Avdelningschef kvalitet och verksamhetsutveckling tillika SAS

Kramfors kommun, Välfärdsförvaltningen / Administratörsjobb / Kramfors
2024-11-14


Visa alla administratörsjobb i Kramfors, Härnösand, Mark, Sollefteå, Timrå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kramfors kommun, Välfärdsförvaltningen i Kramfors

Kramfors kommun är det naturliga navet i Höga Kusten, format under årtusenden. Hos oss kan människor, platser och miljöer växa efter sina egna förutsättningar.

Tillsammans skapar vi välfärden och ett fungerande samhälle som är jämställt och rättvist för alla som bor och vistas i kommunen. Vi brukar med stolthet säga att vi har Sveriges viktigaste jobb! Det är en bra utgångspunkt för att en arbetsdag hos oss ska kännas meningsfull.

Just nu söker vi en avdelningschef för avdelningen för kvalitet och verksamhetsutveckling och tillika socialt ansvarig samordnare (SAS). I detta uppdrag får du möjligheten att vara med och utveckla framtidens socialtjänst, hur spännande låter inte det?

Välkommen till oss!

Publiceringsdatum
2024-11-14

Arbetsuppgifter
Vi söker en engagerad och strategisk avdelningschef till vår kvalitets- och utvecklingsavdelning inom välfärdsförvaltningen. Som avdelningschef har du en central roll i att säkerställa och utveckla kvaliteten inom förvaltningens verksamheter; äldreomsorg, funktionsstöd, individ- och familjeomsorg samt hälso- och sjukvård. Du ansvarar för att leda och samordna det systematiska kvalitetsarbetet tillsammans med övriga medarbetare inom avdelningen. I kvalitets- och utvecklingsavdelningen, som du leder, ingår vår medicinskt ansvariga sjuksköterska (MAS), medicinskt ansvarig för rehabilitering (MAR) samt ett antal verksamhetsutvecklare med olika uppdrag.

Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp och rapporterar till förvaltningschef. Du har det ekonomiska ansvaret för avdelningen samt personal- och arbetsmiljöansvar. Tillsammans med dina medarbetare och i nära dialog med verksamheten driver och utvecklar ni verksamheten för att skapa en resurseffektiv verksamhet av hög kvalitet.

Som avdelningschef får du möjlighet att göra verklig skillnad. Vi vill hitta nya och annorlunda arbetssätt för välfärdsuppdraget som gör att vi kan vara en verksamhet i framkant, även när ekonomin utmanar oss.

Uppdraget innefattar även rollen som socialt ansvarig samordnare (SAS). I rollen som SAS har du en strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde, enligt gällande lagar och föreskrifter (SoL, LSS, LVM, LVU). Du ansvarar för att utredningar och bedömningar av missförhållanden genomförs enligt Lex Sarah.

Under hösten 2024 inrättades ett förvaltningsövergripande kvalitetsråd med syftet att förbättra det systematiska kvalitetsarbetet inom hela förvaltningen. Kvalitetsrådet samordnas och leds av SAS. Välfärdsförvaltningen strävar efter att ligga i framkant och driver därför många förbättringsarbeten och projekt. Projektledning och deltagande i dessa förbättringsarbeten ingår också i uppdraget.

Vill du vara med på vår resa in i framtiden? Sök tjänsten som avdelningschef och SAS och bli en del av vår utveckling.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig. Du har lång erfarenhet av arbete inom socialtjänsten och är därmed väl insatt i socialtjänstområdet och dess lagstiftning.

Du är trygg i din ledarroll och van att samarbeta med aktörer både inom och utanför kommunens organisation och är bra på att skapa goda relationer. Du utövar ett tillitsfullt ledarskap genom att lyssna på dina medarbetare, ge dem handlingsutrymme och nyttja deras kompetens. Dessutom skapar du tydlighet i medarbetarnas uppdrag och ger dem goda förutsättningar att nå resultat.

Du är omvärldsorienterad och följer utvecklingen inom området och skapar förutsättningar för ständiga förbättringar. Som person är du modig, prestigelös och nyskapande. Du har strategisk förmåga att verkställa mål och visioner samt ett stort intresse för kvalitets- och utvecklingsarbete i kombination med effektiv resursanvändning.

B-körkort är ett krav samt goda kunskaper i svenska i både tal och skrift. Vi förutsätter att du har god datavana.

ÖVRIGT
Bifoga CV och kort personligt brev
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Ange referensnummer och löneanspråk i ansökan. Referenser lämnas vid begäran och inför vissa anställningar i kommunens verksamheter krävs utdrag från belastningsregistret. I vår kommun är ett antal tjänster placerade i säkerhetsklass så säkerhetsprövning kan komma att ske.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför kontakt med säljare av rekryteringstjänster.

Varmt välkommen med din ansökan till ett av Sveriges viktigaste jobb!

Här kan du läsa mer om att flytta till och bo i Kramfors kommun: https://www.kramfors.se/bygga-bo--miljo/flytta-till-kramfors.html

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-12-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1325207".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kramfors kommun (org.nr 212000-2429), https://kramfors.se/

Arbetsplats
Kramfors kommun, Välfärdsförvaltningen

Kontakt
Förvaltningschef
Mikael Gidlöf
mikael.gidlof@kramfors.se
0612-80809

Jobbnummer
9011024

Prenumerera på jobb från Kramfors kommun, Välfärdsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kramfors kommun, Välfärdsförvaltningen: