Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar
Sveriges Domstolar / Organisationsutvecklarjobb / Jönköping
2023-02-14
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetsutvecklare med intresse för digitalisering av Sveriges Domstolar" (publicerad 2023-04-04) ⬅️
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Jönköping,
Aneby,
Habo,
Mullsjö,
Vaggeryd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Jönköping,
Eksjö,
Skövde,
Borås,
Alingsås eller i
hela Sverige Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/ Läs mer om Domstolsverket på
www.domstol.se/domstolsverketTill enheten för digital mål- och ärendehantering på Domstolsverket söker vi två eller flera hovrätts- eller kammarrättsassessorer som vill arbeta som verksamhetsutvecklare med digitalisering av Sveriges Domstolar.
Vad innebär arbetet?
Vid Sveriges Domstolar finns flera digitala verksamhetsstöd som är knutna till mål- och ärendehanteringen. Sedan många år tillbaka finns Vera. Vera används av alla domstolsslag och domstolar. Sedan hösten 2022 finns för brottmålshantering i tingsrätt och rapportering av brottmålsavgöranden i hovrätt DiBa. Genom DiBa har det blivit möjligt att signera brottmålsdomar i tingsrätt med en elektronisk signatur.
Det finns för mål- och ärendehanteringen också flera e-tjänster. Dessa nås via domstol.se. E-tjänsten Signera och skicka in handlingar kan användas för ingivning av ansökningar och yttranden till alla domstolar. Via Ingivningstjänst för myndigheter kan myndigheter lämna över överklagade mål till förvaltningsdomstolar och mark- och miljödomstolar.
På Domstolsverket bedrivs löpande ett utvecklingsarbete som gäller verksamhetsstöden och e-tjänsterna. För närvarande är arbetet med att utveckla funktionalitet i Vera och DiBa som svarar mot nya bestämmelser i offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) prioriterat. Även vidareutvecklingen av DiBa är prioriterad.
I dina arbetsuppgifter kommer att ingå att arbeta med att vidareutveckla Vera och DiBa. Du kommer att analysera de behov som domstolarna har liksom att ställa dessa behov i relation till författningsmässiga krav och IT-mässiga förutsättningar. Du kommer också att arbeta med att realisera lösningar. I arbetet kommer du att samarbeta med medarbetare som har såväl juridisk som IT-teknisk kompetens.
Arbetet innebär externa kontakter, främst med representanter för Sveriges Domstolar och andra myndigheter i rättskedjan. Arbetet omfattar både att stämma av domstolarnas behov och önskemål, men också att informera om lösningar. Tjänsteresor kan ingå i arbetet.
Vem är du?
Vi söker dig som är hovrätts- eller kammarrättsassessor.
Du ska ha intresse av utvecklingsarbete i domstol. Arbetet kräver att du som person är ansvarstagande, problemlösande och analytisk. Du behöver ha god förmåga till helhetssyn på verksamheten och insikt i digitaliseringens betydelse för effektiva arbetssätt. Du behöver ha lätt för att samarbeta med andra yrkeskategorier men också vara självständig, drivande och noggrann samt ta egna initiativ.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vilka är vi?
Enheten för digital mål- och ärendehantering är en av tre enheter inom Avdelningen för domstolsutveckling. Enheten bedriver ett omfattande arbete med att utnyttja digitaliseringens möjligheter i syfte att skapa en mer effektiv och rättssäker informationshantering i Sveriges Domstolar. I detta arbete ingår bland annat att utveckla domstolarnas verksamhetsstöd och det elektroniska informationsutbytet med myndigheter i rättskedjan och med medborgare. På enheten finns drygt 20 medarbetare.
Avdelningen för domstolsutveckling driver och stödjer verksamhetsutveckling i Sveriges Domstolar med den övergripande målsättningen att säkerställa ett högt förtroende hos allmänheten för domstolarnas verksamhet. Avdelningen ansvarar för utveckling av domstolarnas inre organisation och arbetsformer, utveckling av olika målhanteringsprocesser samt utveckling och förvaltning av IT-baserade verksamhetsstöd. Avdelningen ansvarar även för arkivfrågor.
Domstolsverkets huvudkontor ligger i Jönköping och lokalkontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö och Umeå. På Domstolsverket arbetar cirka 400 personer med att stödja Sveriges Domstolar inom områdena IT, HR, kompetensutveckling, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet och fastighet.
Övriga upplysningar
Anställningarna avser tidsbegränsade förordnanden (sexårsförordnanden).
Placeringsort är Jönköping eller Göteborg.
Välkommen med din ansökan senast den 5 mars.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Ersättning Individuell lönesättning
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2023-03-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)
Arbetsplats Domstolsverket
Kontakt Jan Josefsson, enhetschef
036-155502 Jobbnummer 7447323
Observera att sista ansökningsdag har passerat.