Biträdande professor i pedagogik

Linköpings universitet / Högskolejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla högskolejobb i Linköping, Mjölby, Åtvidaberg, Finspång, Motala eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Linköpings universitet i Linköping, Finspång, Motala, Norrköping, Kinda eller i hela Sverige

På Linköpings universitet har vi för vana att tänka nytt. Att ständigt utmana oss själva har varit vår starkaste drivkraft sedan starten 1975. Om du också drivs av att söka svar bortom traditionerna och över ämnesgränserna erbjuder vi dig arbete på vårt universitet. Tillsammans kan vi hitta lösningar till samtidens utmaningar. Välkommen.

Institutionen för beteendevetenskap och lärande (IBL) bedriver forskning och undervisning på uppdrag av Filosofiska fakulteten och Utbildningsvetenskap och har cirka 250 anställda och cirka 3000 studenter.

IBL bedriver forskning, forskarutbildning och utbildning, på grund- och avancerad nivå, i ämnena pedagogik, pedagogiskt arbete, psykologi, sociologi och handikappvetenskap. Forskningen vid institutionen är organiserad i grupper med forskare och forskarstuderande. Institutionen har undervisningsuppdrag i lärarprogrammen, programmet för personal- och arbetsvetenskap, det kognitionsvetenskapliga programmet, psykologprogrammet och psykoterapeutprogrammet samt flera magister- och påbyggnadsutbildningar, bland annat inom utbildningsvetenskap och inom kognitionsvetenskap. Dessutom ges ett antal fristående kurser och uppdragsutbildningar.

LINKÖPINGS UNIVERSITET
ledigförklarar en anställning som
Biträdande professor i pedagogik
med placering vid institutionen för beteendevetenskap och lärande

IBL strävar efter att fördjupa och utveckla kunskap om pedagogiskt arbete med elevgrupper, klassrumsdynamik, elevers lärande och lärares arbete. Denna anställning är placerad vid avdelningen för Pedagogik och didaktik (PeDi). Anställningens inriktning är sociala relationer och sociala processer i skolan med särskilt fokus på mobbning. Inom avdelningen bedrivs forskning inom flera områden som har relevans för pedagogik, didaktik och pedagogiskt arbete: barns och elevers läs- och skrivutveckling, läs- och skrivundervisningens didaktik, matematikdidaktik, specialpedagogik, interaktion i klassrummet, elevers lärande, konflikthantering, mobbning och grupprocesser, lika villkor, bedömning och betygssättning, lärares arbete och ledarskap i skolan samt värden och normer i skolans praktik. För att öka förståelsen för skolans vardagsarbete tillämpas flera metoder för empiriska studier som exempelvis fältstudier, intervjuer, test och observationer. Avdelningen uppmuntrar till mångfald, vad avser såväl teoretiska utgångspunkter, som metoder för forskning.

Tillsättningsprogram
Till ledning vid bedömning av de sökande till den aktuella anställningen har fastställts ett tillsättningsprogram. I detta program framgår: 

Anställningen har en inriktning mot sociala relationer och sociala processer i skolan med särskilt fokus på mobbning. Innehavaren av anställningen skall tillsammans med medarbetare bedriva forskning om mobbning i skolan. Forskningen är beteendevetenskaplig och berör såväl pedagogiska, sociala som psykologiska aspekter på relationer mellan individer och grupper. Forskningen kan vidare inkludera studier om elevers perspektiv på mobbning, dess orsaker och påverkan. Innehavaren av anställningen ska bidra till utvecklingen av en forskningsmiljö om mobbningsstudier vid avdelningen. I anställningen ingår forskning i en omfattning av 50% av heltid under 3 år.

Undervisningen sker inom olika delar av lärarutbildningen, främst inom den utbildningsvetenskapliga kärnan inom de olika lärarutbildningsprogrammen. Även uppdragskurser, samverkan och fristående kurser kan ingå i arbetsuppgifterna, liksom handledning och undervisning inom forskarutbildning.

För denna anställning krävs dokumenterad vetenskaplig skicklighet i forskning inom området sociala relationer och sociala processer i skolan eller om barns och ungdomars sociala utveckling och lärande. Vidare krävs en betydande vetenskaplig publicering efter avlagd doktorsexamen. Ytterligare ett krav för anställningen är dokumenterad skicklighet avseende samarbete i forskning och undervisning. Särskilt meriterande är dokumenterad skicklighet i forskning om mobbning samt skicklighet i kvantitativ forskningsmetodik och statistisk analys. Meriterande för anställningen är dokumenterade kunskaper i socialpsykologi och utvecklingspsykologi.

Ett krav för anställningen är dokumenterad pedagogisk skicklighet på olika nivåer inom högskolan och vad gäller olika undervisningsformer. Särskilt meriterande är dokumenterad skicklighet från forskarutbildning. Meriterande är lärarutbildning och undervisningserfarenhet från ungdomsskolan. Då undervisningen bedrivs på svenska krävs goda kunskaper i det svenska språket. 
Din ansökan ska vara Linköpings universitet tillhanda senast den 2014-12-02. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag beaktas ej.

 Mer information om behörighet och hur du ansöker: http://www.liu.se/jobba

Linköpings universitet ska fortsätta att utvecklas som en attraktiv och kreativ arbetsplats som präglas av lika villkor och arbetar därför aktivt för jämställdhet och mångfald.

Publiceringsdatum
2014-10-03

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Wallgren, Sekreterare i anställningsnämnden +46 13 28 10 51 maria.wallgren@liu.se
Lotta Holme, Avdelningschef +46 13 28 14 57 lotta.holme@liu.se

Företag
Linköpings Universitet

Adress
Linköpings Universitet
Campus Valla
58183 .

Kontorsadress
Campus Valla

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2018082

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Linköpings universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Linköpings universitet: