Vapenhandläggare till Rättsavdelningen i Göteborg

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu vapenhandläggare till rättsavdelningen med placering i Göteborg. De närmaste åren kommer Polismyndigheten att göra en stor satsning inom vapenområdet och vi behöver din hjälp att lyckas! Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att Sverige blir tryggare och säkrare.

Beskrivning av arbetsplats
Rättsavdelningen ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare.

Den förvaltningsrättsliga verksamheten innefattar bland annat utfärdande och återkallande av tillstånd att inneha vapen, utfärdande av tillstånd att anordna idrottstävlingar, konserter, demonstrationer och använda offentlig plats eller genomförande av sprängning, utfärdande och återkallande av ordningsvaktsförordnanden samt bestridande av parkeringsanmärkning. Vissa arbetsuppgifter utförs i nära samarbete med den polisoperativa verksamheten.


Publiceringsdatum
2022-01-17

Arbetsuppgifter
I din funktion som vapenhandläggare vid rättsavdelningen kommer du att arbeta med att handlägga ärenden där privatpersoner eller organisationer ansöker om tillstånd att få inneha vapen, till exempel för jakt- eller målskytteändamål. Du kommer att bedöma personers lämplighet att inneha vapen, vilket kommer ställa stora krav på din förmåga att vara noggrann och att ha integritet. Arbetsuppgifterna består till stor del av att pröva inkomna ansökningar och att skriva beslut som du antingen ska föredra för din chef eller själv besluta i. Handläggningen sker främst i polisens digitala ärendehanteringssystem. I arbetet kan det förekomma andra arbetsuppgifter som kan kopplas till tillståndsförfarandet avseende vapenlicenser.


Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasiekompetens, alternativt annan utbildning som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• läst gymnasieinriktning mot samhällsvetenskap och/eller juridik, eller erfarenheter förvärvade på annat sätt som arbetsgivaren bedömer relevant
• arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten
• juridiska kunskaper/erfarenhet av att söka i lagtext och att göra juridiska bedömningar
• erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem
• relevant erfarenhet av handläggning av myndighetsärenden
• kunskaper inom relevant lagstiftning

För att lyckas i rollen som vapenhandläggare ska du vara intresserad av handläggningsarbete och trivas med ett tidvis högt tempo. Du har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt, har en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du är intresserad av att lära dig ny lagstiftning och nya arbetsmetoder.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Allmän visstidsanställning ca. 20 mån
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Så snart som möjligt enligt överenskommelse
Funktion: Handläggare förvaltningsärenden

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 24 januari 2022.

Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens rekryteringssystem Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Flextid Tidsbegränsad anställning, tillträde: Så snart som möjligt efter överenskommelse, upphör: 2023-12-31 .

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C72977/2022".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Kontakt
HR-konsult
Isabelle Nyberg
isabelle.nyberg@polisen.se

Jobbnummer
6252931

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: