Administrativ handläggare till ekonomiskt bistånd

Sundbybergs kommun / Ekonomiassistentjobb / Sundbyberg
2022-05-13
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Administrativ handläggare till ekonomiskt bistånd" (publicerad 2024-06-11) ⬅️


Visa alla ekonomiassistentjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundbybergs kommun i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Ekerö, Södertälje eller i hela Sverige

Du har öga för detaljer. Och kan se helheten. Precis som vi.

Här på enheten för ekonomiskt bistånd arbetar vi med brukarens behov i fokus. Vi arbetar för ökad brukarmedverkan, och parallellt också med nya metoder och nya arbetssätt för att förbättra människors väg till självständighet och egenförsörjning. Inom enheten sätter vi stort värde på att skickliggöra varandra genom att använda oss av varandras kompetens och synliggöra det vi är bra på.

Vi är måna om att hjälpas åt för att nå målen inom verksamheten. Vi erbjuder dig en positiv arbetsmiljö som bygger på ett gott socialt stöd mellan enhetschef, gruppledare och medarbetare.

På enheten arbetar 12 socialsekreterare (varav en senior socialsekreterare), 5 administrativa handläggare och en dödsbo- och förmedlingsmedelshandläggare. Inom enheten finns också två gruppledare som erbjuder en nära och coachande arbetsledning och en enhetschef som har ansvar för verksamhet, personal och budget. Totalt är vi 21 anställda.

Alla medarbetare ses som nyckelpersoner för att driva verksamheten framåt. Arbetet inom enheten ska präglas av rättssäkerhet, professionalitet och ett etiskt förhållningssätt, där brukarens delaktighet är avgörande. Rätt insats, till rätt person, i rätt tid, av rätt aktör och till rätt kostnad är vår strävan.

Vi har ett nära samarbete med övriga enheter inom sektorn för välfärd och omsorg i Sundbyberg. Tillsammans med övriga sektorer sitter vi i Sundbybergs stadshus som är beläget i moderna lokaler i Hallonbergen.

Som administrativ handläggare kommer du administrera utbetalning av försörjningsstöd och annat ekonomiskt bistånd på uppdrag från socialsekreterare.

Medborgarna har möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd via vår e-tjänst. Du kommer delta i det utvecklingsarbete som pågår och som syftar till att förenkla rutinerna för att korta handläggningstiderna och förbättra dialogen med brukaren.

Dina arbetsuppgifter är bland annat att göra beräkningar och verkställa beslut om försörjningsstöd, göra nödvändiga kontroller samt dokumentera i verksamhetssystemet. Bistå socialsekreterare med att genomföra kontroller i InfoTorg. Det finns även andra administrativa uppgifter på enheten bland annat journalföring, insortering, arkivering och kopiering av handlingar. Du samarbetar med enhetens socialsekreterare, andra myndigheter och samverkanspartners.

Vi vill att du har högskoleutbildning eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har vidareutbildning på högskolenivå i offentlig handläggning och juridik. Du har goda kunskaper i socialförsäkringssystemen och socialtjänstlagen. Erfarenhet av arbete med försörjningsstöd, administrativt arbete från liknande arbetsuppgifter eller med handläggning inom andra myndigheter är meriterande.

Vi söker dig som är ansvarstagande och flexibel. Du har en god samarbetsförmåga och är relationsskapande men har även förmågan att arbeta självständigt. Du behöver du vara handlingskraftig och trivas med att arbeta i högt tempo och ha en förmåga att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt, även i stressiga arbetssituationer. Du är strukturerad, lojal och har en helhetssyn. Du har god dokumentationsvana och en mycket god förmåga att uttrycka dig i svenska språket i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig mognad och lämplighet.

Viktigt för tjänsten är även att du har att stort samhällsintresse och drivs av att ge god service. Datavana är nödvändigt och erfarenhet av olika verksamhetssystem som t.ex. Treserva är önskvärt.

Vi erbjuder dig en kreativ och proaktiv förvaltning med möjlighet till professionell utveckling och utbildningar. Sundbybergs stad erbjuder förmåner så som friskvårdsbidrag och möjlighet att omvandla semesterlönetillägg mot extra lediga dagar.

Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Ansök senast 2022-06-03. Intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden. Provanställning kan komma att tillämpas.

Vi tar inte emot ansökningar via e-post. Välkommen med din ansökan.

Vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2022-05-13

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-03
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sundbybergs kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sundbybergs kommun (org.nr 212000-0175), http://www.sundbyberg.se/

Arbetsplats
Sundbybergs stad

Kontakt
Facklig kontaktperson, Nås via kommunens växel
08-706 80 00

Jobbnummer
6642400

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundbybergs kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundbybergs kommun: