Bibliotekarie med media och IT-kompetens

Stockholms kommun / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Arbetsplatsbeskrivning

Hägerstenshamnens skola är en låg- och mellanstadieskola med ca 540 elever till läsåret 2020/2021.

Skolan finns på två adresser, Selmedalsringen 5 och Jakobsdalsvägen 17. Skolan ligger i ett naturskönt område vid Mälaren i Axelsberg. Skolan har fem arbetslag med uppdrag att bedriva meningsfull verksamhet under skol- och fritidshemstid. Att arbeta på Hägerstenshamnens skola innebär att man arbetar i en verksamhet för barn och ungdomar och därmed har ett verksamhetsfokus "det bästa för eleven". Du, liksom alla medarbetare, arbetar för DAG, delaktighet, ansvar och glädje.

Läs mer på https://hagerstenshamnensskola.stockholm.se/

Publiceringsdatum
2020-05-08

Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som med engagemang och driv vill bli vår bibliotekarie likväl som vår ITKP. Tjänsten är tudelad och vi hoppas att tjänsten i sin helhet ska bidra till synergieffekter.

Du ansvarar för att driva skolans bibliotek och utveckla dess pedagogiska verksamhet.

I din yrkesutövning kommer du att arbeta läsfrämjande både på egen hand och i samarbete med skolans övriga pedagogiska personal. Det inkluderar exempelvis litteraturpresentationer, boksamtal och olika aktiviteter för att väcka och stärka elevernas läslust.

I egenskap av skolbibliotekarie ska du även kunna arbeta pedagogiskt med medie-och informationskunnighet och digital kompetens. Det innebär bland annat undervisning i käll-och sökkritik samt biblioteks- och internetkunnighet. Meriterande är om du är väl insatt i yttrandefrihetsfrågor och upphovsrätt samt håller dig uppdaterad genom kontinuerlig omvärldsbevakning.

Som ITKP förväntas du driva skolans digitala utveckling, du leder skolans IT-grupp, du ansvarar för beställning, hantering, inventering och dokumentation av skolans digitala utrustning. Du är verksamhetens leverantörs kontakt i IT-relaterade frågor. Du förväntas ta egna initiativ och utveckla våra nuvarande IT- och digitala samarbetsytor med elevernas bästa i fokus. Du kommer att vara skolans schemaläggare.

Du ansvarar och kan bidra till utveckling av vår hemsida och Skolplattformen och känner dig väl förtrogen med att lösa problem som uppstår med de digitala enheterna.

Du kommunicerar på ett tydligt sätt och behärskar svenska språket väl i tal och skrift.

Som person är du självgående, engagerad och serviceinriktad. Du är också kreativ och öppen för nya idéer och tycker om att vara spindeln i nätet. Meriterande är om du har lärarbakgrund, tidigare kännedom om Stockholms stads olika system likt Novaschem och BER.

I Stockholms stad finns drygt 140 grundskolor och knappt 30 gymnasieskolor med olika inriktningar. Hos oss hittar du nya utmaningar utan att behöva byta arbetsgivare. Med Stockholms stad som arbetsgivare gör skickliga lärare skillnad på riktigt.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100. Tillträde: 3 augusti el överenskommelse Tillsvidareanställning

Ersättning
månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2020-05-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/2309".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Utbildningsförvaltningen

Jobbnummer
5218850

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: