Vingåkers kommun söker flera socialsekreterare

Vingåkers kommun / Socialsekreterarjobb / Vingåker
2025-09-05


Visa alla socialsekreterarjobb i Vingåker, Katrineholm, Finspång, Arboga, Flen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vingåkers kommun i Vingåker, Katrineholm eller i hela Sverige

I Vingåkersbygden har vi nära till varandra, naturen och ett brett utbud av kultur- och fritidsaktiviteter året om. Här finns rika kulturmiljöer, goda kommunikationer från närliggande städer och landets största outlet för märkeskläder. Vingåkers kommun utvecklar bygden och den offentliga servicen för framtiden.

Om du brinner för att göra skillnad och vill vara med och forma framtidens socialtjänst, så är det här din chans att vara med på resan. En ny socialtjänstlag trädde i kraft under sommaren 2025. För att möta lagstiftningens krav om en kunskapsbaserad, lättillgänglig och hållbar socialtjänst har Vingåkers kommun valt att satsa på ytterligare personal för att kunna möta omställningen till den nya socialtjänstlagen. Vi söker nu dig som vill vara med i detta arbete. Välkommen att söka till oss och bli en del av Vingåkers kommun.

Vi söker socialsekreterare till tjänsterna:
• Biståndshandläggare äldreomsorg
• LSS-handläggare/socialpsykiatri
• Socialsekreterare till Mottagningsenheten, första linjen

Vi är just mitt i en spännande förändring i vår verksamhet med anledning av Under de nya Socialtjänstenslagen genom att ställa om till nya förebyggande, tillgängliga, tillitsskapande, jämställda och kunskapsbaserade arbetssätt både utifrån den nya socialtjänstlagen och för att möta samhällets utmaningar.

Individ och familjeomsorgen i Vingåker är en framåtsträvande arbetsplats. Vi strävar efter att vara en dynamisk arbetsplats i framkant och månar om vår arbetsmiljö.
Arbetet hos oss är både utmanande, stimulerande och varierande. Hos oss har vi en god teamkänsla och ett tydligt fokus på vår psykosociala arbetsmiljö med stöttande kollegor, nära till arbetsledning och extern handledning. Medarbetarna ges möjlighet att påverka sin arbetssituation genom arbetstidsanpassning och får tillfälle till återhämtning då arbetsplatsen erbjuder 35 timmars arbetsvecka.

Idag består Individ och familjeomsorgen av en Verksamhetschef, två Enhetschefer, gruppledare, en reception samt team inom:
• Mottagningsenhet
• Enheten för Barn/Unga (Utredning/Insats)
• Enheten Vuxen (Ekonomiskt bistånd, Vuxen/Missbruk, Socialpsykiatri, LSS och äldreomsorg)
• Utförarenheten (Öppenvård)
• Administration

Publiceringsdatum
2025-09-05

Arbetsuppgifter
I tjänsten som biståndshandläggare hos oss kommer du att arbeta självständigt med hela ärendeprocessen från utredning, bedömning och beslut till uppföljning av insatser enligt gällande lagstiftning, främst LSS och SoL. Ditt arbete utgår från ett helhetsperspektiv där individens behov och rätt till självbestämmande står i centrum. Du kommer ha ett nära samarbete med den enskilde, anhöriga, interna verksamheter inom kommunen samt externa aktörer och myndigheter. Utöver det dagliga klientarbetet är du också en viktig del av vårt kvalitets- och utvecklingsarbete inom socialförvaltningen.

Mottagningsenhetens huvudsakliga uppgift kommer att vara myndighetsarbete i form av att ta emot och hantera ansökningar och orosanmälningar, samt genomföra visst utredningsarbete och följa upp behov av insatser. Det kan exempelvis handla om ekonomiskt bistånd samt förhandsbedömningar av orosanmälningar avseende barn eller vuxen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomutbildning. Det är meriterande med erfarenhet och dokumenterad kunskap av att hantera ärenden inom områdena beroendeproblematik, våld i nära relation Det är även meriterande med kunskaper inom BBIC och Signs of Safety.

Kunskap och erfarenhet av att arbeta med mottagningsarbete avseende barn och ungdomar alternativt andra områden inom socialtjänsten är också önskvärt.
Som handläggare hos oss behöver du ha god samarbetsförmåga och ett gott bemötande gentemot såväl interna samt externa samarbetspartners och våra medborgare
Du kommer arbeta med utredning och dokumentation, varför du förväntas ha god förmåga att uttrycka dig kortfattat i skrift på svenska. * Erfarenhet och kunskap om socialtjänsten och dess verksamhetsområden
• God samarbetsförmåga och ett gott bemötande gentemot både samarbetspartners och medborgare
• Förmåga att arbeta med utredning och dokumentation samt att uttrycka sig tydligt och kortfattat i skrift på svenska.
• Ödmjuk, driven och lösningsfokuserad.
• B-körkort är ett krav

ÖVRIGT
Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Vi gör aktiva val avseende annonseringsplatser, eventuellt stöd och urvalsmetoder inför varje rekrytering. När vi publicerat en annons kommer vi således inte att köpa tjänster eller annonser för en pågående rekrytering varför vi undanber sådana kontakter.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2025-09-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2025/68".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vingåkers kommun (org.nr 212000-0308)

Kontakt
Verksamhetschef IFO
Ida Husa
ida.husa@vingaker.se

Jobbnummer
9494753

Prenumerera på jobb från Vingåkers kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vingåkers kommun: