1:e socialsekreterare ekonomiskt bistånd
Lysekils kommun / Socialsekreterarjobb / Lysekil
2020-05-07
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "1:e socialsekreterare ekonomiskt bistånd" (publicerad 2022-09-13) ⬅️
Visa alla socialsekreterarjobb i Lysekil,
Sotenäs,
Munkedal,
Orust,
Uddevalla eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Lysekils kommun i Lysekil,
Munkedal,
Strömstad eller i
hela Sverige I Lysekils kommun arbetar ca 1300 medarbetare som har Sveriges viktigaste jobb - vi gör skillnad i människors vardag och bygger ett samhälle för alla. Det är med andra ord ett arbete att känna stolthet över. Vårt jobb är att ge de 14 000 invånarna i Lysekils kommun service, stöd och hjälp. Tillsammans utvecklar vi verksamheterna.
Ett liv i Lysekils kommun är ett liv nära havet och naturen - här finns möjlighet till både eftertanke och äventyr i en av Bohusläns vackra kustkommuner. På livetilysekil.se (se filmen här) får du veta mer om hur ett liv i vår kommun kan se ut.
Vår vision: Lysekils kommun är en hållbar och attraktiv kommun året runt som kännetecknas av kreativitet och framtidstro. Lysekil är en självklar mötesplats och ledande inom maritima näringar.
Publiceringsdatum2020-05-07BeskrivningSom anställd i Arbetslivsförvaltningen i Lysekils kommun arbetar du med kollegor i god gemenskap och ett öppet arbetsklimat med mycket engagemang.
För oss är det viktigt att det finns en balans mellan privatliv och arbetsliv och vi arbetar aktivt för en god arbetsmiljö. Förvaltningen som är nybildad sedan årsskiftet och ansvarar för bland annat arbetsmarknadsinsatser, vuxenutbildning samt ekonomiskt bistånd är inne i en spännande utvecklingsprocess. Vårt uppdrag är att ta emot, vägleda och möjliggöra för alla Lysekilsbor - som behöver stöttning för att komma i arbete, studier eller annan varaktig försörjning - att nå sina mål.
På Enheten för vägledning och stöd, som fungerar som en väg in, erbjuds den enskilde individuellt stöd för att definiera och och hitta vägar att nå sina mål. Enheten leds av en enhetschef och kommer framöver att ha 15 medarbetare varav två administratörer, en 1:e socialsekreterare, sex socialsekreterare, tre arbetsmarknadskonsulenter, en studie- och yrkesvägledare, en budget- och skuldrådgivare samt en samhällsguide.
Vi söker nu en 1:e socialsekreterare med uppgift att leda, fördela och tillsammans med medarbetarna följa upp och utveckla processerna inom ekonomiskt bistånd.
Dina arbetsuppgifterSom 1:e socialsekreterare arbetsleder du gruppen av socialsekreterare i deras dagliga arbete. Du fungerar som kunskapsresurs och skapar förutsättningar för att arbetet bedrivs enligt aktuell kunskap, beprövad erfarenhet och forskning.
Utöver detta ansvarar du för att introducera nyanställda socialsekreterare, metod- och ärendehandleda, att arbetet bedrivs enligt gällande delegationsordning och lagstiftning samt att antagna rutiner och riktlinjer följs. Du företräder nämnden i förvaltningsrätt och kammarrätt i förekommande fall.
En annan del av uppdraget innefattar att arbeta aktivt med processer, förbättringar, metodimplementering, att verka för att arbetet är kvalitetssäkrat samt att vid behov ta fram och uppdatera rutindokument.
Du främjar delaktighet, ansvarstagande, utveckling, arbetsglädje och ett gott arbetsklimat.
KvalifikationerVi söker dig som har socionomexamen eller en annan högskoleexamen inom det beteendevetenskapliga området samt har minst två års arbetslivserfarenhet. Arbetet kräver att du har dokumenterad kunskap om och erfarenhet av myndighetsutövning, handläggning och dokumentation inom området ekonomiskt bistånd samt de lagrum som styr vår verksamhet. Du bör ha erfarenhet av och intresse för att arbetsleda enskilt eller i grupp utan att ha chefsmandat. Viktigt att du har en god förmåga att prioritera, är flexibel och har förmåga att lyssna och se saker ur flera perspektiv.
Som person är du drivande och har lätt för att få arbetsgruppen med dig. Du är analytisk, kunnig, tar till dig ny kunskap samt delar med dig av den. Du är tydlig, kommunikativ och förtroendeingivande. Du har förmågan att skapa och bibehålla goda relationer med såväl interna som externa kontakter. Du har erfarenhet av att arbeta i en föränderlig organisation och driver gärna förbättringsarbete tillsammans med socialsekreterarna.
Stor vikt fästs vid personlig lämplighet.
AnställningsvillkorIntervjuer sker löpande och tillsättning kan komma att ske under ansökningstiden.
Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas.
Välkommen med din ansökan!
Vi arbetar aktivt med mångfald för att tillvarata de kvaliteter som sökande med olika bakgrund har. Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Innebär ditt nya arbete en flytt för dig och din partner?
Vi hjälper medflyttare till nytt arbete i ny livsmiljö. Hjälpen handlar främst om att stötta din medflyttare till nytt arbete eller studier. Det kan även handla om andra frågor som är viktiga i samband med en flytt, till exempel boende, barnomsorg, fritidsaktiviteter och andra nätverk.
Vill du veta mer om vad medflyttarservice kan hjälpa dig med är du välkommen att kontakta
agneta@medflyttarservice.se , mobil 072-7331343. Ta gärna en titt på hemsidan för medflyttarservice på adress medflyttarservice.se för mer information.
Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagLysekils kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2020/56".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Lysekils kommun (org.nr 212000-1389)
Arbetsplats Arbetslivsförvaltningen
Jobbnummer 5217572
Observera att sista ansökningsdag har passerat.