Biståndshandläggare, längre vikariat

Krokoms Kommun / Administratörsjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Ett jobb med plats för engagemang

Vi söker nu en ny kollega som vill stärka upp vår engagerade och drivna handläggargrupp. Hos oss blir du en del av en stöttande arbetsgrupp som månar om varandra och har en god gemenskap där vi hjälps åt.

En dag på Biståndsenheten
Biståndsenheten tillhör verksamhetsområdet bistånd, hälsa- och sjukvård. På enheten arbetar enhetschef, 1:e biståndshandläggare, biståndshandläggare, LSS-/SoL-handläggare, avgiftshandläggare samt anhörigkonsulent. Vi är en liten arbetsgrupp där du har nära samarbete med kollegor och enhetschef. Vi tycker att det är viktigt att trivas på jobbet. Vi är måna om varandra och jobbar för en jämn arbetsfördelning och ett nära kollegialt samarbete.
På biståndsenheten utreder vi rätten till stöd och omsorg enligt SoL (socialtjänstlagen) och LSS (lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade). Enheten ansvarar även för avgiftshandläggningen för äldreomsorgen samt erbjuder olika typer av stöd till anhöriga. Enheten samarbetar med många olika aktörer både internt och externt. Teamarbete är viktigt.
På bistånd har vi återkommande träffar för avstämning, kompetensutveckling och kollegialt stöd. Vi arbetar ständigt med kvalité och förbättringar på enheten, något samtliga medarbetare är engagerade i på olika sätt.
Dina arbetsuppgifter i huvudsak:
Handlägga ärenden utifrån SoL & LSS
Utreda behov av hjälp och stöd utifrån gällande lagstiftning och praxis.
Fatta beslut om insatser och följa upp beslut.
Träffa individer i behov av hjälp och stöd, åka på hembesök, delta vid olika samverkansmöten och SIP.
Delta i arbete med verksamhetsutveckling på enheten i diverse arbetsgrupper och vid metodträffar.

Vi använder oss av utredningsmetoden IBIC (Individens behov i centrum).
Den dagliga dokumentationen sker i verksamhetssystemet Viva och vi genomför vårdplaneringar och SIP i dokumentationssystemet Cosmic Link tillsammans med regionen.

Din kompetens
Vi söker dig som har:
Socionomexamen
Erfarenhet av handläggning
Dokumentationserfarenhet och datorvana
Förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
Körkort B

Meriterande är även:
Erfarenhet av handläggning utifrån SoL, LSS eller annan lagstiftning
Erfarenhet inom målgrupperna äldre och funktionsvarierade
Erfarenhet från arbete inom andra myndigheter

Ditt arbete präglas av individfokus, gott bemötande och omdöme. Du är flexibel, har god förmåga att prioritera och att skapa överblick och struktur i ditt arbete, även i brådskande situationer. Du är kommunikativ och lösningsorienterad i mötet med medborgare och samarbetsparters. Du ser möjligheter och är positiv i ditt arbete.

Övrig information
Vikariat på 8 månader med möjlighet till förlängning. Tillträde januari 2025.
Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.
Vi har årsarbetstid med möjlighet till flex. Här får du friskvård på arbetstid och det finns möjlighet till distansarbete i viss mån, om arbetet tillåter.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.
Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Socialförvaltningen är en stor förvaltning både sett till antal medarbetare och till bredden på uppdrag. Vi är indelade i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvarar vi för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till våra medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet. Vi gör skillnad på riktigt!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-10-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Enhetschef Bistånd
Silje Thomasson
silje.thomasson@krokom.se
0640 163 07

Jobbnummer
8949364

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: