Doktorand i flygteknik

Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Maskiningenjörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla maskiningenjörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm

KTH svarar för en tredjedel av Sveriges kapacitet av teknisk forskning och ingenjörsutbildning på högskolenivå. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap till alla grenar inom tekniken samt arkitektur, industriell ekonomi och samhällsplanering. Totalt finns vid KTH mer än 12600 studenter på grundnivå och avancerad nivå och över 1800 forskarstuderande. KTH har nästan 4800 anställda.

Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kandidatprogrammet SIMTEK (simuleringsteknik och virtuell design), liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal masterprogram.

Publiceringsdatum
2014-02-16

Arbetsuppgifter
Forskargruppen för flygdynamik bedriver forskning och utveckling inom aeroelasticitet, det vill säga samverkan mellan luftkrafter, tröghetskrafter och elastiska krafter. Verksamheten sker både experimentellt och med avancerade beräkningsmetoder. Såväl experimentella som numeriska metoder för aeroelastisk analys och dimensionering utvecklas inom forskargruppen.
Målsättningen med forskningsarbetet är att utveckla beräkningsmetoder för att simulera så kallade gränscykeloscillationer, det vill säga en oönskad aeroelastisk vibration med begränsad amplitud. Orsaken till fenomenet är i väsentlig grad olika former av olinjära fenomen inom såväl instationär aerodynamik som strukturdynamik.

Kvalifikationer
Ämnesområdet kräver mycket goda teoretiska kunskaper inom flygteknik, matematik, numeriska metoder, mekanik och aerodynamik kombinerat med ingenjörsfärdigheter för programmering, datorstödd konstruktion och tillverkning av komponenter till vindtunnelförsök.
Lämplig bakgrund är civilingenjörsexamen i flygteknik eller motsvarande.
Förutom sedvanliga akademiska meriter är även goda kunskaper i svenska och engelska viktiga.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tidsbegränsad anställning, upphör: Doktorandanställningen avser i första hand fyra år med möjlighet till anställning under maximalt fem år. Upp till 20% institutionstjänstgöring ingår i tjänsten.

Ersättning
Lön med utgångspunkt från avtal för doktorandanställning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-03-10
Skriv referensnummer S-2014-0167 i ämnesraden!
Ansökan skall innefatta följande handlingar i PDF-format. Ej zip filer:
1. Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier.
2. CV
3. Betygsavskrift från högskola/universitet
4. Exempel på teknisk skriftlig framställning, t ex examensarbete, teknisk rapport eller vetenskaplig artikel
Ange följande referens när du ansöker: S-2014-0167
Ansökan kan skickas till e-postadress: hr@ave.kth.se

Kontakt
Ulf Ringertz, Prof. rzu@kth.se

Facklig kontakt
Lars Abrahamsson 08-790 70 58 lars.abrahamsson@ee.kth.se

Företag
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Adress
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm

Jobbnummer
1781326

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap: