Doktorand i de naturvetenskapliga ämnenas didaktik
Högskolan Kristianstad / Högskolejobb / Kristianstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Kristianstad,
Bromölla,
Sölvesborg,
Hässleholm,
Östra Göinge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Högskolan Kristianstad i Kristianstad,
Hässleholm,
Simrishamn,
Ängelholm eller i
hela Sverige Högskolan Kristianstad
Högskolan Kristianstad är en del av det skånska högskolelandskapet med 530 anställda och 12 000 studenter. På ett modernt högskoleområde finns bibliotek, restaurang, café, idrottshall, kårhus och studentbostäder. Högskolan Kristianstad har ett brett och spännande utbud av program, fristående kurser, uppdragsutbildningar och forskning inom beteendevetenskap, ekonomi, humaniora och samhällsvetenskap, hälsovetenskaper, matematik och naturvetenskap, teknik och data samt lärarutbildning. Högskolans vision är att utbilda Sveriges mest anställningsbara studenter. Studenter vid Högskolan Kristianstad ska helt enkelt ha de kunskaper, färdigheter och förmågor som är mest eftertraktade på arbetsmarknaden efter avslutad utbildning.
Vid sektionen för lärande och miljö pågår ett intensivt och kreativt arbete för att utveckla utbildning på forskarnivå i utbildningsvetenskap och specifikt med att vidareutveckla och stärka forskning inom matematikämnets och de naturvetenskapliga ämnenas didaktik som bedrivs inom den prioriterade forskningsmiljön LISMA.
Forskningen inom projektet som finansierar doktorandtjänsten fokuserar på elevers och lärares kunskap om naturvetenskapens karaktär/natur och vad denna har för betydelse för undervisning i naturvetenskapliga ämnen företrädesvis inom fysikområdet. Naturvetenskapens karaktär handlar om vad som kännetecknar naturvetenskaplig kunskap, kunskapsproduktion och kunskapsanvändning. Rapporter om NO-undervisningen i Sverige visar att mål som rör Den naturvetenskapliga verksamheten och Kunskapens användning (vilket kan ses som olika aspekter av naturvetenskapens karaktär) inte behandlas i en omfattning som möjliggör att eleverna når målen (Skolinspektionen, 2010). En undervisning som ställer alla mål i kursplanen (inkl mål som anknyter till naturvetenskapens karaktär) i centrum skulle öka möjligheten att fler elever uppfattar naturvetenskap som relevant och intressant. Det finns ett behov av mer kunskap om hur naturvetenskapens karaktär idag kommuniceras på olika stadier i skolsystemet och hur en progression vad gäller detta från förskola, genom de tidiga skolåren och upp till högstadiet och gymnasiet kan se ut.
Publiceringsdatum2011-10-26Dina arbetsuppgifterSyftet med doktorandprojektet är att kartlägga elevers och lärares kunskap om naturvetenskapens karaktär på olika nivåer i skolan, att undersöka hur lärares kunskap om detta påverkar de budskap om naturvetenskap som kommuniceras i klassrummet och slutligen att beskriva hur detta i olika grad påverkar elevernas lärande i naturvetenskap. Den doktorand som anställs för projektet kommer dock att få möjlighet att sätta sin egen prägel på projektet utifrån intresse efter en första inläsningsperiod. Även doktorandens utbildning och erfarenhet från olika nivåer i skolsystemet kommer att kunna påverka fokus för projektet.
Behörighet och önskvärda kvalifikationer
Grundläggande behörighet till utbildning på forskarnivå har den som har avlagt examen på avancerad nivå, fullgjort kursfordringar om minst 240 högskolepoäng, varav minst 60 högskolepoäng på avancerad nivå, eller på något annat sätt inom eller utom landet förvärvat i huvudsak motsvarande kunskaper.
För förskollärare och lärare mot yngre elever krävs en lärarutbildning innehållande fysik eller integrerad naturvetenskap. För ämneslärare krävs kunskaper motsvarande 90 högskolepoäng i naturvetenskap (innefattande fysik) varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå. För samtliga krävs ett examensarbete på avancerad nivå eller motsvarande med inriktning mot de naturvetenskapliga ämnenas didaktik. Kraven på särskild behörighet anses även uppfyllda av den som har avlagt motsvarande äldre lärarexamen, eller inom utom landet har förvärvat motsvarande kunskaper.
Den sökande förväntas kunna fungera väl i sammanhang där samarbetsförmåga och flexibilitet är av stor betydelse, samt där kommunikationen sker på såväl svenska som engelska
Övrig informationTillträde 15 januari 2012. Omfattning 100 %., varav upp till 20% undervisning vid HKR. Anställningen varar 4 år (5 år vid 20% undervisning). Bara den som antas eller redan har antagits till en utbildning på forskarnivå vid en högskola/universitet får anställas som doktorand.
Handledare är Andreas Redfors och Lena Hansson. projektet genomförs inom forskningsmiljön LISMA och i samarbete med den nationella forskarskolan FontD vid Linköpings universitet, vilket innebär att obligatoriska kurser läses vid LiU.
Så ansöker duDu söker denna anställning genom att gå in på
www.hkr.se "Lediga anställningar" och "Lediga anställningar som doktorand, adjunkt och teknisk/administrativ personal".
Sista ansökningsdatum är den 25 november 2011. Betyg och intyg som styrker det du har uppgivit i ansökan tar du med dig vid en eventuell intervju.
Välkommen med Din ansökan!
Arbetstider och omfattning100 visstidsanställning till 2015-12-31
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-11-25
Ange följande referens när du ansöker: 2246/221-11
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktProfessor, Anders Redfors, 044-20 34 21
Docent, Ingvar Holm,personalledare, 044- 20 34 01
Facklig kontaktHelén Persson, SACO/Sulf, 044-20 33 63
Odd Skyllberg, OFR/S, Lärarförbundet, 044-13 48 88
Marie Lindblom, OFR/S, ST, 044-20 32 02
FöretagHögskolan Kristianstad
AdressHögskolan Kristianstad
Elmetorpsv. 15
29139 Kristianstad
Jobbnummer 1064016
Observera att sista ansökningsdag har passerat.