Doktorand i elektrokemisk energilagring för undervattensteknik

Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för kemivetenskap / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för kemivetenskap i Stockholm

KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, teknisk historia och filosofi.

Skolan för kemivetenskap omfattar områdena kemi, kemiteknik samt fiber- och polymerteknologi. Skolans verksamhet innefattar såväl grund- som tillämpad kemivetenskaplig forskning för en hållbar utveckling genom vetenskaplig excellens. Många forskningsaktiviteter är tvärdisciplinära och spänner från kemivetenskap till materialvetenskap, energiteknik, miljövetenskap, biokemi, biologi och medicin. Skolan ansvarar för civilingenjörsutbildningen i teknisk kemi, högskoleingenjörsutbildningen i kemiteknik och tekniskt basår samt för tre engelskspråkiga mastersprogram, kemiteknik för energi och miljö, makromolekylära material och molekylär vetenskap och teknik. Vi medverkar även med kurser i civilingenjörsprogrammen energi och miljö, materialdesign och bioteknik.




Publiceringsdatum
2017-04-13

Dina arbetsuppgifter
Syftet med detta doktorandprojekt är att undersöka olika alternativ för att tillgodose behovet av energi ombord på undervattensfarkoster under långa uppdrag.

Bränsleceller i kombination med batterier är en attraktiv lösning. Viktiga frågor som ska studeras är hur man lagrar den nödvändiga vätgasen och syrgasen på ett optimalt sätt, hur man kombinerar bränslecellen med ett batteri och integrerar systemet ombord, samt anpassar det till olika applikationer. I detta projekt kommer bränslecellsystem att utvecklas, implementeras på demonstratorer och optimeras för olika undervattenstillämpningar. Hybridisering med laddningsbara batterier kommer också att utvärderas, liksom olika alternativ för att lagra bränsle och syre.

Projektet finansieras huvudsakligen av det nyligen bildade Swedish Maritime Robotics Center (SMaRC) som i sin tur finansieras av Svenska Stiftelsen för strategisk forskning (SSF) som ett Industrial Research Center. Fokus ligger på tre områden: havsbaserad produktion, samhällsskydd och miljöövervakning inklusive utforskning av outforskade marina miljöer. SMaRC kommer att utveckla teknik för ökad autonomi och uthållighet av marina robotar (typiskt betecknas dessa som AUV eller ROV) för att minska beroendet av stödfartyg och därigenom drastiskt minska kostnaderna for operation.

SMaRC samlar forskare, specialister och slutanvändare från KTH, FOI, SAAB, MMT, Stockholms universitet och Göteborgs universitet. KTH, Saab och Svenska Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) kommer att ansvara för det mesta av den tekniska utvecklingen. MMT har 40 års erfarenhet av undervattensverksamhet för havsproduktion samt säkerhetsapplikationer. Institutionen för Industriell ekologi vid KTH är djupt involverad i forskning kring blå tillväxt (havsbaserad produktion av alger) i t.ex. Seafarm-projektet. Forskning kring miljö- och klimat vid Göteborgs universitet och Stockholms universitet kräver data från otillgängliga områden i polarhaven som är av erkänd betydelse för det globala klimatsystemet, och som kan vara tillgängliga via endast autonoma undervattensfarkoster. Slutligen är Saab en stor leverantör av undervattensteknik för både civila och militära tillämpningar.

Inom SMaRC tillhör du ett tvärvetenskapligt forskarteam där du kommer att samarbeta med andra post-doks och doktorander från områden som robotik, undervattenskommunikation, elektrokemi, marin ekologi och biologi samt polarforskning. Det kommer att finnas möjligheter för regelbundna resor till konferenser, workshops och havsförsök i realistiska förhållanden (t.ex. Östersjön, svenska västkusten, Svalbard, Antarktis, ...).

Kvalifikationer
Lämplig bakgrund för denna tjänst är civilingenjörsexamen inom kemiteknik, teknisk fysik, farkostteknik eller motsvarande. Projektet är till stora delar multi-disciplinärt och en bred teknisk bakgrund är en merit. Vidare är det också meriterande att kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Vi söker kandidater som är motiverade för vetenskaplig forskning, som har väl utvecklad analytisk och problemlösningsförmåga och som också har ett genuint intresse och nyfikenhet för elektrokemiska tillämpningar.

Fackliga representanter

Du hittar kontaktuppgifter till fackliga representanter på KTH:s webbsida.

Så ansöker du
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.

Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).

Ansökan skall innefatta följande handlingar:

- Kortfattad redogörelse varför den sökande vill ägna sig åt forskarstudier
- Curriculum vitae
- Betygsavskrift från högskola/universitet
- Namn och fullständiga kontaktuppgifter för två professionella referenser

Övrig information
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: Snarast/Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Ersättning
Månadslön enligt KTH:s avtal för doktorandlöner

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-08
Ange följande referens när du ansöker: K-2017-0304
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Carina Lagergren, Universitetslektor 08-790 65 07, carinal@kth.se
Göran Lindbergh, Professor 08-790 8143, gnli@kth.se
Ivan Stenius, Bitr. Universitetslektor 070-288 82 63, stenius@kth.se

Företag
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för Kemivetenskap

Adress
Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för Kemivetenskap
Teknikringen 42
10044 Stockholm

Kontorsadress
Teknikringen 42

Jobbnummer
3438126

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för kemivetenskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kungliga Tekniska högskolan, Skolan för kemivetenskap: