Bemanningscontroller

Krokoms Kommun / Controllerjobb / Krokom
2025-10-27


Visa alla controllerjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

- Ett jobb med plats för utveckling och ansvar

Är du duktig på att få resurser, ekonomi och verksamhetens mål att gå hand i hand? Är du en lyhörd och strukturerad person som söker möjligheter till förbättring och som tar initiativ till förändring? Då kan det här vara uppdraget för dig!

Välkommen till oss!

• Under år 2025 har socialförvaltningens 24/7 verksamheter genomfört ett bemanningsprojekt bland annat med målen att: Bemanna smart, med de medarbetare och den budget vi har, för att verksamheten ska vara hållbar.
• Samarbeta för att kunna planera bemanningen effektivt.
• Säkerställa att ge vård och omsorg av god kvalité till våra medborgare.
• Skapa en ny bemanningsprocess.

Eftersom vår nuvarande bemanningscontroller snart går i pension, söker vi nu en efterträdare som får en central och betydelsefull roll i arbetet med att implementera och vidareutveckla den nya bemanningsprocessen.

Socialförvaltningen består av 600 medarbetare där bredden på uppdraget är omfattande. Förvaltningen är indelad i fem verksamhetsområden och finns i hela kommunen. Här ansvaras för att ge vård och omsorg, stöd och service samt hälsa och sjukvård till kommunens medborgare som har behov av det, i alla skeden av livet.

En dag som Bemanningscontroller
Som controller är du spindeln i nätet när det gäller bemanningsplanering, du arbetar både på en strategisk och operativ nivå med olika delar som ingår i planeringen av bemanningen. Du stöttar socialförvaltningens enhetschefer så att varje enhet får rätt resurser vid rätt tid, och ger verksamhetscheferna tydliga underlag för att styra verksamheten framåt. Du tar fram prognoser och analyser av olika logistiska flöden.

Målet är att skapa en hållbar och välfungerande verksamhet där ekonomin är i balans, bemanningen är smidig och resurserna används på ett strategiskt och effektivt sätt. Det innebär att vi har rätt kompetens på rätt plats vid rätt tidpunkt, att vi planerar framåt med god framförhållning och att vi säkerställer att våra personella resurser bidrar till både kvalitet och arbetsglädje.

Din kompetens
Du har en relevant högskoleutbildning inom exempelvis ekonomi, HR, logistik eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har god kunskap om personalekonomi, bemanningsfrågor och schemaläggning, samt erfarenhet av att arbeta med personal- och bemanningsplanering i komplexa verksamheter.

Du har god förståelse för arbetsrättsliga lagar och avtal, såsom dygnsviloregler och är van att arbeta med digitala verktyg, särskilt inom Office 365. Du har en hög digital mognad och är trygg i att använda planeringssystem som TimeCare, Multiaccess, Heroma eller liknande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av förändringsarbete och att hålla utbildningar, samt att du har arbetat inom offentlig verksamhet.

Som person är du kommunikativ och har lätt för att nå fram till olika målgrupper, både i tal och skrift. Du bygger goda relationer och trivs med att samarbeta och skapa förtroende i dina kontakter. Du tar ansvar för dina uppgifter, arbetar självständigt och visar engagemang genom att ta ägarskap i det du gör. Med din analytiska förmåga och ditt strukturerade arbetssätt har du lätt att se både helheten och de viktiga detaljerna. Du är initiativrik och lösningsorienterad, med ett driv att förbättra och utveckla arbetssätt och processer.

Övrig information
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse

Vi lägger stor vikt vid de personliga egenskaper och färdigheter som vi bedömer krävs för tjänsten. Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.

Hälsning från din blivande chef
Krokom liksom alla kommuner står inför stora utmaningar utifrån den demografiska utvecklingen. Vi behöver säkerställa kompetensförsörjning, hushålla med våra gemensamma resurser för att garantera att våra medborgare får det de har rätt till. Det är därför både viktigt och spännande att vi nu är på väg in i ett nytt arbetssätt, detta för att säkra god och säker vård i framtiden. Du är varmt välkommen in i detta sammanhang!

Anna Berkestedt-Jonsson, socialchef

Kontaktperson för tjänsten
Anna Berkestedt -Jonsson, Socialchef
0640-16290 Anna.Berkestedt@krokom.se

Emma Holmberg, verksamhetschef
0640-16250 Emma.holmberg@krokom.se

Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00

Välkommen med din ansökan!



Krokom, kommunen mitt i Jämtland

Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.

Kommunen ingår i samiskt för­valtningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

Ersättning
Individuell och differentierad

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-11-25
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478), https://krokom.se/

Jobbnummer
9575786

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: