Biträdande Enhetschef Inom Inköp Till Ekonomienheten, Spsm

Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten / Inköpar- och marknadsjobb / Härnösand
2025-06-11


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Härnösand, Mark, Kramfors, Timrå, Sundsvall eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten i Härnösand, Örebro eller i hela Sverige

Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!

Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.

Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb

Verksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.

Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. Rollerna inom funktionen har olika ansvar men samarbetar och stödjer varandra för att utföra sitt uppdrag.

Publiceringsdatum
2025-06-11

Arbetsuppgifter
I tjänsten som biträdande enhetschef har du personalansvar och arbetsmiljöansvar för ett drygt tiotal medarbetare inom områdena inköp, upphandling och avtal, att leda och fördela arbetet inom dessa områden. Du kommer också själv att ha ett visst operativt ansvar när det gäller de aktuella frågorna.

Inköpsorganisationen befinner sig i ett genomgripande och långsiktigt utvecklingsarbete där vi har påbörjat införande av kategoristyrning, vilket innebär att du blir delaktig i den pågående förändringen. Vi har inte alla strategier, arbetssätt, rutiner eller dokument på plats än och du förväntas driva arbetet med att ta fram förslag och bidra till utveckling och etablering av dessa.

I ditt arbete ingår exempelvis
• Att leda, fördela och utveckla arbetet inom tjänsteområdena inköp, upphandling och avtalsförvaltning
• personalansvar för medarbetare inom de aktuella tjänsteområdena
• att på operativ nivå driva och delta i arbetet med myndighetens inköp, upphandlingar och avtalshantering
• att delta i förekommande arbete inom de aktuella områdena
Vi använder oss i dagsläget av systemstödet Mercell Tendsign och ett ärendehanteringssystem och har Unit4 ERP som affärssystem.

Kvalifikationer
Vi söker dig som
• Har en högskoleutbildning inom ekonomi, juridik eller annat område som arbetsgivaren bedömer lämpligt för uppdraget
• har dokumenterad chefserfarenhet.
• har minst fem års erfarenhet av självständigt arbete inom upphandling och inköp inom offentlig eller statlig verksamhet.
• har goda kunskaper i LOU
• uttrycker dig väl i tal eller teckenspråk på svenska och i skrift

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att driva förändrings- och utvecklingsarbete
• erfarenhet av kategoristyrning och strategiskt inköp

Dina personliga egenskaper
För att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete. Du behöver också vara strategiskt inriktad och ha ett långsiktigt perspektiv på inköp.

• Du är konsekvent, strukturerad och uthållig
• Du är drivande och lösningsinriktad
• Du har ett intresse av att jobba tillsammans med en grupp mot gemensamma mål

Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning

Provanställning på sex månader tillämpas

I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan
myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-07-20
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2025/513".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)

Arbetsplats
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten

Kontakt
Enhetschef
Ylva Zetterlund
ylva.zetterlund@spsm.se
010 473 60 17

Jobbnummer
9383749


Prenumerera på jobb från Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten: