Utredare överförmyndarnämndens kansli
Gotlands kommun / Administratörsjobb / Gotland
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Gotland,
Västervik,
Valdemarsvik,
Oskarshamn,
Borgholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Gotlands kommun i Gotland Som en del av Region Gotland ansvarar regionstyrelseförvaltningen för strategisk planering och ärendeberedning, regional utveckling, koncernstyrning, internt stöd och service till regionens övriga förvaltningar samt kultur och fritidsverksamhet. Våra cirka 700 medarbetare månar om kvalitet och effektivitet.
Enheten för kansligrupper ingår i avdelningen kommunikation som också har enheterna kommunikationsstöd och medborgarservice. Enheten för kansligrupper består av valnämndens kansli, överförmyndarnämndens kansli liksom regionens budget- och skuldrådgivning.
Enheten arbetar med stöd i administration till nämnderna.
Överförmyndarkansliet har som huvudsakliga uppgift att utöva tillsyn över gode män och förvaltare men också rekrytera, informera och utbilda dessa. Överförmyndarnämndens kansli består idag av fyra medarbetare.
Publiceringsdatum2019-12-13ArbetsuppgifterSom utredare på överförmyndarnämndens kansli är din uppgift att handlägga ärenden som rör förmyndare, gode män och förvaltare. Arbetet omfattar handläggning om godmanskap/förvaltarskap, granskning av ställföreträdare redovisningar och andra förekommande beslut enligt föräldrabalken samt andra lagar och förordningar. I de fall du inte själv har delegation att fatta beslut, förbereder du ärenden till överförmyndarnämnden för beslut.
Du kommer att rekrytera, informera och utbilda gode män och förvaltare.
I uppdraget ingår även att vara nämndsekreterare där du är en av två nämndsekreterare som tillsammans med kansliet ansvarar för administration kring nämndens uppdrag, skriver kallelser, protokoll och underlag för beslut.
Som nämndsekreterare kommer du även att fungera som kontaktperson mot överförmyndarnämnden.
KvalifikationerVi söker dig som har högskoleutbildning med samhällsvetenskaplig inriktning. Meriterande är juristutbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du som sökande har goda kunskaper om reglerna i föräldrabalken och förvaltningslagen. Har du erfarenhet av arbete inom myndighetsutövning och handläggning inom arbetsområdet ses det som meriterande.
Du är kommunikativ och har en god förmåga att uttrycka dig väl i både tal och skrift och är van att genomföra presentationer liksom kan hantera svåra samtal. Du är noggrann, strukturerad, lösningsfokuserad och stresstålig. Du utför dina arbetsuppgifter självständigt och med stort lösningsfokus.
Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Inom Region Gotland strävar vi efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar sökande med olika bakgrund och kön.
Vill du ha information om Gotland som plats att bo och leva på, läs mer på
https://gotland.com/flytta-hit/På Instagram kan du via @viarregiongotland följa våra medarbetare i sina dagliga arbeten.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: 2020-04-01 , upphör: 2021-08-31 . Vikariat 2020-04-01 dock längst till och med 2021-08-31.
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-01-05
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagGotlands kommun
Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A922046".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Gotlands kommun (org.nr 212000-0803)
Arbetsplats Region Gotland, Kommunikation & kansligrupper
Jobbnummer 5000206
Observera att sista ansökningsdag har passerat.