Verksamhetskontroller till avdelningarna Säbo och Hemtjänst, Varbergs kommu

Varbergs kommun, Socialförvaltningen / Controllerjobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla controllerjobb i Varberg, Falkenberg, Kungsbacka, Halmstad, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Socialförvaltningen i Varberg, Mark eller i hela Sverige

I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.

Vill du växa med oss?

Publiceringsdatum
2024-06-20

Arbetsuppgifter
Nu söker vi verksamhetskontroller till Socialförvaltningens avdelningar Hemtjänst och Säbo, där både utförare och myndighet ingår. Inom avdelningarna arbetar enhetschefer, undersköterskor, socialsekreterare m fl. Tjänsten kommer ligga under avdelning Hemtjänst men du kommer arbeta mot både avdelning hemtjänst och avdelning Säbo. Du kommer att arbeta tillsammans med avdelningarnas kvalitetskontroller och verksamhetsutvecklare i många frågor och uppdrag.

Du kommer att delta i förvaltningsgemensamma och avdelningsspecifika utvecklingsarbeten och projekt. Dessutom kommer du att medverka i att ta fram beslutsunderlag till ledning på avdelnings-, förvaltnings-, och politisk nivå.

Uppdraget som verksamhetskontroller innebär att leda projekt-, utvecklings- och förbättringsarbete inom verksamhetsområdet äldreomsorg. Ta fram underlag till tjänsteutlåtande inom verksamhetsområdet, svara på enkäter och ta fram underlag till remisser och interpellationer. Vara processledare i flera processer inom verksamhetsområdet och förvaltningsövergripande och arbeta med verksamhetsområdets kvalitetsarbete. Även ansvara för verksamhetskunskapen i upphandlingar i samarbete med staberna inom förvaltningen. Som kontroller deltar du i avdelningarnas analysarbete och långsiktiga planering med utgångspunkt i avdelningarnas grunduppdrag och verksamhetsplaner. Du tar tillsammans med kvalitetskontroller och verksamhetsutvecklarna fram de underlag som avdelningarna behöver för att leda, styra och utveckla verksamheten samt ansvarar för att introducera nya enhetschefer i de verksamhetssystem som används för planering och uppföljning.

I många frågor arbetar du tillsammans med och/eller samverkar med andra roller i förvaltningen, te x avtalsutvecklare och ekonomer.

I tjänsten kommer det att ingå förutom ovanstående:
• Se över och ansvara för att ta fram förslag på ny ersättningsmodell
• Vara stöd i förändringen av Socialtjänstlagen
• Vara sammankallande och ansvarig tillsammans med avtalsutvecklare i uppföljningar av Lov-utförare
• Genomföra omvärldsbevakning inom verksamhetsområdet
• Ingå i förvaltningsövergripande forum och nätverk.
• Samla in statistikunderlag och analysera dem

Kvalifikationer
Akademisk utbildning inom ekonomi, statskunskap eller annan relevant inriktning.
Du är van vid att självständigt planera, organisera och genomföra projekt från start till slut. Du kan bedöma resursåtgång, göra tidplaner och parallellt hålla samman såväl stora som små uppdrag. Att driva på och leda känns naturligt för dig. Har du utbildning inom projektledning, ser vi det som extra meriterande, liksom tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med planering och uppföljning.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du är duktig på att kommunicera och skapa delaktighet. Du har god samarbetsförmåga och söker gärna samverkan. Du behöver tycka om att jobba med komplexa frågor och ha lätt för att analysera och bryta ner problem i mindre beståndsdelar i syfte att lösa dem. Som person gillar du att ha koll på helheten. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data och information, för att sedan dra genomtänkta slutsatser och pedagogiskt presentera förslag på fungerande lösningar, utifrån olika verksamheters unika förutsättningar.

Intervjuer kommer hållas den 12 juli 2024

ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politiskt beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att den anställde har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-07-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "50/24".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Varbergs kommun (org.nr 212000-1249)

Arbetsplats
Varbergs kommun, Socialförvaltningen

Kontakt
Avdelningschef Hemtjänst
Elisabeth Hindelius
elisabeth.hindelius@varberg.se
0706992608

Jobbnummer
8761726

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Varbergs kommun, Socialförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Varbergs kommun, Socialförvaltningen: