Vapenhandläggare till Rättsavdelningen, Rättsenhet Väst - Götebo
Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg,
Mölndal,
Partille,
Kungälv,
Lerum eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg,
Halmstad,
Jönköping,
Skövde,
Eksjö eller i
hela Sverige Polismyndigheten består av sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Rättsavdelningen har ca 700 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvaltning samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.
Den regionalt placerade Rättsenheten i Väst har ca 120 anställda och är indelad i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.
Vi söker nu fler medarbetare som vill arbeta som vapenhandläggare i en av förvaltningsrättsgrupperna i region Väst, med placering i Göteborg.
Publiceringsdatum2019-06-25ArbetsuppgifterDu kommer att handlägga ärenden enligt vapenlagen (1996:67), vapenförordningen (1996:70) m.fl. författningar och föreskrifter.
Ärendena handläggs i ett digitalt ärendehanteringssystem, vilket bl.a. innebär arbete med registerkontroller, lämplighetsbedömningar, att upprätta kommunikationsskrivelser och beslut. Vid behov kan du även komma att tas i anspråk till andra arbetsuppgifter på enheten. När tillräcklig kompetens och erfarenhet har uppnåtts tilldelas du rätt att fatta självständiga myndighetsbeslut. Arbetet innebär mycket kontakt med allmänheten och andra myndigheter.
KvalifikationerVi söker dig som har:
• Minst ett års sammanhängande erfarenhet av självständigt handläggningsarbete. Erfarenheten skall vara i närtid, max tre år tillbaka i tiden.
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget, exempelvis inom statsvetenskap, förvaltningsrätt, juridik, rättsvetenskap. Alternativt annan utbildning i kombination med längre erfarenhet inom området som arbetsgivaren anser likvärdig ovanstående.
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
• Goda engelskakunskaper i tal och skrift.
• God datorvana och erfarenhet av att ha arbetat i IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem.
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med handläggning och/eller utredning inom offentlig verksamhet.
• Tidigare erfarenhet av att läsa och tolka lagtext och förordningar som en del av arbetet.
• Erfarenhet av att som myndighetsperson bemöta allmänheten.
• Hanterat vapenärenden eller har annan kunskap om vapen som kan bedömas relevant för tjänsten.
Dina personliga egenskaperVi söker dig som är intresserad av utredningsarbete. Du behöver kunna hantera stora informationsmängder, samt ha förmåga att självständigt söka och ta till dig information som är relevant för ditt yrkesutövande.
Arbetet ställer krav på att du kan planera och organisera ditt arbete. Det är viktigt att du kan samarbeta och kommunicera med andra, har en positiv grundinställning och att du bidrar till ett bra arbetsklimat. Du måste vara pålitlig, flexibel och kunna ta egna initiativ, samt i perioder tåla en högre arbetsbelastning.
Som myndighetsperson förväntas du ha integritet och kunna stå för fattade beslut, samt ha förmåga att kunna förmedla dessa på ett tydligt och professionellt sätt i mötet med allmänheten. Det ska vara självklart för dig att ge en god service och du delar Polisens värdegrund.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Information om tjänsten: Maria Brahm, rekryterande chef
Information om rekryteringsprocessen: Hanna Lundbäck, HR-konsult
Samtliga nås via polisens växel: 114 14
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Är du inte redan anställd inom myndigheten tillämpas sex månaders provanställning.
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Dagtid med flex, heltid.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under
https://polisen.se/krigsplacering och
https://polisen.se/sakerhetsprovningVälkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 16/7-2019. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på
https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddad identitet kontakta berörd HR-konsult.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på
www.polisen.seVaraktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2019-07-16
Ange följande referens när du ansöker: C29536/2019
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagPolismyndigheten, Rättsavdelningen
AdressPolismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm
KontorsadressPolhemsgatan 30 10226 Stockholm
Jobbnummer 4840130
Observera att sista ansökningsdag har passerat.