Verksamhetsutvecklare Enheten för hållbar omställning
Östersunds Kommun / Organisationsutvecklarjobb / Östersund
2025-11-18
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Östersund,
Krokom,
Åre,
Ragunda,
Ånge eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Östersunds Kommun i Östersund Tjänsten som verksamhetsutvecklare är organiserad inom enheten för hållbar omställning på Social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Det är en projektanställning t.o.m. 20271231.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Enheten för hållbar omställning skapar förutsättningar, bygger förmågor och stärker kulturen för förändring i hela social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Vi bygger framtidens socialtjänst genom att möjliggöra omställning, utveckling och samskapande. Hos oss pågår ett arbete för att göra tjänster mer tillgängliga och än mer behovsstyrda tillsammans med medarbetare och invånare. Det vi gör varje dag är värdeskapande för dem vi möter och vi strävar efter att göra verklig skillnad i människors liv. Du kliver in i ett viktigt skede där vi både utvecklar och stärker vårt arbete inom ramen för olika omställningsarbeten såsom kommunens tillväxtmål och den social hållbarheten. Det här är en möjlighet för dig som vill bidra till något större och vara en del av ett engagerat sammanhang med både hjärta och driv. Du kommer arbete nära förvaltningsledningen och som stöd till förvaltningens olika sektorer.
Ditt nya jobb
Östersunds kommun står inför flera stora omställningar inom social- och arbetsmarknadsförvaltningen. Nämnden har satt en tydlig riktning: vi ska öka tillgängligheten i våra tjänster och insatser och utveckla en mer behovsstyrd verksamhet i samskapande med invånare och samarbetspartners.
Den nya socialtjänstlagen är införd, och både samsjuklighetsutredningen och aktivitetskravsreformen är på väg. Dessa förändringar kräver att vi utvecklar arbetssätt, strukturer och samverkan. För att driva detta arbete framåt söker vi nu en verksamhetsutvecklare med fokus på dessa omställningar.
Till en början kommer ditt uppdrag främst att handla om den nya socialtjänstlagen. Du kommer samordna insatsutvecklingen utifrån nationella skatta läget, nuläges- och behovsanalysen som tagits fram, samt hålla ihop den kommande nationella lärprocessen. Parallellt kommer du att sätta dig in i och samordna kommunens förberedelser för aktivitetskravsreformen och samsjuklighetsutredningen. Detta innebär ett nära samarbete med både våra verksamheter och externa aktörer, du blir en central länk i att stärka och utveckla samverkan över gränser.
Omställningen är mer än en organisatorisk förändring, den är en möjlighet att rita om den sociala välfärdskartan i Östersund. I ditt uppdrag ingår att ta fram en plan för arbetet, skapa goda förutsättningar för implementering samt följa upp och utvärdera utvecklingen. Du kommer bidra till helhet, kvalitet och riktning genom att ta fram underlag, omvärldsbevaka och bygga relevanta nätverk.
För att lyckas i rollen behöver du trivas med att vara spindeln i nätet. Du gillar service, samskapande och att driva processer framåt. Du är flexibel, hittar lösningar även när förutsättningar förändras och ser möjligheter där andra kan se hinder.
Hos oss får du arbeta i en miljö där kreativitet finns, nytänkande uppmuntras och mod uppskattas.
Vanliga arbetsuppgifter
• Samordna insatsutvecklingen utifrån skatta läget, den nuläges och behovsanalys som är framtagen, samordna den kommande lärprocessen som navigeras nationellt utifrån omställningen mot ny socialtjänstlag.
• samordna och driva arbetet med NUSO.
• Sätta dig in och ta fram en plan för hur kommunen behöver förbereda för aktivitetskravsreformen.
• Sätta dig in och ta fram en plan för hur kommunen behöver förbereda för samsjuklighetsutredningen.
• Stärka och utveckla samverkan mellan kommunens förvaltningar samt externa aktörer.
Din kompetens
• Socionomutbildning.
•
Erfarenhet av lagstiftning och regelverk som styr social och arbetsmarknadsförvaltningens arbete.
•
Mycket god kommunikativ förmåga, både muntligt och skriftligt.
•
God förståelse och erfarenhet för verksamhetsutveckling, samordning och kvalitetsarbete. Gärna inom offentlig sektor.
• Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ.
Vi söker dig
För att lyckas i rollen som verksamhetsutvecklare behöver du ha en god förmåga att anpassa dig till förändrade omständigheter och hitta lösningar även när förutsättningarna skiftar.
Du är tydlig i din kommunikation, både i tal och skrift, och kan på ett pedagogiskt sätt förmedla information. Du har god förmåga att ta egna initiativ, att både arbeta självständigt samtidigt som du har en mycket god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra för att nå gemensamma mål och hålla fokus på helhetssyn.
Samtidigt är du strukturerad, och har lätt för att planera, prioritera och följa upp ditt arbete för att säkerställa kvalitet och att vi är på rätt väg.
Vi söker dig som är lyhörd, engagerad och har en positiv grundinställning. Du är trygg i dig själv, tar ansvar och har en god förmåga att skapa relationer och bygga samarbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
En hälsning från din blivande chef
Vill du ha personlig utveckling i en stimulerande miljö där vi tillsammans gör skillnad så ser jag fram emot att arbeta tillsammans med dig! Såklart värdesätter jag även att vi skickliggör varandra, har roligt tillsammans och hittar på annorlunda arbetssätt som skapar lekfullhet i vardagen.
Så går rekryteringen till
Vi vill att du bifogar CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Det ber vi dig komplettera med om det blir aktuellt med en intervju.
Östersunds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.
Vad erbjuder vi?
Östersunds kommun erbjuder dig förmåner så som betald semester från första anställningsåret, semesterväxling, friskvårdsbidrag eller friskvårdstimme. Via vår förmånsportal får du ta del av oberoende pensionsrådgivning och en mängd rabatter och erbjudanden. Du kan dessutom få snabbt och professionellt stöd från olika specialister, som till exempel psykologer, jurister och ekonomer, genom tjänsten Personalstöd. Du kan läsa mer om våra förmåner på vår hemsida:
https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss/sa-har-jobbar-vi/lon-och-formaner.html Om Social- och arbetsmarknadsförvaltningen
Att jobba med hjärtat är att vara med och skapa förutsättningar för att alla i Östersund ska kunna leva ett enklare, rikare och tryggare liv. Hos oss kan det innebära att du jobbar med invånare i alla åldrar inom såväl öppenvård, arbetsmarknad och socialtjänst. Det är viktigt. På riktigt.
Ersättning Fast lön
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-12-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Östersunds kommun (org.nr 212000-2528),
https://www.ostersund.se/naringsliv-och-arbete/jobba-hos-oss.html Arbetsplats Östersunds Kommun
Kontakt Biträdande Förvaltningschef
Emelie Erixon
emelie.erixon@ostersund.se 0761040718 Jobbnummer 9610864