Universitetslektor i litteraturvetenskap med didaktisk inriktnin
Örebro universitet / Högskolejobb / Örebro
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla högskolejobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Örebro universitet i Örebro,
Karlskoga,
Hällefors,
Karlstad,
Stockholm eller i
hela Sverige Vi söker en universitetslektor i Litteraturvetenskap med didaktisk inriktning för tillsvidareanställning vid Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS).
Ämnesområde
Litteraturvetenskap
Bakgrund
Litteraturvetenskap vid Örebro universitet är ett brett ämne som tematiserar många olika aspekter av litteratur och fiktion. Ämnet ingår i en flerdisciplinär miljö med svenska språket, engelska, historia och retorik. Tillsammans utgör vi Enheten för humaniora. Ämnet är en del av forskningsmiljön Berättande, liv, mening. Ämnets undervisningsuppdrag ligger huvudsakligen inom lärarutbildningen men även fristående kurser ges, några i samarbete med historieämnet. Vi söker nu en lektor med bred ämneskompetens som kan leda det litteraturdidaktiska arbetet och driva ämnet framåt både vad gäller utbildning och forskning och där lärarutbildningen står i centrum.
Publiceringsdatum2020-01-17Dina arbetsuppgifterEn universitetslektor förutsätts ägna sin tid åt både utbildning på samtliga nivåer och forskning, samt därtill hörande samverkan. I arbetsuppgifterna ingår förutom undervisning, forskning och samverkan även utvecklingsarbete, administration och kompetensutveckling. Undervisningen omfattar dessutom handledning, examination, kursutveckling, planering och utvärdering.
Behörighet
Behörig att anställas som universitetslektor är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen inom litteraturvetenskap eller har motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen.
Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomgången högskolepedagogisk utbildning motsvarande 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande. En lärare som vid anställningstillfället saknar högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens ska senast inom två år efter att anställningen tillträtts ha genomfört utbildningen.
Bedömningsgrunder
Vid anställning av lärare prövas såväl vetenskaplig/konstnärlig som pedagogisk skicklighet och dessa ska ägnas lika stor omsorg. I prövningen ska meriter från samverkan med det samhälle som universitetet är en del av också värderas, liksom nationell och internationell erfarenhet och mobilitet. Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, kunna samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten.
Vetenskaplig skicklighet
Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständiga forskningsinsatser och fortsatt vetenskaplig publicering efter doktorsexamen. Även etablering i forskarsamhället samt erfarenhet av planering, administration och ledning av egen forskning ska tillmätas betydelse.
Pedagogisk skicklighet
Den pedagogiska skickligheten ska visas genom varierade insatser i utbildning såsom planering, genomförande, utvärdering och handledning. Den sökande ska kunna redogöra för sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden, ha förmåga att reflektera över den egna pedagogiska utvecklingen och lärarrollen. Den sökande ska även ha bidragit till utveckling av pedagogisk verksamhet.
Ytterligare bedömningsgrunder för pedagogisk skicklighet: Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination. Visat intresse för kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av vikt.
Övriga bedömningsgrunder
Du ska ha en doktorsexamen i ämnet litteraturvetenskap och dokumenterad erfarenhet av undervisning i litteraturvetenskap vid universitet eller högskola. Litteraturdidaktisk forskning och erfarenhet av att leda didaktiskt utvecklingsarbete är meriterande, liksom erfarenhet av lärarutbildning med inriktning svenska och lärarexamen och erfarenhet av undervisning i grund- och/eller gymnasieskolan.
Arbetsuppgifterna kräver att man kan kommunicera, både skriftligt och muntligt, på svenska och engelska. Du ska ha god samarbetsförmåga och god förmåga att kommunicera med såväl studenter som kollegor.
Information
Anställningen är 100 %, tillsvidare. Örebro universitet tillämpar individuell lönesättning och i förekommande fall provanställning.
Närmare upplysningar om anställningen lämnas av enhetschef Sten Wistrand 019-30 38 04, e-post:
sten.wistrand@oru.se eller prefekt Greger Andersson, 019-30 14 94, e-post:
greger.andersson@oru.seÖrebro universitet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och värdesätter de kvaliteter mångfald tillför verksamheten.
Så ansöker duFör fullständig annons och ansökan, besök
www.oru.se/ledigajobbVaraktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagÖrebro Universitet
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Örebro Universitet (org.nr 202100-2924),
http://www.oru.se/ Jobbnummer 5046727
Observera att sista ansökningsdag har passerat.