Biståndshandläggare för personer med funktionsnedsättning

Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning / Administratörsjobb / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning i Strängnäs

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Socialkontoret i Strängnäs kommun genomför ett stort förändringsarbete för att rusta inför framtidens utmaningar. Verksamhetsområde Myndighet och bistånd utvecklas för att vara en organisation som klarar dagens, men också morgondagens krav.

I Myndighet och bistånds uppdrag ingår att möta våra medborgare med adekvat information, göra kvalitativa utredningar och bedömningar samt fatta rättsäkra beslut. Vi visar engagemang, uppnår resultat, främjar länkande och bidrar till utveckling. Vi är nyfikna, har ett öppet och positivt klimat och vi gläds med varandra i framgång - stöttar varandra i motgång.

Verksamhetsområdet består av två enheter:
Myndighet och bistånd, Funktionsnedsättning ansvarar för att utreda, besluta och följa upp LSS-insatser och insatser inom kommunal psykiatri. Enheten ansvarar också för beslut om tillstånd för färdtjänst och riksfärdtjänst, bostadsanpassningsbidrag och avgifter för målgrupperna. Här arbetar 8 personer, varav en enhetschef.

Myndighet och bistånd, Äldreomsorg ansvarar för att utreda, besluta och följa upp insatser i ordinärt och särskilt boende. Inom enheten finns också ett vårdplaneringsteam, avgiftshandläggare och boendesamordnare. Här arbetar 14 personer, varav en enhetschef.


Publiceringsdatum
2017-09-04

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en handläggare som främst ska arbeta med LSS/socialpsykiatri. Handläggning av ärenden som avser äldreomsorg kan förekomma vid behov.

Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att utreda behov och fatta beslut om insatser enligt Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), medverka i planering och uppföljning av beslutade insatser samt att samarbeta med utförare och berörda myndigheter.

Därutöver deltar du i vårt gemensamma arbete med ständiga förbättringar för att förenkla och förtydliga.

Att arbeta inom myndighet och bistånd i Strängnäs kommun är ett omväxlande och stimulerande arbete i en lärande organisation. Vi arbetar efter ledorden rättsäkerhet, kvalitet, tillgänglighet och samverkan.

Vi är en del i en värdegrundsstyrd organisation och implementerar leanfilosofin i den kommunala organisationen.

Vi arbetar i verksamhetssystemet Treserva.

Vi erbjuder:
• Flexibel arbetstid
• Semesterdagar utöver semesterlagen, upp till 32 dagar/år.
• Subventionerad friskvård


Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

Socionomexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig

För att vara framgångsrik i rollen som biståndshandläggare ser vi att du:
• har goda kunskaper om lagstiftning och myndighetsutövning
• har förmågan att driva flera komplexa utredningar samtidigt
• är snabblärd och flexibel i din planering
• är en god kommunikatör och skapar förtroende för din roll hos såväl omsorgstagare som anhöriga och samarbetspartners
• är en utpräglad lagspelare som också har förmåga att arbeta självständigt
• har god förmåga att formulera dig tydligt i tal och skrift
• är engagerad, har drivkraft och är ansvarstagande
• giltigt körkort med B-behörighet erfordras.

Meriterande:
Erfarenhet av biståndsbedömning är meriterande samt erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemet Treserva.

Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde: enligt överenskommelse Löpande urval sker under ansökningstiden.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-09-19
Ange följande referens när du ansöker: 475/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Camilla Hesselbäck 0152 290 69
Lina Svensson 0152 291 64

Företag
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning

Adress
Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 Strängnäs

Jobbnummer
3676919

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Myndighet och bistånd/Funktionsnedsättning: