Arkivarie till Förvaltningskansliet
Linköpings kommun / Bibliotekariejobb / Linköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla bibliotekariejobb i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Finspång,
Motala eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Linköpings kommun i Linköping,
Mjölby,
Åtvidaberg,
Norrköping,
Sundbyberg eller i
hela Sverige Om Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!
Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.Om arbetsplatsen
Förvaltningskansliet på Miljö och samhällsbyggnadsförvaltningen samordnar och leder förvaltningsgemensamma frågor som rör exempelvis informationshantering, arkivering, politiska processer och GDPR. Teamet består idag av två nämndsekreterare och två administratörer. Nu vill vi stärka teamet ytterligare med ny kompetens för att vara med och driva utvecklingsarbetet som väntar inom förvaltningens informationshantering.
Publiceringsdatum2021-08-31Dina arbetsuppgifterTill kanslifunktionen söker vi nu en arkivarie som brinner för utveckling och digitalt bevarande. Arkivarien kommer att arbeta över hela förvaltningen som en spetskompetens inom informationshantering i syfte att stödja och kvalitetssäkra informationsflöden och arkivering i en allt mer digital samhällsbyggnadsprocess. Ett stort fokus kommer ligga på att delta i styrningen av våra informationsflöden med utgångspunkt i lagstiftarens krav och kommungemensamma överenskommelser samt de möjligheter och utmaningar som verksamheten möter i arbetet med att digitalisera.
Arbetsuppgifterna innefattar bl a att driva och utveckla förvaltningens arbete med verksamhetsbaserad arkivredovisning, e-arkiv, delta i nätverk och projekt, ordna utbildningsinsatser, samt vara behjälplig för frågor om utlämnande av handlingar. Du kommer också att ingå i flera utvecklingsprojekt, styr och referensgrupper där kompetens inom allmänna handlingar, informationshantering och arkivering är viktiga delar.
KvalifikationerSom arkivarie hos oss har du 180 hp inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan likvärdig utbildning. 60hp (40p) återfinns inom arkivvetenskap och även erfarenhet av arbete som arkivarie ses som krav. Vi ser det som meriterande om denna erfarenhet finns inom en politisk styrd eller offentlig verksamhet. Arbetet kräver att du har mycket goda kunskaper i det svenska språket, så väl som i tal som skrift då kommunikation och dokumenthantering förekommer i det dagliga arbete. För att du ska kunna arbeta obehindrat måste du även ha god kännedom inom lagstiftning och regelverk så som arkivlagen, TF och OSL.Kunskaper inom digitalt långtidsbevarande och e-arkiv betraktas som meriterande.
Tjänsten kommer innefatta ett brett kontaktnät både på förvaltningen och med andra arkivfunktioner inom kommunkoncernen, därför är det viktigt att du har lätt för att skapa kontakter och bibehålla dessa. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående då du arbetar i den servicefunktion som staben innehar gentemot förvaltningen.Detta kräver även att du är en duktig kommunikatör och är tydlig i dina budskap. Du är duktig på att planera, organisera och prioritera ditt arbetet för att hålla tidsramar och nå de mål du fått att arbeta mot. Här är du självgående och tar ansvar för ditt arbete.
Inget personligt brev i din ansökan
Linköpings kommun har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. Istället ställer vi urvalsfrågor vid ansökan som ser till den sökandes motivation och intresse samt hur väl denne uppfyller tjänstens kravprofil. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss.
Information om tjänsten
Tillträde: januari 2022 eller enligt överenskommelse
Anställningsform: tillsvidare
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 7548
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
Ersättning•
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-09-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLinköpings kommun
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Linköpings kommun (org.nr 212000-0449),
http://www.linkoping.se/ Jobbnummer 5933099
Observera att sista ansökningsdag har passerat.