1:e socialsekreterare till Mottagning & Service
Karlshamns kommun / Socialsekreterarjobb / Karlshamn
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Karlshamn,
Sölvesborg,
Olofström,
Bromölla,
Ronneby eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Karlshamns kommun i Karlshamn,
Sölvesborg,
Olofström,
Upplands Väsby eller i
hela Sverige Vi söker dig som vill arbeta som 1:e socialsekreterare i Barnteamet 0-12 år inom Barn och familj.
Inom Förvaltningen för omsorg och arbetsmarknad arbetar 1200 medarbetare varje dag för att göra skillnad i invånarnas vardag. I verksamhetsområdet Individ och familjeomsorg vill vi tillsammans med Karlshamnsborna skapa bättre möjligheter till egen försörjning, minska hemlöshet, bidra till att barn och unga ska få bra uppväxtvillkor och verka för att nyanlända ska få goda förutsättningar. Socialtjänsten i Karlshamns kommun utvecklas - därför behöver vi fler socialsekreterare till vårt nya team Mottagning och service. Vi jobbar aktivt för att kunna utveckla socialtjänsten och möta framtidens behov. Vill du vara med oss på den resan och göra skillnad för Karlshamns invånare?
Om jobbet
Som 1:e socialsekreterare vid vårt nya team Barn 0-12 år fördelar du ärenden, vägleder och ger stöd till socialsekreterarna i det dagliga arbetet med handläggning av ärenden där målet med arbetet är att socialsekreterarna skall utveckla ett självständigt arbetssätt. Tillsammans med dina två 1:e kollegor på samma enhet och deras respektive team skapar vi en sömlös socialtjänst som arbetar förtroendeingivande och med effektivare flöden.
Din centrala roll i organisationen värdesätts men stöds alltid av enhetschef och ledning för att skapa goda förutsättningar för dig i ditt yrkesutövande.
Vi arbetar tillsammans efter Signs of Safety, där delaktighet och samarbete med familjerna ses som en självklarhet. Du tror på föräldrarnas egen förmåga till förändring och ser deras egna resurser. Vi arbetar även med arbetssättet Barns behov i centrum, BBIC, som bidrar till en struktur för handläggning, genomförande och uppföljning av myndighetsutövning. För oss är det viktigt att du deltar i verksamhetsutveckling samarbetar med kollegor och chefer för att bidra till en välfungerande och kvalitativ verksamhet.
Ditt arbete präglas av rättssäkerhet, kunskap och ett respektfullt bemötande. Du har en central roll i verksamheten där du ansvarar för att ärenden handläggs enligt gällande delegationsordning, lagar och föreskrifter samt enligt mål och riktlinjer som är beslutade av nämnden. Tillsammans med enhetschef och medarbetare ansvarar du för ärendedragning inför nämnd och utskott. Du för även nämndens talan i förvaltningsrätt och Kammarrätt.
Publiceringsdatum2024-02-29Om företagetEnheten kommer från den 1 mars består av enhetschef med tre målgruppsanpassade team. Respektive team leds av en 1:e socialsekreterare som stöd i yrkesutförandet och till enheten hör även SSPF-koordinator, specialistsocionom samt placeringssamordnare som expertresurser. Arbetet utförs med stöd av administratörer, verksamhetsutvecklare och andra stödfunktioner ifrån förvaltningens stab. Vi eftersträvar ett nära samarbete med förvaltningens samtliga enheter och arbetar gemensamt för en socialtjänst där det skall vara enkelt att komma till oss och få hjälp. Vi arbetar kontinuerligt med metodutveckling och kompetenshöjande insatser och för närvarande pågår ett aktivt arbete med att utbilda och implementera förhållningssättet Signs of safety inom barn- och familj.
Hos oss ska medarbetarna få möjlighet att utveckla ansvarsområden, då vi är av den uppfattningen att delaktighet och ansvar medför att vi tillsammans utvecklar vår enhet och vi ser att du har en viktig roll i detta arbete.
Du kommer att omges av kompetenta och engagerade medarbetare i en verksamhet där en dag inte är den andra lik men arbetsglädjen hög. Du erbjuds kompetenshöjande utbildningar, extern handledning, hälsopaus, personalklubb och flexibel arbetstid.
Om dig
Vi söker dig som har:
• socionomexamen
• flerårig erfarenhet av arbete med myndighetsutövning inom den sociala barn- och ungdomsvården
• god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska
• B-körkort
Det är meriterande om du har erfarenhet av:
dokumenterad erfarenhet av att leda och coacha andra i arbete eller privat via exempelvis föreningsliv eller frivillig organisation
Det är viktigt att du är strukturerad och själv kan planera arbetet. Du behöver samtidigt vara van att kunna ställa om snabbt och omprioritera när förändrade omständigheter kräver det. Du gör korrekta avvägningar och fattar välmotiverade och rättssäkra beslut, även i akuta situationer.
I din roll möter du barn, ungdomar och familjer i kris och därför behöver du kunna hålla dig lugn och professionell även i stressande och utmanande situationer.
Övrig informationArbetstidens förläggning är på vardagar dagtid. Vi har också flexibel arbetstid och möjlighet till semesterväxling.
Individuell lönesättning tillämpas. Ange löneanspråk i ansökan.
Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
Som tillsvidareanställd inom Karlshamns kommun får du tillgång till vår Personalklubb som erbjuder friskvårdsaktiviteter, föreläsningar, medlemsrabatter m.m.
Vi kommer att begära ett utdrag ur belastningsregistret. Beställ ditt utdrag först om du blir kallad på intervju. Utdraget som ska uppvisas är:
Registerutdrag för arbete med barn - Annan verksamhet än skola eller barnomsorg
För ytterligare information kontakta
Enhetschef, tillika biträdande verksamhetschef Ann-Katrin Stenlycke 0454-818 52
Fackliga företrädare
Christina Gustafsson, Vision 0454-811 89
Akademikerförbundet SSR
akademikerforbundetssr@karlshamn.seSista ansökningsdag
2024-03-17
Intervjuer kan komma att hållas löpande så skicka in din ansökan redan idag.
Ersättning Fast månadslön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-03-17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Karlshamns kommun (org.nr 212000-0845)
Kontakt Enhetschef
Ann-Katrin Stenlycke
ann-katrin.stenlycke@karlshamn.se Jobbnummer 8505457
Observera att sista ansökningsdag har passerat.