Avdelningschef till Tillståndsavdelningen på trafikkontoret

Stockholms kommun / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Upplands Väsby, Värmdö eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Trafikkontoret ansvarar för att sköta om och utveckla Stockholms offentliga rum, så att de är trygga, attraktiva, framkomliga och hållbara. Uppdraget innefattar allt ifrån att ta hand om den befintliga stadsmiljön till att genomföra strategiska investeringsprojekt och planera för morgondagens växande storstad. För att klara vårt uppdrag är vi ca 450 kollegor, som huvudsakligen sitter i Tekniska Nämndhusets nyrenoverade lokaler på Kungsholmen. Tillsammans ser vi till att Stockholm fortsätter vara en stad i framkant med hållbara transportlösningar och levande miljöer, både idag och i framtiden.

På tillståndsavdelningen arbetar 95 medarbetare på fem enheter: juridik och parkering, tillstånd norr, tillstånd söder, stadsliv samt system- och verksamhetsstöd.

Avdelningen arbetar inom ett brett och spännande verksamhetsområde, där de gemensamma nämnarna är tillståndsgivning och myndighetsutövning. Avdelningen ansvarar bland annat för trafikanordningsplaner, lokala trafikföreskrifter, markupplåtelser, parkeringsövervakning, samt tillstånd vid evenemang.

Publiceringsdatum
2023-10-23

Om tjänsten
Som chef för avdelningen ansvarar du för verksamheten och har budget- och personalansvar. Du ansvarar för att verksamheten drivs utifrån stadens och kontorets mål och följer regelbundet upp resultat. Utifrån given budget åstadkommer du en verksamhet med bästa möjliga kvalitet och effektivitet. Du ska leda och driva utvecklingen på avdelningen samt leda, motivera och ge råd och stöd till medarbetarna med ett gott och tydligt ledarskap. Det är även viktigt att verka för att kontoret har en god dialog med stockholmarna och företagen.

Som avdelningschef är du medlem av trafikkontorets ledningsgrupp, och samverkar för att kontoret tillsammans med övriga förvaltningar, bolag och entreprenörer når sina visioner och mål. Du rapporterar till kontorets förvaltningschef.

Kvalifikationer
Vi ser att du har en för uppdraget relevant högskoleutbildning tillsammans med erfarenhet av ledande arbete inom avdelningens verksamhetsområde eller liknande verksamhet. Du har också erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation och helst erfarenhet av myndighetsutövning. Vidare har du minst 4 års chefserfarenhet och helst erfarenhet av att leda andra chefer.

Som ledare är du lyhörd och lyssnar, är tydlig i din kommunikation och löser konflikter på ett konstruktivt sätt. Du har förmågan att anpassa din kommunikation beroende på mottagare. Du leder, motiverar och ger förutsättningar som krävs för att effektivt nå gemensamma mål. Du handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplan, mål, policys och riktlinjer

Du är kund- och lösningsorienterad samt motiveras av att driva förändringsarbete. Du har ett coachande arbetssätt och god kommunikativ förmåga. Du är lyhörd och skapar förutsättningar för en god dialog med medarbetarna och har lätt för att skapa goda relationer.

Vad vi kan erbjuda dig
En trygg arbetsplats där vi hjälper och stöttar varandra i det vardagliga arbetet och värnar om den goda arbetsmiljön. Du ges möjlighet till personlig utveckling/kompetenspåfyllnad samt till delaktighet och inflytande på arbetsplatsen.

Arbetsplatsen är centralt belägen i Tekniska nämndhuset på Flemminggatan 4. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken. Vi har flexibla arbetstider samt möjlighet till växling av semesterdagstillägg mot extra ledighet. Beroende på arbetsuppgifter och verksamhetsbehovet finns möjlighet att varva kontorsarbete med att arbeta hemifrån.

Arbetsmiljö och hälsa är viktigt för oss. Vi erbjuder friskvårdsersättning, friskvårdstimme och möjlighet att delta i friskvårdsaktiviteter.

Välkommen att växa i en växande stad - där din insats verkligen gör skillnad!

Läs gärna mer om Stockholms stad som arbetsgivare:
https://start.stockholm/om-stockholms-stad/sa-arbetar-staden/staden-som-arbetsgivare/ och https://jobba.stockholm/formaner/

Kontaktuppgifter för detta jobb
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells. Om du har frågor är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Anna Arborelius på mail anna.arborelius@jeffersonwells.se eller mobil 072 537 50 11 eller Rutger Carlheim-Gyllenskiöld på mail Rutger.carlheim-gyllenskiold@jeffersonwells.se eller mobil 0703-77 53 52

Välkommen med din ansökan senast 2023-11-05.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-11-06
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/5714".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms stad, Trafikkontoret

Kontakt
Rutger Carlheim-Gyllenskiöld
0703775352

Jobbnummer
8211107

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: