Administrativ handläggare till Samhällsbyggnadsförvaltningen, Solna stad

Solna kommun / Administratörsjobb / Solna
2025-03-14


Visa alla administratörsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Solna kommun i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Publiceringsdatum
2025-03-14

Om företaget
På samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar cirka 70 personer.

Vi hanterar bland annat detaljplaner och bygglov för staden samt tillstånd och prövning inom miljö- och livsmedelsområdet.

Avdelningens uppdrag är att ge stöd till övriga enheter på kontoret. Hos oss arbetar en mix av olika kompetenser fördelade på registratorer, administrativa handläggare och verksamhetsutvecklare som utgör maskineriet i förvaltningens stödfunktioner.

Vad innebär arbetet?
Som Administrativ handläggare är du tillsammans med dina kollegor navet mellan registraturen och handläggarna på plan- respektive bygglovsenheten. För bästa resultat och balans i arbetsbelastningen, fördelas ansvar och uppgifter inom gruppen.

Ni svarar på frågor inom ert område via stadens kontaktcenter och är med i den digitala utveckling som är nödvändig för att vässa processerna ytterligare. Du kommer att få jobba med utveckling kopplat till systemet Nova, där du exempelvis tar fram nya mallar och bidrar till automatisering av arbetsmoment.

Du konterar inkommande fakturor och ta fram debiteringsunderlag för utgående fakturor samt bevaka inbetalningar. Du kommer även hantera ärenden på bygglov, expediera beslut och bevaka tidsfrister, arbeta i överprövningsprocessen samt utföra rättidsprövning med mera. Du kommer att handlägga enklare bygglovsärenden, som skyltlov och balkonginglasningar. Du kan även få handlägga enklare tillsynsärenden vilket kan innebära både platsbesök och att förbereda tjänsteskrivelser inför nämndbeslut.

Inom planprocessen arbetar du med kommunikation i form av display av ärenden både fysiskt och på hemsidan, utställningsmaterial, kungörelser samt förberedelserna inför samråd.

Vem söker vi?
Vi söker dig som har

- 3-årig gymnasial utbildning
- erfarenhet av arbete med bygglovsärenden i kommunal förvaltning
- god kunskap i svenska i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har

- kunskaper om plan- och bygglagen (PBL)
- erfarenhet av utveckling och dokumentation av administrativa processer
- erfarenhet av arbete som administratör i kommunal förvaltning
- en vidareutbildning som är relevant för tjänsten.

Gruppens uppdrag är tydligt. Inom uppdraget har du möjlighet, och förväntas, disponera din egen tid på bästa sätt, utveckla förvaltningens arbetssätt och ge bästa service till stadens medborgare. Du tycker om att bidra till utveckling av verksamheten och har lätt att anpassa dig efter ändrade förutsättningar. Du gillar när uppgifterna varierar men kan också se tjusningen i det något monotona. Samarbete och sociala kontakter är positivt för dig och du gillar att lösa det som kommer i din väg. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och tar initiativ till lösningar som driver verksamheten framåt. Du är noggrann och målmedveten, och säkerställer alltid hög kvalitet. Högklassig service är viktig för dig, vilket också genomsyrar ditt förhållningssätt.

Vårt erbjudande
Vi erbjuder en arbetsplats där du får stort förtroende i din roll. Du ingår i ett arbetslag med hjälpsamma kollegor som har ett gemensamt ansvar för uppdraget. Förvaltningen arbetar med spännande områden som tilltalar dig med samhällsintresse.

Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidaretjänst på 100% med tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten kan inledas med en provanställning. Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till Administrativ chef Ylva Bodén, ylva.boden@solna.se. Använd gärna meddelandefunktionen i vårt rekryteringsverktyg.

Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV senast den 30 mars 2025. I denna rekrytering ansöker du utan personligt brev. När du söker kommer du få svara på frågor relevanta för tjänsten.

I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.



Samhällsbyggnadsförvaltningen tar fram detaljplaner när nya bostäder, kontor och skolor ska byggas och arbetar med bygglov, mätning och kartor. Vi arbetar med att förbättra Solnas yttre miljö och människors hälsa samt att bevara Solnas natur. Vi har ansvar för tillsyn av livsmedelshantering, inomhusmiljö och miljöfarliga verksamheter. Även naturvård och miljöövervakning ingår i förvaltningens ansvarsområde.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-03-30
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/99".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Solna kommun (org.nr 212000-0183)

Arbetsplats
Samhällsbyggnadsförvaltningen, Administrativa avdelningen

Kontakt
Ylva Bodén
08-7463098

Jobbnummer
9221675

Prenumerera på jobb från Solna kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Solna kommun: