Verksamhetscontroller
Staffanstorps kommun, Omsorgsförvaltningen / Administratörsjobb / Staffanstorp
2024-05-10
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Verksamhetscontroller" (publicerad 2024-09-12) ⬅️
Visa alla administratörsjobb i Staffanstorp,
Lund,
Burlöv,
Lomma,
Malmö eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Staffanstorps kommun, Omsorgsförvaltningen i Staffanstorp Staffanstorp är en ung och expansiv kommun med snart 27 000 invånare, ett av Sveriges bästa näringslivsklimat, attraktiva boendemiljöer och skolor i den absoluta rikstoppen. Våra cirka 1200 medarbetare arbetar för att skapa en högkvalitativ service, trygghet och livskvalitet för våra invånare. Oavsett om du lär barn att läsa och räkna, erbjuder kultur och musik, ger trygghet och vård eller utvecklar kommunens gator och torg så bidrar du till att skapa bra dagar för dem som lever och verkar i Staffanstorp.
Som medarbetare i kommunen är du del av en organisation med hög delaktighet och snabba beslutsvägar. Du kommer ha ett stort kollegialt stöd där vi tillsammans arbetar för att förverkliga idéer och tankar. Våra verksamheter präglas av tillit till varandra och ett närvarande ledarskap. Vill du ha ett meningsfullt arbete där du gör skillnad, välkommen till oss!
OMSORGSFÖRVALTNINGEN
Omsorgsförvaltningen ansvarar för insatser inom äldreomsorg och funktionshinderområdet. En stor del av omsorgsverksamheten i kommunen utförs av privata företag enligt LOU eller LOV, och regleras av avtal. De verksamheter som drivs av kommunen finns samlade i en avdelning.
Publiceringsdatum2024-05-10ArbetsuppgifterSom verksamhetscontroller är du ansvarig för de avtal som finns med privata aktörer inom exempelvis hemtjänst, särskilda boende, LSS-verksamheter och färdtjänst. Avtalen är upphandlade enligt Lag om offentlig upphandling (LOU) eller Lag om valfrihet (LOV) och du arbetar med ett avtals hela livscykel såsom upphandling, uppstart, uppföljning och avslut.
Tjänsten har en tyngdpunkt på systematisk avtalsuppföljning och i praktiken innebär det att du arbetar med allt från att genomföra tillsyn, analysera avvikelser, hålla uppföljningsmöten med olika avtalsparter och intressenter samt signalera till förvaltningsledningen när ytterligare åtgärder krävs för avtalsefterlevnad. Här arbetar du tillsammans med flera av dina andra kollegor och du ingår i den förvaltningsövergripande kvalitetsgruppen som gemensamt arbetar med omsorgsförvaltningens fortlöpande kvalitets- och avtalsuppföljningsarbete.
I rollen som verksamhetscontroller är det viktigt att samverka på flera olika nivåer; med de privata bolag som bedriver omsorgsverksamhet i kommunen, med medarbetare inom förvaltningen och med andra roller i kommunen. Du tar emot återkoppling från kommunens olika verksamheter för att kunna förbättra avtalens efterlevnad och sprider gärna kunskap om hur avtalen är tänkt att fungera i praktiken till dina kollegor inom förvaltningen. Du besvarar regelbundet interna och externa frågor kring avtalen.
Du arbetar med både strategiska och operativa frågor kopplade till avtalen, genomför omvärldsbevakning för relevant kravställning samt utvecklar exempelvis ersättningsmodeller och gör ekonomiska analyser.
Som verksamhetscontroller tar du dig an skiftande projekt och uppdrag inom omsorgsförvaltningens område, allt från korta utredningar till stora upphandlingar och implementeringar av nya system och metoder. Uppdragen kan komma direkt från nämnd eller från förvaltningsledningen. Du skriver utredningar till nämnd, både snabba ärenden och mer krävande utredningar som kan kräva involvering av flera medarbetare. Du författar tjänsteskrivelser och deltar på nämndsmöten som föredragande och sakkunnig.
KvalifikationerLämplig utbildningsbakgrund kan vara universitet- eller högskoleexamen som ekonom, jurist eller annan likvärdig utbildning. Du har minst två års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom kommunal verksamhet, eller arbete som kan likställas detta. Erfarenhet från ledande befattning inom offentligt finansierad verksamhet är meriterande liksom erfarenhet av systematisk avtalsuppföljning.
Vi söker en mångsidig person som kan ta sig an arbetsuppgifter av väldigt varierande karaktär. Du är noggrann och systematisk och har ett stort intresse av ett administrativt arbete med fokus på upphandling, avtal, uppföljning och kvalitet. Du har även förmågan att koppla ekonomisk information med verksamheters innehåll och kan ta fram beräkningsunderlag inför beslut.
För att lyckas i rollen är det viktigt att du är bra på att kommunicera och skapa delaktighet. Du har god samarbetsförmåga och söker gärna samverkan, men trivs också med att arbeta självständigt.
Som person gillar du att ha koll på helheten. Du har förmågan att noggrant analysera och bedöma olika typer av data och information, för att sedan dra genomtänkta slutsatser och pedagogiskt presentera förslag på fungerande lösningar, utifrån olika verksamheters unika förutsättningar.
Du är van vid att självständigt planera, organisera och genomföra projekt från start till slut. Du kan bedöma resursåtgång, göra tidsplaner och parallellt hålla samman såväl stora som små uppdrag. Att driva på och leda känns naturligt för dig. Har du utbildning inom projektledning, ser vi det som extra meriterande, liksom tidigare arbetslivserfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med planering och uppföljning.
Du är bekant med Lag om offentlig upphandling (LOU) samt Lag om valfrihet (LOV) och kan driva en upphandling från start till slut. Det innebär att du kan ta fram förfrågningsunderlag, bedöma anbud och ta fram kontraktshandlingar.
Du uttrycker dig mycket bra på svenska i tal och skrift, och har förmågan att anpassa din text efter målgruppen. Du kan skriva beslutsunderlag, utredningar, tjänsteskrivelser och rapporter både till ledning och politiska beslutsorgan.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.
Stämmer beskrivningen in på dig? Känner du att ett mångfasetterat uppdrag som verksamhetscontroller är din nya utmaning? Då vill vi gärna att du skickar in din ansökan till oss!
ÖVRIGT
En löpande urvalsprocess kan komma att användas och vi kan komma att kalla till intervju innan ansökningstiden löpt ut. Så vänta inte med att skicka in din ansökan.
Vill du veta mer om hur det är att arbeta i Staffanstorps kommun gå till:
www.staffanstorp.se/jobb-och-foretagande/jobbahososs/Staffanstorps kommun tillämpar rökfri arbetstid.
Inför rekryteringsarbetet har Staffanstorps kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Du som bor och jobbar i Staffanstorps kommun har möjlighet att även arbeta som deltidsbrandman. Hör av dig till oss på Räddningstjänsten via kommunens växel om du är intresserad av detta.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2024-05-31
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2024-339".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Staffanstorps kommun (org.nr 212000-1017)
Körkort För detta jobb krävs körkort.
Arbetsplats Staffanstorps kommun, Omsorgsförvaltningen
Kontakt Enhetschef, Planering och verksamhetsstöd
Anna Lanje
anna.lanje@staffanstorp.se 046-287 18 22 Jobbnummer 8671967
Observera att sista ansökningsdag har passerat.