Verksamhets- /finansiell controller i ny roll, Hornstull
Pensionsmyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Stockholm,
Solna,
Lidingö,
Sundbyberg,
Danderyd eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm,
Botkyrka,
Gävle,
Gotland,
Söderhamn eller i
hela Sverige Vill du jobba i en bred controllerroll där du får god insyn i Pensionsmyndighetens utvecklingsarbete? Vill du tillsammans med oss påverka och forma denna nya roll, på en spännande och händelserik avdelning?
Inom Pensionsmyndigheten pågår ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete. Utvecklingsavdelningen har en central roll i detta arbete och ansvarar för att leda och driva myndighetens långsiktiga och strukturerade utveckling av kärnverksamheten mot en gemensam framtidsbild. Det innebär bland annat skifte i IT-stöd och arbetssätt liksom att realisera vårt uppdrag att ge Sveriges pensionssparare och pensionärer bättre information och service.
På utvecklingsavdelningen är vi idag cirka 60 medarbetare som arbetar på ett konsultativt och stödjande sätt, och i stor utsträckning i projektform. Avdelningen ansvarar för verksamhetsutvecklingen på myndigheten och i uppdraget ingår att ta fram och underhålla myndighetens framtidsbild, att driva och arbeta med konkretisering och genomförande av olika projekt och aktiviteter för att realisera framtidsbilden. Avdelningen ansvarar även för myndighetens förändrings-, förvaltnings- och projektstyrning, inklusive metodik för att genomföra detta. Här finns både generalister som projektledare, förvaltningsledare, verksamhetsutvecklare och specialister som utvecklar våra tjänster, verktyg, produkter och förmåner.
På Pensionsmyndigheten arbetar kompetenta och hjälpsamma kollegor och vi utvecklas i takt med att verksamheten förändras. Samtidigt som vi presterar eftersträvar vi en sund balans mellan arbete och fritid.
Vi sitter i ljusa och moderna lokaler i nära anslutning till Hornstulls t-bana.
Rollen består av två delar: avdelningscontroller till utvecklingsavdelningen och controller för förvaltningsportföljen.
För utvecklingsavdelningen leder och samordnar controllern planering, styrning, analys och uppföljning av avdelningens verksamhet och ekonomi.
För förvaltningsportföljen är controllerstödet en ny roll och du kommer därför att vara central i utvecklingen av arbetssättet inom detta område i dialog med förvaltningsledare, enhetschefer och ledningsstab. I stort handlar arbetet om att koordinera och sammanställa den finansiella månadsrapporteringen, fördjupad uppföljning och prognos samt budgetplaneringen för förvaltningen.
Arbetsuppgifterna som avdelningscontroller består bland annat av att:
• bistå avdelningsledningen med att ta fram underlag till myndighetens verksamhetsplan och budget
• följa upp och analysera avdelningens interna verksamhetsplan och ekonomi
• löpande ta fram prognoser som bland annat ger bättre kostnadseffektivitet
• samordnar arbetet gällande intern styrning och kontroll
• bistå i bemanningsplanering och uppföljning av tidrapportering
• delta i gemensamt controllerarbete för myndighetens verksamhetsplanering samt uppföljningsprocess
Eftersom vi är en utvecklingsavdelning kommer controllern även ges goda möjligheter att aktivt delta i olika typer av utvecklingsinitiativ.
Rollen rapporterar till avdelningschefen på utvecklingsavdelningen och kommer arbeta nära avdelningens ledningsgrupp.
Publiceringsdatum2018-10-01Erfarenhet och utbildningVi ser positivt på din ansökan, vare sig du befinner dig i början av din karriär eller om du har kommit längre i ditt yrkesliv.
Du har:
• Relevant akademisk utbildning
• Minst 2 års erfarenhet av controllerliknande arbetsuppgifter
• Erfarenhet av att driva planering, analys och uppföljning av verksamheter inklusive ekonomi
• Erfarenhet av arbete med budget- och prognosarbete samt uppföljning
• Erfarenhet av arbete med analyser eller utredningar såväl självständigt som tillsammans med andra
• Goda kunskaper inom Excel, Powerpoint och Word
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
Meriterande:
• Erfarenhet från liknande roll i en utvecklingsverksamhet
• Erfarenhet av verksamhetsutveckling
• Verksamhetsstyrning inom statlig verksamhet
• Erfarenhet av arbete i Agresso
Dina egenskaperSom person är du initiativtagande och självgående. Du kan se mål och resultat i förhållande till kund och arbeta utifrån det. Rollen innebär nära samarbete med såväl andra avdelningar som externa aktörer. Det är därför viktigt att du har mycket god förmåga att samarbeta, kommunicera och har ett professionellt och konsultativt bemötande. Vidare är du analytisk och har ett helhetsperspektiv.
I urvalet lägger vi särskilt stor vikt vid dina personaliga egenskaper.
Övrig informationVi tillämpar provanställning om 6 månader.
För mer information:
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 340 miljarder kronor till 2,2 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 7,3 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 200 medarbetare på 8 orter.
Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.
För mer information om tjänsten kontakta:
avdelningschef Marie Evander, 072-210 25 80.
Fackliga representanter:
Helena Blomkvist, ST, tel. 010-454 28 53
Anna-Karin Åhrman Cortelius, Saco, 010-454 39 14
Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare.
Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -
ErsättningFast lön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2018-10-21
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2018-95
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPensionsmyndigheten
AdressPensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm
KontorsadressHornsgatan 168
Jobbnummer 4377396
Observera att sista ansökningsdag har passerat.