Upphandlingschef

Lerums kommun, Ekonomi / Inköpar- och marknadsjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Ekonomi i Lerum

Lerums kommun, med centralorten Lerum, har cirka 3000 medarbetare och ligger knappt 20 minuters resväg från Göteborgs centrum. Tillsammans arbetar vi för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens ca 43 000 invånare.
Upphandlingsenheten driver den strategiska utvecklingen av kommunens upphandlingar, följer upp, utvärderar samt utvecklar kommunens inköp utifrån policy och riktlinjer. Enheten ingår i verksamhetsområde ekonomi och tillsammans med dina kollegor ingår du i verksamhetsområdets ledningsgrupp som leds av ekonomichefen.

Upphandlingsenheten ansvarar för kommunens upphandlingsprocess och de kommunövergripande avtalen. Upphandlingsenheten består av enhetschef, fem upphandlare, avtalscontroller samt e-handelsstöd och systemförvaltare för e-handelssystemet.

Tillsammans med verksamheterna på kommunens sektorer leder en upphandlare upphandlingsprocessen avseende sektorsspecifika avtal och ramavtal, objektsspecifika upphandlingar samt förnyade konkurrensutsättningar. Enheten arbetar även med utbildning internt.

Publiceringsdatum
2023-03-30

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av att leda och utveckla arbetet för upphandlingsenhetens åtta medarbetare. Upphandlingsenheten ska uppfattas som en strategisk partner med ett proaktivt fokus och en hög serviceförmåga. Samarbete såväl inom gruppen såväl som med kommunens verksamheter är prioriterade områden. Detta innebär såväl operativt som strategiskt arbete. Rollen innebär ansvar för personal, budget, verksamhet och arbetsmiljö.

Du driver arbetet med att utveckla kommunens inköps- och upphandlingsprocesser för en effektiv, rationell och väl fungerande inköps- och upphandlingsverksamhet. Du följer aktivt utvecklingen inom upphandlingsområdet och med initiativ till förbättringar inom kommunen. Du är drivande i utveckling, framtagande och implementering av nya policys, strategier och riktlinjer inom upphandlingsområdet.

Kvalifikationer
Du har aktuell och flerårig erfarenhet av upphandlingsarbete inom offentlig förvaltning. Kunskap om och arbete utifrån Lagen om offentlig upphandling och dess tillämpning är ett också ett krav. Du har en god förståelse för lagstiftningens möjligheter och begränsningar. Du har en relevant utbildning inom inköp, ekonomi eller juridik alternativt motsvarande kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Kunskap om entreprenadupphandlingar/juridik är meriterande. Det är meriterande om du har erfarenhet som chef.

Du trivs i ledarrollen och har förmåga att skapa engagemang och delaktighet. Du är trygg och stabil och leder genom ett utvecklande ledarskap där medarbetare ges möjlighet att växa och utvecklas i sin profession. Du är kommunikativ, visar på mod och har fokus på lösningar.

Du har god samarbetsförmåga och en förmåga att både se andra verksamheters behov och vad som blir bästa lösningen utifrån ett helhetsperspektiv. Stor vikt kommer att läggas på personlig lämplighet.

Befattningen kan komma att bli föremål för säkerhetsprövning.

ÖVRIGT
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi arbetar för att hitta de bästa lösningarna för helheten, för invånarna, för företagarna, för besökarna.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner som friskvård och personalstöd. Inom säkerhetsenheten tillämpas årsarbetstid, vilket ger dig möjligheter att påverka dina arbetstider.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat. Urval sker löpande under processen. Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-04-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1208436".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Ekonomi

Kontakt
Ekonomichef
Fredrik Carlsson
fredrik.carlsson@lerum.se
0302-52 18 59

Jobbnummer
7606043

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Ekonomi

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Ekonomi: