Två handläggare till gemensam Överförmyndarnämnd

Åmåls kommun / Butikssäljarjobb / Åmål
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla butikssäljarjobb i Åmål, Säffle, Bengtsfors, Grums, Mellerud eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Åmåls kommun i Åmål

Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma Överförmyndarnämnd söker
Två handläggare till gemensam Överförmyndarnämnd

Åmål vid Vänern är en av Västra Götalandsregionens äldsta städer och är en innerkuststad med cirka 12 800 åretruntboende och ökar i invånarantal. Staden präglas av ett variationsrikt och gynnsamt företagsklimat och har en väl utbyggd barnomsorg och skola med fokus på utveckling. Åmål beskrivs idag av många som en aktiv kulturstad med en rik tillgång på många aktiva idrottsföreningar bland annat inom golf, tennis, segling, hästsport och skidsport. Läs mer om Åmål på www.amal.se.

Anställningsvillkor
Tillsvidareanställningar 100 % med tillträde enligt överenskommelse. Anställningen kan komma att inledas med en provanställning.

Placering
Handläggarna är anställda av Åmåls kommun och är för närvarande placerade vid överförmyndarenheten inom kommunstyrelseförvaltningen, som är organiserad direkt under kommunfullmäktige. Närmaste chef är enhetschef/kvalificerad handläggare.

Arbetsuppgifter
Sydvästra Värmlands och Norra Dalslands gemensamma Överförmyndarnämnd ansvarar för överförmyndarverksamheten i Bengtsfors, Säffle, Åmål och Årjängs kommun. Åmåls kommun är värdkommun och den gemensamma överförmyndarenheten är placerad i Åmål kommuns organisation. Verksamheten består av en enhetschef och fyra handläggare. Våra ambitioner är höga och vi erbjuder ett intressant arbete med omväxlande och utmanande arbetsuppgifter.

Överförmyndarnämnden utövar tillsyn över samtliga godmanskap, förvaltarskap och förmyndarskap i de samverkande kommunerna. I Överförmyndarnämndens uppdrag ingår även tillsyn över godmanskap för ensamkommande barn. Genom sin tillsyn ska Överförmyndarnämnden motverka rättsförluster för underåriga och de som har en förordnad god man eller förvaltare. Verksamheten styrs huvudsakligen av föräldrabalken, förmynderskapsförordningen, förvaltningslagen och lagen för ensamkommande barn.

Som handläggare vid överförmyndarenheten kommer du att arbeta självständigt med:

• Utöva tillsyn över ställföreträdarskap och ge service till allmänheten inom överförmyndarnämndens verksamhetsområden
• Självständigt fatta beslut i ärenden på delegation från Överförmyndarnämnden
• Granskning av redovisningshandlingar och arvodering
• Rekrytera, kontrollera, utbilda och informera gode män och förvaltare
• Delta aktivt i Överförmyndarnämndens arbete med att utveckla och effektivisera verksamheten

Kvalifikationskrav
Vi söker dig som har högskole-/universitetsutbildning inom ekonomi, sociologi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Eventuellt att du har erfarenhet av arbete som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort förutsätts.

Meriterande
Erfarenhet av att handlägga kvalificerad ärendehandläggning inom offentlig sektor, gärna myndighetsutövning, redovisningsgranskning eller liknande ärenden är meriterande men inget krav. Detsamma gäller även erfarenhet av att handlägga ärenden som rör familjerättsliga frågor, så som bodelning och arvsskifte.

Publiceringsdatum
2017-11-30

Dina personliga egenskaper
För att trivas hos oss ska du kunna arbeta självständigt men även motiveras av att samarbeta och uppnå goda resultat tillsammans med andra. Som person är du ärlig, engagerad, analytisk och noggrann samt har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Då arbetet periodvis har ett högt tempo förutsätts att du har förmåga till att strukturera och prioritera.

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du är prestigelös och bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen. Det är även viktigt att du har förmåga att skapa förtroende genom att knyta och upprätthålla kontakter.

Förmåga att kunna kombinera myndighetsutövning med både serviceanda och integritet är viktigt egenskaper för den här tjänsten.

Information lämnas av
Conny Johansson, enhetschef/kvalificerad handläggare telefon 0532-774 02
SSR, Irene Karlsson telefon 0532-171 37
Vision, Jerry Saxin telefon 0532-173 15

Ansökan
Välkommen med din ansökan i form av personligt brev och CV som ska vara inkommen senast söndagen den 7 januari 2018. För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Åmåls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Detta sker antingen via länken "Jobba hos oss" på Åmåls kommuns hemsida, www.amal.se, eller genom "Klicka på denna länk för att göra din ansökan" på Platsbanken.

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanbeder oss bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-07
Ange följande referens när du ansöker: KS 2017/496
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Enhetschef/kval.handläggare Conny Johansson 0532-77 74 02

Företag
Åmåls kommun

Adress
Åmåls kommun
Box 62
66222 ÅMÅL

Kontorsadress
Kungsgatan 26

Jobbnummer
3829640

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Åmåls kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Åmåls kommun: