Avtalsförvaltare med särskild inriktning mot licenssamordning (SAM)

Stockholms kommun / Ekonomijobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla ekonomijobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsledningskontoret är kommunstyrelsens förvaltning. Vi ansvarar för styrning, uppföljning och utveckling av stadens verksamheter utifrån den vision och budget som kommunfullmäktige har beslutat om. Vi är cirka 300 anställda som i huvudsak arbetar med strategiska frågor som har stor betydelse för stadens verksamheter.



Stadens strategiska it-verksamhet leds och styrs av stadsledningskontorets avdelning för it och digitalisering.

Vi ska förvalta och utveckla en ändamålsenlig it-miljö samt skapa förutsättningar för morgondagens digitalisering. Avdelningen har idag runt 55 medarbetare



Din arbetsplats

Du kommer vara en del av inköpsenheten som består av åtta personer. Vi sitter i fina och ljusa lokaler på Kungsholmen. Du kommer arbeta tillsammans med engagerade och trevliga kollegor med en stark team-känsla. Vår arbetsmiljö kännetecknas av goda möjligheter att få vara med och påverka, stort eget ansvar, omväxling och utmanande arbetsuppgifter.

Vi upphandlar och förvaltar några av Sveriges största it- och outsourcingavtal. Enheten har bland annat ansvaret för strategisk och taktisk avtalsförvaltning, avdelningens avtalsstrategi med ett livscykelperspektiv, kategoristyrning inom it-området samt stadsövergripande licenssamordning.

Ditt uppdrag

Med denna rekrytering försöker vi hitta dig som lockas av att fördjupa dig inom två olika delar. Dels som Stockholms stads licensamrodnare, dels som avtalsförvaltare. Du kommer att ansvara för att säkerställa att staden är korrekt och optimalt licensierad avseende de programvaror som nyttjas, samt för processer och riktlinjer gällande nyttjande av programvaror. I det dagliga arbetet kommer du att vara den kontaktperson inom verksamheten som hanterar frågor som rör licens- och programvaruhantering. Du kommer också att ansvara för avtal med licensåterförsäljare, avtal för SAM-tjänster och ansvara för att följa upp leveranser mot avtal och avrop.

Dina arbetsuppgifter består av bland annat att:

- samarbeta inom organisationen för att utveckla it-leveransen
- ha ägarskap för vissa centrala applikationer inklusive livscykelhantering för dessa
- ansvara för utveckling och förvaltning av de licenskostnadsallokeringsmodeller som behövs för vidarefakturering av centrala licenskostnader till verksamheten
- arbeta med löpande ekonomiuppföljning (budget, prognos och bokslut) för områden som rör licenshantering och programvaror
- utvärdera befintliga licensavtal och föreslå modeller för framtida licensavtal
- genomföra förhandlingar
- följa upp leveranser mot avtal och avrop
- ge stöd och rådgivning till stadens verksamheter inom dina avtalsområden
- andra arbetsuppgifter inom enhetens ansvarsområden, till exempel genomföra förnyade konkurrensutsättningar på stadens ramavtal
- arbeta med omvärldsbevakning.

Publiceringsdatum
2022-08-29

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

- erfarenhet av att arbeta med licensfrågor / eller har ekonomisk, systemvetenskaplig eller teknisk högskoleutbildning, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer är relevant
- erfarenhet av arbete med avtalsförvaltning
- mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift
- goda kunskaper i officepaketet, särskilt i excel

Det är meriterande om du har erfarenhet:

- av de större mjukvaruleverantörernas licensmodeller (t ex MS, Oracle, Adobe, Citrix)
- av kostnadsfördelningsmodeller (Chargeback-modeller) för internfakturering av licenskostnader
- från att ha arbetat med stryningsfrågor och strategiskt arbete i motsvarande stora organisationer
- från kommunal eller annan offentlig verksamhet
- från leverantör till offentlig sektor inom it-området

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och dessa kommer bedömas i lika stor utsträckning som de formella kvalifikationerna.

Den här rollen kräver att du är professionell och kan förhålla din på ett sätt som är anpassat till situationen. Du är trygg, stabil och har självinsikt. Det är viktigt att du är engagerad och visar intresse och kan omsätta den energin till handlingskraft och inspirera andra. Du tar egna initiativ och får saker att hända. Du har en förmåga att omsätta planering till aktivitet som leder till önskade resultat. Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Rollen kräver att du är kommunikativ, där du anpassar dig till mottagaren och situationen. Du talar tydligt och engagerar i både mindre och större sammanhang. I rollen krävs det också att du kan väga samman komplex information och visa omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Det är dessutom viktigt att du har förmåga att verka i gränslandet mellan verksamhet och it, och du kommunicerar lika obehindrat med verksamhetsrepresentanter som personer från den tekniska leveransen.

Ditt personliga brev !!

I ditt personliga brev vill vi att du punktar upp samtliga kvalifikationer och motiverar kort under samtliga hur du har arbetat med dessa. Ge gärna exempel. Avsluta med att motivera varför och hur, du passar till tjänsten och vad du kan bidra med. Urvalet kommer att baseras på dessa motiveringar då vi utifrån dessa kan bedöma vilka kandidater som uppfyller tjänstens kvalifikationer i högst utsträckning. Du behöver inte skriva något personligt. Vi är bara intresserade att läsa om din kunskap och erfarenhet kring kvalifikationerna.

Vi erbjuder dig:

- en kreativ arbetsplats där kompetens och samarbete är en viktig grund för arbetsglädje och goda resultat. Vi har tydliga ansvarsområden där ett stort eget ansvar råder
- stora möjligheter till att bidra till samhällsnytta
- goda utvecklingsmöjligheter
- stort nätverk inom Stockholms stad med många samarbetsytor
- flexibel arbetstid, friskvårdstid och friskvårdsbidrag, med träningslokaler i nära anslutning till arbetsplatsen.

Vi hoppas att du som söker vill utvecklas tillsammans med oss. Låter det här som en tjänst och arbetsplats för dig?

Varmt välkommen med din ansökan!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt ÖK Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-09-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Stockholms kommun

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/5960".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Stadsledningskontoret

Kontakt
Carla Adriasola
0850811713

Jobbnummer
6929466

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: