Chef för arkiv och växel till Göteborgs tingsrätt

Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt / Chefsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla chefsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt i Göteborg

Göteborgs tingsrätt är en av Sveriges största tingsrätter med ca 250 medarbetare. Vårt uppdrag är att upprätthålla en rättssäker och effektiv rättskipning av hög kvalitet. Arbetet hos oss är betydelsefullt och fyller en av samhällets viktigaste funktioner.

Tingsrätten finns i moderna lokaler vid Ullevi i centrala Göteborg och strävar efter att vara en öppen och modern arbetsplats med engagerade medarbetare. På domstolen pågår ständigt ett arbete med att utveckla verksamheten.

Domstolen är indelad i sex dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Den administrativa avdelningen leds av den administrativa direktören och består av fyra enheter; Enheten för arkiv och växel, Enheten för central administration, Registreringsenheten och Vaktmästeriet.

Tingsrätten betonar vikten av ett gott medarbetarskap som utgår från fyra förhållningssätt: engagemang, ansvar, laganda och nytänkande. Genom våra förhållningssätt skapar vi en gemensam syn på hur vi tar oss an vårt uppdrag och får en arbetsplats som präglas av professionalitet, trivsel och sammanhållning.

Publiceringsdatum
2024-09-17

Dina arbetsuppgifter
Rollen som chef för arkiv och växel är en operativ chefsroll där du leder och följer upp arbetet på domstolens arkiv och växel. Enheten har 14 medarbetare som du har personalansvar för. Din närmsta chef är den administrativa direktören. Du arbetar i nära samverkan med din närmsta chef i frågor som rör arbetet på enheten. Du kommer även att ingå i en grupp av mellanchefer som har ett tingsrättsövergripande uppdrag. Er uppgift är bl.a. att samverka med varandra i utvecklingsfrågor för att uppnå tingsrättens övergripande mål på effektivitet och kvalitet.

Medarbetarna i arkivet arbetar bland annat med arkivering, arkivvård, insortering och gallring av tingsrättens dokument. De hanterar förfrågningar efter arkivmaterial internt, men även från allmänheten som gör olika beställningar.

Medarbetarna i växeln arbetar huvudsakligen med att förmedla telefonsamtal till rätt person, men även att söka och lämna svar på förfrågningar. Växeln avlastar i möjligaste mån de övriga avdelningarna på tingsrätten genom att t.ex. skicka ut domar och beslut som efterfrågas av allmänheten.

Medarbetare från arkiv och växel bemannar också tingsrättens reception och hanterar tingsrättens myndighetsbrevlåda.

Inom Sveriges Domstolar erbjuds samtliga ingående myndigheter ett enhetligt utbud av växeltelefonitjänster. Tjänsterna levereras av de växelenheter som etablerats vid värddomstolarna. Växeln på Göteborgs tingsrätt är värddomstol och sköter växeln för andra domstolar och nämnder. I denna del kommer du som chef att vara kontaktperson mot dessa myndigheter.

Kvalifikationer

Vi vill att du som söker har minst treårig gymnasieutbildning, gärna kompletterad med relevant eftergymnasial utbildning inom samhällsvetenskap, arkiv -och informationsvetenskap, eller juridik. Vi ser gärna att du har arbetserfarenhet inom någon av enhetens verksamhetsområden eller att du har erfarenhet från administrativt arbete inom domstol. Det är meriterande att tidigare ha arbetat i en liknande operativ chefsroll.

Rollen ställer krav på att du är van och väl förtrogen vid att arbeta med IT-stöd. Du behärskar det svenska språket mycket väl i både tal och skrift

Du trivs med varierande uppgifter och kan både leda och delta i det operativa arbetet. Det krävs att du som chef har förmågan att själv ta ansvar för att driva processer framåt och kan göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Det är av stor vikt att du kan få med dig och engagera dina medarbetare i arbetet mot de gemensamma målen. Som ledare är du trygg, stabil och har en god självinsikt.

För att få anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.

Ansökan och anställningsinformation

Tjänsten är en tillsvidareanställning och kan komma att inledas med sex månaders provanställning.

Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "193/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt

Kontakt
Administrativ direktör
Maria Ceder
031-7436101

Jobbnummer
8905866

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar, Göteborgs tingsrätt: