Budgetsamordnare till Enheten för domstols- och åklagarfrågor
Regeringskansliet / Controllerjobb / Stockholm
2025-03-06
Visa alla controllerjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Regeringskansliet i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Ekerö,
Uppsala eller i
hela Sverige Enheten för domstols- och åklagarfrågor, Justitiedepartementet
Vill du bidra i det viktiga arbetet med samordning av budgetfrågor för myndigheter som är centrala för rättsväsendet? Hos oss får du ett spännande uppdrag med omväxlande arbetsuppgifter som bidrar till samhällsutvecklingen. Varje dag.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Enheten för domstols- och åklagarfrågor ansvarar för flera av rättsväsendets centrala myndigheter, bland annat Sveriges Domstolar, Åklagarmyndigheten, Ekobrottsmyndigheten, Rättsmedicinalverket, Integritetsskyddsmyndigheten och Justitiekanslern. Enheten arbetar även med lagstiftning, bland annat inom den centrala processrätten och om åklagarväsendet, samt med internationella förhandlingar inom de sakområden som enheten ansvarar för.
Den nu aktuella tjänsten har sin tyngdpunkt i att samordna enhetens budgetfrågor. Det innebär att du kommer att samordna enhetens gemensamma frågor och arbete inom budgetprocessen, vilket innefattar bland annat att analysera myndigheternas årliga budgetäskanden och löpande utgiftsprognoser. Tjänsten omfattar också arbete med styrning, utveckling och uppföljning av någon av enhetens myndigheter, vilket innefattar bland annat regleringsbrev och regeringsuppdrag samt att förbereda dialoger mellan myndighetsledningen och departementets politiska ledning. Tjänsten kan även innefatta andra handläggningsuppgifter inom enhetens ansvarsområden. Frågor med internationella inslag kan förekomma och det ingår att företräda enheten och Justitiedepartementet i olika sammanhang.
Arbetet präglas av nära dialog och samarbete såväl inom enheten som med andra enheter inom departementet och Regeringskansliet samt med externa myndigheter. För att vara framgångsrik i rollen behöver du trivas med att samarbeta med andra i ett tidvis högt arbetstempo.
Läs mer om vår verksamhet på
www.regeringen.se.Publiceringsdatum2025-03-06BakgrundVi söker dig som har en relevant akademisk examen, företrädesvis samhällsvetenskaplig inriktning med ekonomi och/eller statsvetenskap. Du behöver ha erfarenhet från arbete med budgetfrågor i Regeringskansliet och/eller liknande erfarenhet av arbete på central nivå vid statlig eller kommunal verksamhet. Erfarenhet av arbetet med styrningsfrågor i Regeringskansliet och/eller liknande erfarenhet av arbete på central nivå vid statlig eller kommunal verksamhet är meriterande. Du behöver dessutom ha god kunskap om svensk statsförvaltning och dess processer. Därutöver behöver du ha en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och god förmåga på engelska. Erfarenhet av Hermes-systemet är meriterande.
Dina egenskaper
Du har en mycket god förmåga att självständigt initiera, planera, samordna och driva processer. Du har en mycket god samarbetsförmåga med ett lösningsorienterat förhållningssätt, gott omdöme och kan hantera flera olika arbetsuppgifter samtidigt. Du har också en mycket god analytisk förmåga samt är kvalitetsmedveten, strukturerad och flexibel. Du har förmåga att snabbt sätta dig in i och effektivt analysera komplexa frågeställningar och fatta snabba beslut. Det är viktigt att du trivs i en miljö där det mer långsiktiga och strategiska arbetet kombineras med beställningar att ta fram underlag med korta leveranstider. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig informationTjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Tjänstgöringsort är Stockholm.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Linda Billung på 08-405 47 58 eller biträdande enhetschef Emma Pleiner på 08-405 33 61. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 49 42. Fackliga kontaktpersoner är Klara Hedlund för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 20 mars 2025.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.
Ersättning .
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-03-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Regeringskansliet (org.nr 202100-3831)
Jobbnummer 9206955