Webbredaktör med tillgänglighetsfokus
Folkhälsomyndigheten / Journalistjobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla journalistjobb i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Folkhälsomyndigheten i Östersund,
Ragunda,
Solna,
Stockholm,
Lund eller i
hela Sverige Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Vill du arbeta med tillgänglighetsfrågor inom främst webbplatser och dokument för digital publicering och har erfarenhet av webbredaktörsarbete i en större organisation? Då kan du använda och utveckla din kompetens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Nu söker vi en erfaren och driven webbredaktör med mycket god kunskap och erfarenhet av att jobba med tillgänglighetsfrågor.
Du kommer att ingå i en webbredaktion som arbetar med förvaltning och utveckling av våra webbplatser. Tillgänglighetsfrågorna utgör en viktig del i vår digitala närvaro och vi behöver förstärka med ytterligare en kompetens. I din roll kommer du även att planera och genomföra strukturella förbättringar av våra webbplatser, utreda olika typer av webbfrågor, delta i det webbprojekt som påbörjats för att utveckla ny webbplats, och ta hand om publiceringsärenden som kommer från hela organisationen.
Arbetsuppgifterna är av både strategisk och operativ karaktär. Det krävs att du kan sätta dig in i, planera, driva och genomföra uppdrag självständigt från start till mål.
Tjänsten kommer att utformas och utvecklas utifrån behoven. Vi jobbar flexibelt inom kommunikationsuppdragen, och rollen kan därför växla mellan smått och stort.
Du kommer att tillhöra enheten för digitala kanaler och produktion, som är en av tre kommunikationsenheter med ett femtiotal medarbetare totalt.
Vem söker vi?
Krav för anställning
Du har en högskole- eller universitetsutbildning med inriktning webbstrategi och digitala kanaler, eller medie- och kommunikationsvetenskap, eller utbildning som myndigheten bedömer som likvärdig. Vidare har du:
• erfarenhet av några års webbredaktörsarbete av både strategisk och operativ karaktär i en stor organisation,
• god erfarenhet av arbete med tillgänglighetsfrågor på webbplatser och i dokument,
• mycket goda kunskaper i Episerver,
• mycket goda kunskaper i Acrobat Pro, tillgänglighetsmodulen,
• goda kunskaper i Microsoft Office,
• goda kunskaper i bildhantering,
• mycket goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift,
• god kunskap i engelska.
Meriterande
Det är meriterande om du har en utbildning inom tillgänglighet motsvarande WCAG 2.1. Vi ser gärna att du har erfarenhet från att jobba med stora webbprojekt och migrering av innehåll. Vidare är det meriterande om du har:
• pedagogisk erfarenhet,
• erfarenhet av att jobba med Siteimprove för kvalitetsarbete på webbplatsen,
• erfarenhet av att hantera en skärmläsare för att kunna utföra tillgänglighetskontroller,
• kunskap i något av de större invandrarspråken.
Dina egenskaper
Vi fäster stor vikt vid personliga förmågor. Arbetet är ofta självständigt och ställer krav på att kunna göra goda bedömningar med ett helhetsperspektiv utifrån verksamhetens behov. Du behöver kunna prioritera när det är många uppdrag samtidigt och samtidigt vara en god lyssnare med mycket god samarbetsförmåga och hög servicenivå. Du behöver vara trygg i din roll som webbredaktör med specialistkunskap inom tillgänglighetsfrågor för att kunna ta egna initiativ och driva arbetet framåt.
Vad gör enheten?
Enhetens uppdrag är att samordna och utveckla myndighetens digitala kanaler, ansvara för intern kommunikation, ge produktionsstöd och samordna myndighetens konferenser och e-utbildningar. Enheten har även en aktiv roll i att driva och delta i myndighetens digitala verksamhetsutveckling som handlar om att använda digitaliseringens möjligheter på bästa sätt genom att förenkla, modernisera och effektivisera internt men också för våra externa målgrupper.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Om anställningen
Du kommer att anställas som webbredaktör med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund, utifrån din bostadsort. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Befattningen kan komma innebära krigsplacering.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Nilla Selsmo, telefon 010- 205 29 69.
Fackliga företrädare är för SACO Jim Werngren, telefon 010-205 24 79, och för ST Anita Ekner, telefon 010-205 24 50.
Publiceringsdatum2021-01-29Så ansöker duVälkommen med din ansökan till befattningen som webbredaktör hos oss!
Ansök senast 2021-02-10 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 00387-2021-2.1.1
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2021-02-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFolkhälsomyndigheten
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Folkhälsomyndigheten (org.nr 202100-6545),
http://www.folkhalsomyndigheten.se Jobbnummer 5549250
Observera att sista ansökningsdag har passerat.