Biträdande lektor i fordonsdynamik
Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap / Högskolejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Kungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap i Stockholm KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda.
Skolan för teknikvetenskap bedriver frontlinjeforskning inom ett brett fält, från forskning inom grundläggande ämnen som fysik och matematik, till teknisk mekanik med tillämpningar inom bland annat flygteknik och fordonsteknik. Vi driver och utvecklar civilingenjörsutbildningarna Teknisk Fysik och Farkostteknik, kombinationsutbildningen Civilingenjör och lärare, liksom utbildningsprogrammet Öppen ingång och ett flertal magisterprogram.
Mer information om skolan för teknikvetenskap finns på
http://www.kth.se/sciPubliceringsdatum2010-12-10ArbetsuppgifterSkolan för Teknikvetenskap vid Kungliga Tekniska högskolan söker biträdande lektor i fordonsdynamik
För att göra större avtryck inom några av de viktigaste utmaningar världen står
inför investerar KTH i strategiska forskningsområden. De utvalda områdena är
ICT, transport, produktion, life science, energi och e-vetenskap. För att bli än mer framgångsrika inom dessa områden är KTHs mål att rekrytera lärare och forskare som är världsledande eller har potential att bli det.
Befattningen ingår i KTH:s Tenure Track-system och innehavaren kommer att erbjudas engagerat stöd i sin karriärutveckling.
Målsättningen för satsningen inom transport är att skapa miljövänligare, intelligentare och säkrare transportsystem genom att förena beslutsfattande och teknik med ett systemperspektiv. Samarbetspartners är bland annat Linköpings Universitet och Väg- och transportforskningsinstitutet.
Ämnesområde
Fordonsdynamik
Ämnesbeskrivning
Ämnet omfattar fordonsdynamik med fokus på miljövänliga, smarta och säkra
koncept för att med fordonsreglering hantera avvägningar mellan prestanda, låg
energiförbrukning, säkerhet och komfort. Särskilt studeras modellering,
simulering och experimentell utvärdering av det dynamiska beteendet hos
innovativa markfordon för olika transportuppgifter.
KvalifikationerBehörighet
Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång. Även den som har avlagt examen tidigare bör komma i fråga i första hand, om det finns särskilda skäl, t.ex. föräldraledighet.
Bedömningsgrunder
Som bedömningsgrund gäller sökandes vetenskapliga skicklighet inom ämnesområdet samt sökandes pedagogiska skicklighet i grund- och forskarutbildningen inom ämnesområdet. Särskild vikt läggs vid sökandens förmåga att självständigt initiera och driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet. Vetenskaplig skicklighet skall ha visats genom publicering i
internationellt erkända tidskrifter. Meriterande är även förmåga att erhålla
finansiering av forskningsverksamhet samt erfarenhet av industrinära och/eller
internationella forskningsprojekt. Ett systemperspektiv på fordonskonstruktion
såväl som fordonsmodellering, karakterisering av däcksegenskaper och generisk
fordonsreglering är viktigt för innehavaren av befattningen. Ett särskilt ansvar
inom området dynamisk fordonsreglering med ett helfordonsperspektiv inom
grundutbildningen ingår också. Innehavaren av befattningen ska kunna
samverka med andra forskare inom den strategiska forskningssatsningen. I
bedömningen kommer den sökandes förmåga att etablera och utveckla
samarbeten inom utbildning och forskning att beaktas.
Arbetstider och omfattningHeltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde: Enligt överenskommelse., upphör: Anställningsform Anställningen är tills vidare, dock längst fyra år, och kan förnyas ett år om undervisningen sker inom den grundläggande utbildningen mer än 25% av arbetstiden. Anställningen ingår i tenure track programmet vid KTH. Vid anställning som biträdande lektor finns möjlighet att söka befordran till tillsvidareanställd lektor.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2011-01-27
Ansökan skickas till:
Kungliga Tekniska Högskolan, Institutionen för Farkost och Flyg, Anna-Karin Burström
100 44 Stockholm
Kompletta ansökningar skall vara KTH tillhanda senast 2011-01-27.
Till ansökan skall bifogas:
1. Fullständig CV med publikationslista. I publikationslistan skall särskilt markeras vilka arbeten (högst 10) som den sökande själv främst vill åberopa.
2. Kopia av examensbevis för doktorsexamen som måste vara daterad före ansökningstidens utgång.
3. Kortfattad redogörelse för vetenskaplig, pedagogisk och administrativ verksamhet.
4. De av den sökande särskilt åberopade arbetena (högst 10).
5. Ansökan skall skrivas på engelska.
Eftersom ansökningarna skickas till externa sakkunniga skall samtliga handlingar inges i tre exemplar, fördelade i tre identiska paket märkta med arbetsgivarens referensnummer S-2010-0799. Ansökan ska i största möjliga mån följa "CV-mall avseende ansökan om anställning som och befordran till professor/lektor". CV-mallen återfinns under Ansökan sker via företagets webbplats.
Ange följande referens när du ansöker: S-2010-0799
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Ansökan sker via företagets webbplats.
KontaktAnnika Stensson Trigell, 08-790 7657,
annika@kth.seAnna-Karin Burström, 08-7907602,
akbu@kth.seFacklig kontaktRikard Lingström, 08-790 82 92,
rlm@kth.seInger Bergman, 08-790 92 13,
ingerb@admin.kth.sePer-Ove Öster,
perove@admin.kth.seFöretagKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
AdressKungliga Tekniska Högskolan , KTH Teknikvetenskap
Valhallavägen 79
10044 Stockholm
Jobbnummer 797972
Observera att sista ansökningsdag har passerat.