Biståndshandläggare till beställarenheten för äldre på Södermalm
Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
2022-04-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Biståndshandläggare till beställarenheten för äldre på Södermalm" (sökbar t.o.m. 2024-11-14) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm,
Solna,
Sundbyberg,
Upplands Väsby,
Värmdö eller i
hela Sverige Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.
Arbetsplatsbeskrivning
Södermalms stadsdelsförvaltning är en av Stockholms 13 stadsdelsförvaltningar och omfattar stadsdelarna Södermalm, Reimersholme, Långholmen, Gamla Stan, Riddarholmen och Hammarby Sjöstad.
Det bor ca 130000 invånare i området.
Vid beställarenheten för äldre arbetar ca 60 personer. Utöver biståndshandläggare har vi färdtjänst- och riksfärdtjänsthandläggare, avgiftshandläggare och administratörer, samordnare för korttidsvård och dagverksamhet samt controllers på avdelningen. Vidare har vi två undersköterskor som arbetar med tryggt mottagande i hemmet, för de äldre som behöver extra stöd och trygghet vid utskrivning till hemmet från sjukhus eller korttidsboende. Beställarenheten för äldre har en enhetschef och tre biträdande enhetschefer. Ungefär 3500 personer har beslut om bistånd inom äldreomsorgen på Södermalm.
Biståndshandläggarna är indelade i fyra grupper som arbetar efter geografiskt indelade områden. Därutöver finns det även en grupp om fyra biståndshandläggare som arbetar med ärenden av socialpsykiatrisk karaktär, en biståndshandläggare som ansvarar för personer som bor på vård- och omsorgsboende och som även handlägger ansökningar från andra kommuner samt tre biståndshandläggare som täcker upp utifrån behov i de olika grupperna. Våra två samordnare för korttidsvård och dagverksamhet gör även individuppföljningar på vård- och omsorgsboenden.
Enheten har flera arbetsgrupper som är specialiserade på olika uppdrag utöver själva biståndshandläggningen. Bland annat har vi några medarbetare som har extra kompetens inom våld i nära relation och som är ett stöd till kolleger i ärenden där det finns behov av detta. Vi har även en grupp som träffas regelbundet och arbetar med enhetens rutiner för att utveckla och uppdatera dessa.
Publiceringsdatum2022-04-07Om tjänstenEn av våra medarbetare kommer att gå i pension och en kommer att gå vidare till annan tjänst. Vi söker därför två biståndshandläggare för tillsvidareanställning.
Som biståndshandläggare inom äldreomsorgen arbetar du med att utreda och följa upp behovet av insatser enligt socialtjänstlagen (SoL). Några av biståndshandläggarna arbetar även med utredning och beslut enligt LSS. Målgruppen är personer som är 65 år och äldre.
Arbetet omfattar att ta emot ansökningar och anmälningar om behov av bistånd, utreda hjälpbehovet och att fatta beslut utifrån förvaltningens delegationsordning samt att följa upp hur hjälpbehovet och insatserna fungerar. Arbetet innefattar bland annat hembesök, så kallade SIP-möten i hemmet eller på sjukhus och telefonsamtal med äldre, närstående och andra aktörer. Vidare är dokumentation en central del av arbetet. Vi skriver utredning, beslut och beställningar samt journalanteckningar i paraplysystemet.
Insatser som vi fattar beslut om är bland annat hemtjänst, dagverksamhet, ledsagning till aktiviteter, boendestöd, olika typer av boenden såsom vård- och omsorgsboenden, servicehus, stödboende inom SHIS eller HVB samt anhörigavlastning i form av avlösning och korttidsboende. I arbetet ingår även samverkan med andra aktörer såsom utförare, primärvård, sjukhus och andra enheter inom socialtjänsten.
Dina arbetsuppgifterDu arbetar både självständigt och strukturerat genom att planera, organisera och prioritera ditt arbete väl. Du är relationsskapande och har mycket god förmåga att etablera kontakt med människor i en utsatt situation. Du är lugn, stabil och har förmågan att behålla ett realistiskt perspektiv på situationer som uppstår i det dagliga arbetet som myndighetsutövare.
Du har en problemlösande förmåga, du arbetar bra med komplexa frågor och kan snabbt analysera situationer och fatta beslut. Du har en mycket god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört sätt samt trivs med att samverka med andra professioner, ständigt med individen i fokus. Du värdesätter olikheter och förstår att olika bakgrund, kultur och grupptillhörighet kan påverka dig själv och andra på olika sätt.
Eftersom arbetet ofta innebär att möta människor i kris och/eller med en komplex livssituation är det väldigt viktigt att du själv kan se möjligheter, förmedla hopp och bemöta människor på ett respektfullt sätt.
Vem är du?
Vi söker dig som drivs av ett samhällsengagemang och som vill arbeta för att Södermalms äldre medborgare ska få rätt stöd. Du ska ha socionomutbildning eller annan akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig. Mycket god svenska krävs i både tal och skrift då en central del av arbetet består av dokumentation och journalföring. Det dagliga arbetet kräver flexibilitet och förmåga att prioritera. Vidare krävs personlig mognad, god samarbetsförmåga, en pedagogisk förmåga samt ett empatiskt förhållningssätt i arbetet som biståndshandläggare. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Övrig informationSom nyanställd får du en introduktion som är anpassad utifrån dina erfarenheter och ditt behov. Som medarbetare hos oss kan vi erbjuda dig ett varierande och utvecklande arbete, erfarna och engagerade kollegor och kompetensutveckling genom möjlighet att delta vid olika utbildningstillfällen och i handledning. Stockholms stad anordnar regelbundet utbildningar riktade till biståndshandläggare. Arbetsplatsen har ett flextidsavtal. Möjlighet till friskvård finns en timme per vecka när arbetet tillåter. Vidare har förvaltningen friskvårdsbidrag. Möjlighet finns också att semesterväxla. Södermalms stadsdelsförvaltning har sitt kontor i Hammarby sjöstad, i närheten av Mårtensdal (där tvärbanan har station) och inte långt från Gullmarsplans tunnelbanestation.
Intervjuer kan komma att ske löpande under rekryteringsperioden.
Välkommen med din ansökan!
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagStockholms kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/2111".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)
Arbetsplats Stockholms Stad, Södermalm SDF, Beställare Äldreomsorg
Kontakt Helena Pihlgren
0850813179 Jobbnummer 6516136
Observera att sista ansökningsdag har passerat.