Samspelet mellan kolvmaskinen och turbinen påverkas i hög grad av avgaspulserna som kommer från motorn.
Projektet handlar om hur avgaspulsernas form påverkar turbinens och kolvmotorns verkningsgrad. Arbetet utgör en del i en större forskningssatsning på grundläggande förståelse för samverkan mellan motor och turbin, och innefattar dels laborativa experiment, dels datorsimulering med huvudsakligen endimensionella modeller. Projektet finansieras av kompetenscentrumet CCGEx vid KTH och arbetet bedrivs i samarbete med doktorander på institutionerna för Mekanik och Farkost och flyg. Den här tjänsten har en systemintegrerande roll i samarbetet.

Doktorandtjänsten är som längst fem år. I doktorand-anställningen ingår maximalt 20 % institutionstjänstgöring, främst relaterat till undervisningen.

Kvalifikationer
Den sökande bör ha civilingenjörs- eller masterexamina inom ett av följande områden: Maskinteknik, Farkostteknik, Design och produkt-framtagning, Teknisk fysik eller motsvarande. Vidare skall den sökande vara speciellt motiverade för vetenskaplig forskning och ha välutvecklade analytiska färdigheter för att självständigt kunna formulera och lösa problem.
Den sökande bör ha erfarenhet av experimentellt arbete med motorer. Det är meriterande om du har erfarenhet från 1D-simulering av gasväxling i motorer.

Goda kommunikationsfärdigheter och förmåga att kunna arbeta i grupp är färdigheter som vi fäster stor vikt vid. Mycket goda engelska språkkunskaper är ett krav och svenska språkkunskaper är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet i den här rekryteringen.

Ansökan skall innefatta följande handlingar:
1. Curriculum Vitae
2. Personligt brev
3. Betygsavskrift från högskola/universitet
4. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier

Ange arbetsgivarens referensnummer i e-postens ämnesrad: M-2013-1113

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överrenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-03-10
Ange följande referens när du ansöker: M-2013-1113
Ansökan kan skickas till e-postadress: registrator@itm.kth.se

Kontakt
Andreas Cronhjort, Universitetslektor 08-790 83 33 andreas.cronhjort@itm.kth.se
Jonas Holmborn, Förest kompetenscentrumet CCGEx 08-790 78 48 holmborn@kth.se
Helena Gode Sivgren, Personaladministratör 08-790 76 53 helenags@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och management
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1781353

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Industriell teknik och managem: