1:e socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Lysekils kommun / Socialsekreterarjobb / Lysekil
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla socialsekreterarjobb i Lysekil,
Sotenäs,
Munkedal,
Orust,
Uddevalla eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil,
Munkedal,
Strömstad eller i
hela Sverige I Lysekils kommun arbetar ca 1400 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 400 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se
http://www.livetilysekil.se/ får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Publiceringsdatum2022-09-13BeskrivningSom anställd i Arbetslivsförvaltningen i Lysekils kommun arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang.
För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Förvaltningen, som bland annat ansvarar för arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd, är inne i en spännande utvecklingsprocess. Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor - som behöver stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.
Enheten för vägledning och stöd leds av chef och består av ett team på 16 medarbetare, med olika roller, som strävar efter att utveckla ett mer samordnat och integrerat teamarbete för att bättre möta målgruppens ofta komplexa behov.
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare med uppgift att leda, fördela och tillsammans med teamet följa upp och utveckla processerna inom ekonomiskt bistånd.
Arbetslivsförvaltningen planerar att inom en nära framtid ta nästa steg mot digitaliserade ansökningar av ekonomiskt bistånd för att ytterligare öka tillgängligheten för våra medborgare.
Dina arbetsuppgifterSom 1:e socialsekreterare arbetsleder du gruppen av fem socialsekreterare i deras dagliga arbete. Du fungerar som kunskapsresurs och skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap och rättspraxis, beprövad erfarenhet och forskning.
Du kan även komma att ingå i olika arbetsgrupper och projekt som kommunen bedriver tillsammans med interna och externa samarbetspartners. I rollen får du vara delaktig i att utforma arbetssätt som syftar till att hjälpa våra sökande nå sina mål och att genom omvärldsbevakning bidra med idéer för att skapa förutsättningar för det goda sociala arbetet.
Utöver detta ansvarar du för att introducera nyanställda socialsekreterare, metod- och ärendehandleda, att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Du företräder nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt i förekommande fall.
En annan del av uppdraget innefattar att arbeta aktivt med processer, förbättringar, metodimplementering, att verka för att arbetet är kvalitetssäkrat samt att vid behov ta fram och uppdatera rutindokument.
Du främjar delaktighet, ansvarstagande, utveckling, arbetsglädje och ett gott arbetsklimat.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen inom det beteendevetenskapliga området samt har minst två års arbetslivserfarenhet. Arbetet kräver att du har dokumenterad kunskap om och erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och dokumentation inom området ekonomiskt bistånd samt de lagrum som styr vår verksamhet. Viktigt att du har en god förmåga att prioritera, är flexibel och har förmåga att lyssna och se saker utifrån flera perspektiv.
Som person är du drivande och har lätt för att få arbetsgruppen med dig. Du är analytisk, kunnig, tar till dig ny kunskap samt delar med dig av den. Du är tydlig, kommunikativ och förtroendeingivande. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Du har erfarenhet av att arbeta i en föränderlig organisation och driver gärna förbättringsarbete tillsammans med ledning, socialsekreterare och övriga kollegor i enheten.
Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.
AnställningsvillkorIntervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön enligt avtal, individuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-09-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLysekils kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2022/187".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)
Arbetsplats Arbetslivsförvaltningen
Kontakt Ingrid Arnholm
0523-613401 Jobbnummer 6974794
Observera att sista ansökningsdag har passerat.