Biståndshandläggare till utredningsenheten Vuxen och familj, Myn
Strängnäs kommun, Utredning vuxna och familj / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Utredning vuxna och familj i Strängnäs Vårt verksamhetsområde tillhör Socialkontoret, heter Myndighet och består idag av tre enheter; Utredning äldreomsorg, Utredning vuxen och familj samt Utredning barn och unga. På Utredning vuxen och familj arbetar vi idag med myndighetsutövning inom LSS/socialpsykiatri, vuxna missbruk/våld i nära relation samt familjerätt. Vi är förnärvarande 13 personer varav en enhetschef och en gruppledare. Till hösten kommer vi genomföra en organisationsjustering vilket innebär att vi flyttar om lite på enheterna för att samla ihop verksamhetsområdena. Det innebär i praktiken att vi skapar två enheter med inriktning IFO samt en enhet med fokus på biståndshandläggning. Tjänsten som biståndshandläggare inleds därmed på utredning vuxen och familj men flyttar 1 september över till utredningsenheten äldre och personer med funktionsnedsättning.
Hos oss arbetar du tillsammans med kollegor som har en bred kompetens och som gärna hjälper varandra i vardagen. Vi är ett engagerat team som ser det som en självklarhet att arbeta med den enskildes behov i fokus. Vi tror på utveckling av vår verksamhet och genom ett aktivt medarbetarskap samt ett tillitsbaserat ledarskap ser vi gärna att du vill vara med och bidra till arbetet med ständiga förbättringar. I verksamhetsområdets uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättssäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång samt stöttar varandra i motgång.
Vi erbjuder en arbetsplats där du och dina kollegor trivs, mår bra och utvecklas.
Du erbjuds även friskvårdsbidrag och flexibel arbetstid.
Publiceringsdatum2021-06-29ArbetsuppgifterDå en av våra biståndshandläggare skall vara tjänstledig en tid behöver vi tillfälligt förstärka vår bemanning och söker dig som vill vara en del av socialtjänstens uppdrag. Som biståndshandläggare hos oss kommer du att informera om verksamheten, ta emot ansökningar, bedöma behov samt utreda rätten till insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) eller Socialtjänstlagen (SoL). Det gäller personer i alla åldrar som på grund av fysiska och/eller psykiska funktionshinder har behov av stöd för en fungerande vardag. I arbetet ingår även att arbeta med rådgivning, planering, samordning och uppföljning av beslut. Arbetet är till stor del självständigt men sker även i nära samarbete med övriga biståndshandläggare samt arbetsledning.
I din roll som biståndshandläggare kommer du ha kontakt med den enskilde, deras anhöriga eller legala företrädare samt övrigt nätverk runt den enskilde. Du kommer även ha kontakt med samverkanspartners både inom och utom den kommunala organisationen, vilket är en framgångsfaktor för invånare med samsjuklighet.
I arbetet ingår också att aktivt söka information om nya domar och att använda sig av juridiska databaser för att hålla sig uppdaterad kring rättsläget. Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga kontakten med oss. Våra utredningar baseras på ICF och vi är mitt uppe i implementeringen av modulen individens behov i centrum [IBIC] där vi utreder, skickar uppdrag och följer upp.
Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.
Kvalifikationer• examen som socionom eller beteendevetare eller har annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• giltigt körkort med B-behörighet
• förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• förmågan att vara flexibel i din planering
• förmågan att kommunicera och skapa förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
• förmågan att arbeta självständigt men också är en utpräglad lagspelare
• god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift på svenska
• engagemang, drivkraft och ansvarstagande
Det är starkt meriterande om du har:
• erfarenhet av att ha arbetat som biståndshandläggare inom LSS/socialpsykiatri
• erfarenhet av biståndsbedömning enligt IBIC
• är utbildad inom MI
• arbetat i verksamhetssystemet Treserva
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vill att du delar kommunens värdegrund, utveckling, respekt, tydlighet och öppenhet.
ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.
Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!
Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.
För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.
I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida;
https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommunSträngnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse dock längst t.o.m. 16 januari 2022., upphör: 2022-01-16 .
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-07-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSträngnäs kommun, Utredning vuxna och familj
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "258/21".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs kommun, Utredning vuxna och familj
Jobbnummer 5835614
Observera att sista ansökningsdag har passerat.