Vi söker NOC-tekniker till Svenska kraftnäts nya IT-Driftcentral
Svenska Kraftnät / Supportteknikerjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla supportteknikerjobb i Sundbyberg,
Solna,
Danderyd,
Stockholm,
Lidingö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg,
Stockholm,
Täby,
Norrtälje,
Västerås eller i
hela Sverige Vill du arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker dig som vill vara med på en spännande och betydelsefull resa och arbeta hos en av energibranschens mest attraktiva arbetsgivare med drift av systemen som säkrar landets energiförsörjning.
Svenska kraftnät tar nästa steg i sin kontinuerliga utveckling av driftorganisationen genom att etablera en ny IT-Driftcentral med ett Network Operation Centre (NOC). Denna funktion ska tillhandahålla incidenthantering och övervakning av Svenska kraftnäts verksamhetskritiska IT-tjänster.
Publiceringsdatum2022-07-11Om tjänstenSom NOC-tekniker sitter du i vår nybildade IT-Driftcentral, som idag består av 5 medarbetare och som fortsätter att växa. Här arbetar vi med 1:a linjens incidenthantering, initial felsökning, fördelning av ärenden samt monitorering av flöden och larm.
Du kommer att vara en viktig "spindel i nätet" som säkerställer och samordnar de åtgärder som krävs för att garantera en hög driftsäkerhet. Du kommer att arbeta tätt tillsammans med kollegorna i kontrollrummet, som utgör centrum för Svenska kraftnäts kärnverksamhet, där man är beroende av fungerande system och dataflöden.
Som NOC-tekniker i 1:a linjen agerar du snabbt på olika händelser. Med en kombination av kunskap, erfarenhet och givna instruktioner ser du till att incidenter får så liten negativ verksamhetspåverkan som möjligt. Teamet består av olika kompetenser inom enheten.
Tjänsten är placerad i Sundbyberg och upplagt på plats enligt ett rullande dygnet runt skiftschema (3-skift).
ArbetsuppgifterSom NOC-tekniker kommer du arbeta med:
• Övervakning och monitorering av system och dataflöden
• Ta emot incidenter och skapa ärenden i ärendehanteringssystemet
• Åtgärda och/eller skicka vidare öppna incidenter till 2:a/3:e linjen
• Ansvara för samordning och koordinering runt incidenter
• Tekniskt stöd till kontrollrummet
• Utför enklare diagnostiseringar och återställa tjänster enligt instruktioner (Linux, Nätverk och Windows)
• Följa upp och återkoppla ärenden till såväl tekniker som anmälare
• Uppdatera larm-/diagnos- instruktioner utifrån nya erfarenheter
• Tekniskt stöd till underhållsentreprenörer och annan fältpersonal i transmissionsnätet, vid exempelvis incidenter och planerade arbeten
• Agera första kontaktyta mot externa telekom-kunder i svenska kraftnäts fibernät vid incidenter och planerade driftavbrott.
• Arbeta enligt ITIL med fokus på incidenter i ärendehanteringssystemet samt förbättringsarbeten
BakgrundFör att lyckas med rollen ser vi att du har en eftergymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har minst tre års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer, samt erfarenhet av monitorering och larmhantering. Utöver det har du goda kunskaper om servrar samt operativsystem (ex. Windows, Linux/Unix). Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
Vi ser gärna att du har:
• Arbetat i en NOC funktion
• 2-3 års erfarenhet av applikationsdrift
• Goda kunskaper inom OP5, SCOM, Prometheus, Grafana, Openshift och Alert manager
• Goda kunskaper inom nätverk och kommunikation
• Erfarenhet av fibernät
• Erfarenhet av ärendehanteringssystemen Easit eller ServiceNow
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Till rollen söker vi dig som arbetar och självständigt kan driva ärenden tills de är lösta. Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt och ge god service och trivs att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.
Vill du veta mer?
Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, Mikaela Axelsson på Boxhill Recruitment,
mikaela.axelsson@bhill.se.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Wallin, ST, tel. 010-475 84 97. Du når oss också via mail: fö
rnamn.efternamn@svk.seSista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast den 22 augusti 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.
Vårt erbjudande till dig
På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät en av elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.
Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision "Säker elförsörjning för en hållbar samhällsutveckling". Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2022-08-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagSvenska Kraftnät
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284),
http://www.svk.se Jobbnummer 6813308
Observera att sista ansökningsdag har passerat.