Arkivarie med rollen som informationssäkerhetssamordnare

Stockholms kommun / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms kommun i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Järfälla, Upplands Väsby eller i hela Sverige

Stockholm utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Är du arkivarie och intresserad att driva arbetet med informationssäkerhet? Gillar du dessutom att arbeta utvecklingsinriktat, samarbeta och bygga nätverk? Då kan denna tjänst vara något för dig.

Socialförvaltningen ansvarar för stadsövergripande verksamheter inom socialtjänst- och funktionshinderområdet samt för att i dialog med stadsdelsnämnderna samordna och utveckla socialtjänsten i staden. Vi skapar förutsättningar för en likvärdig och rättssäker socialtjänst i hela Stockholms stad.

Socialförvaltningen driver ständiga förbättringar, innovation och digitalisering i enlighet med stadens kvalitetsprogram. Den 1 januari 2024 övertar Socialförvaltningen arkivansvaret för stadens sociala system, som stödjer stadens verksamheter inom socialtjänst, äldreomsorg och kommunal hälso- och sjukvård. För att möta uppdrag gällande arkiv- och informationssäkerhetsfrågor ur ett stadsövergripande perspektiv söker vi nu en arkivarie med rollen som informationssäkerhetssamordnare.

Om rollen
I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår bland annat att:

- ansvara för arkivuppgifter kopplade till digitala system (bland annat Sociala system) samt värdera, bevara, gallra samt planera och genomföra leveranser
- ge råd, stöd och utbildning till hela arkivorganisationen kring arkiv- och informationshantering, följa upp ansvarsfördelningen samt säkerställa efterlevnad av rutiner
- leda och delta i utvecklingsprojekt av arkivfrågor och informationshantering
- ta fram styrdokument såsom arkivbeskrivning, klassificeringsstruktur, bevarandeförteckning, hanteringsanvisningar
- ordna, vårda och förteckna arkiv enligt gällande regelverk
- samordna Socialförvaltningens informationssäkerhetsarbete enligt stadens riktlinje för informationssäkerhet
- bidra till att bygga en god säkerhetskultur och vara sakkunnig rådgivare i frågor kring informationssäkerhet
- genomföra och samordna informationssäkerhetsaktiviteter inom Socialförvaltningens ansvarsområde.

Din erfarenhet och kompetens
Vi söker dig som har:

- en kandidatexamen med minst 60 poäng arkivvetenskap
- aktuell erfarenhet av att arbeta som arkivarie
- mycket god förmåga i svenska språket, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av system för arkivredovisning
- erfarenhet av digitalt utvecklingsarbete inom arkiv- och informationshantering.
- arbetat som arkivarie inom kommunal verksamhet, gärna inom socialtjänst
- erfarenhet av informationssäkerhet, IT-säkerhet eller systemförvaltning
- erfarenhet av att driva informationssäkerhetsarbete, gärna inom offentlig förvaltning
- kunskap om standarden ISO 27000
- kännedom om aktuell lagstiftning inom informationssäkerhetsområdet.

Din personlighet och ditt arbetssätt


Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, och för att lyckas i rollen hos oss ser vi att du har följande kompetenser:



Självgående: Du tar ansvar för ditt arbete genom att planera och driva dina processer framåt och uppnår resultat. Du trivs med att arbeta självständigt och i en konsultativ roll men du har förmågan att ta ledningen om det behövs där du lyckas att både skapa engagemang och delaktighet.

Samarbetsförmåga: Du samarbetar med andra funktioner och nätverk i staden samt inom förvaltningen t.ex de som arbetar operativt med informationssäkerhet. Du bidrar till ett gott samarbete genom att ha ett öppet, tillmötesgående och problemlösande förhållningssätt. Du bjuder in till dialog, lyssnar aktivt och anpassar kommunikationen utifrån rådande situation. Du ser kunskapsöverföring som en självklarhet, både till kollegorna och övriga samarbetsparter.

Serviceinriktad: I rollen har du många kontakter, du är positiv, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du visar intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och är lösningsfokuserad. Du trivs med att informera kollegor på alla nivåer på ett pedagogiskt och prestigelöst sätt.

Strukturerad: Du har förmågan att strukturera ditt arbete för att kunna jobba med olika uppgifter parallellt. Du planerar och organiserar arbetet på ett effektivt sätt samt prioriterar och håller uppsatta tidsramar.





Välkommen till kansliet
Enheten består av fyra medarbetare plus enhetschef. Vi ansvarar för registratur, nämnd, arkiv och ILS-samordning och bidrar till att skapa förutsättningar för en effektiv och ändamålsenlig styrning, uppföljning och utveckling i hela organisationen. Vi arbetar för att förvaltningen har en modern, rättssäker och effektiv informationshantering och en god offentlighetsstruktur samt en effektiv och förtroendefull hantering av nämndadministrationen.



Vi erbjuder dig
- en arbetsplats i ständig utveckling
- personlig utveckling/kompetenspåfyllnad
- friskvårdsbidrag eller friskvårdstid 1h/vecka under arbetstid
- flextid samt vinter- och sommartid.





Rekryteringsprocessen
Din ansökan utan personligt brev. Vi genomför ett pilotprojekt i Stockholms stad där vi provar att rekrytera utan ett personligt brev.

När du skickar in din ansökan får du svara på ett antal frågor som är avgörande för vårt fortsatta urvalsarbete för den här tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna samt att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. När vi bedömer din ansökan utgår vi från ditt CV och de frågor som du har besvarat.

Arbetspsykologiska tester kan komma att bli aktuellt.

Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2023-09-07

Övrig information
Sista ansökningsdag är den 24 september. Vi påbörjar urvalsarbetet när ansökningstiden är slut. Vi börjar med intervjuer vecka 40 ( 2-6 oktober)

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2023/4827".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Stockholms kommun (org.nr 212000-0142)

Arbetsplats
Stockholms Stad, Socialförvaltningen,Kansliet

Kontakt
Johanna Zalyal, Kanslichef
08-50844067

Jobbnummer
8094502

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms kommun: