Tre Socialsekreterare

Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg / Administratörsjobb / Sundsvall
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Sundsvall, Timrå, Mark, Härnösand, Nordanstig eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg i Sundsvall, Örnsköldsvik eller i hela Sverige

Vi söker tre socialsekreterare till enheten Placeringar barn och unga, Familjehemsstöd!

Nu har du möjlighet till ett angeläget och stimulerande uppdrag inom familjehemsvård då tre av våra kollegor går vidare till andra uppgifter. Med erfarna kollegor och en positiv stämning på jobbet.

Enheten placerade barn och unga och innefattar två enheter i nära samarbete. En enhet med 14 personer för familjehemsstöd och en enhet med 12 personer för placerade barns stöd. Vårt uppdrag är att rekrytera familjehem utifrån barns individuella behov, att utbilda familjehem och att följa upp och stödja placeringar från såväl barnets som familjehemmets behov. Familjehemsvård är till stor del reglerad i lagstiftning och enheten ingår i socialtjänstens myndighetsutövning

Inom enheten familjehemsstöd finns specialiserade funktioner för rekrytering, för stöd och uppföljning av familjehem, för förstärkt stöd till familjehem och för ersättningar till familjehem, vidare en enhetschef.

Vi tillämpar nu 6:2, d.v.s. 6 timmar arbetsplatsförlagd arbetstid per dag och 2 timmar för reflektion, utbildning och återhämtning. Vi har extern handledning, och erbjuder goda möjligheter till friskvård.

Förskjuten arbetstid förekommer för utåtriktad information och familjehemsutbildningar. Tjänsterna innebär resor.

Arbetsuppgifter
Som socialsekreterare-rekrytering ansvarar du tillsammans med tre kollegor för att tillhandahålla familjehem för barn och unga med behov av placering. Arbetsuppgifter är marknadsföring och information om familjehemsuppdraget, att grundutbilda och utreda familjehem och att matcha familjehem till barns individuella behov, att upprätta avtal om uppdraget. Du arbetar nära socialsekreterare som utreder barns behov och kollegor inom enheten. Du samverkar internt och externt ifråga om rekrytering av uppdragstagare.

Som socialsekreterare-familjehemssekreterare ger du individuellt stöd till familjehem genom personliga kontakter och hembesök, vidare gruppinriktade stödinsatser genom handledning och fortbildning. Du handlägger ärenden som rör familjehem bl.a. avtal och ersättningar och har viss tillsyn av familjehemmen. Gemensamt med andra familjehemssekreterare planerar och genomför du stöd på olika sätt till familjehem i deras uppdrag. Till viss del deltar du i rekryteringsarbete med t ex information och utbildning till familjehem.

Du bör vara intresserad av utveckling och att pröva nya arbetsmetoder.

Rekryterare och familjehemssekreterare/förstärkt stöd kommer tillsammans med enhetschef att arbeta för ett utvecklat fördjupat och varierat stöd till familjehem i syfte till placeringar med god kvalitet och att motverka sammanbrott.

Kvalifikationer
Socionomexamen eller utbildning som socialstyrelsen bedömer likvärdig.

B-körkort är ett krav.

Du kan uttrycka dig tydligt i både tal och skrift i det svenska språket.
Övriga språkkunskaper är meriterande.
Du ser datorn som ditt naturliga arbetsredskap och har kunskap om BBIC, gärna erfarenhet av Procapita och/eller Treserva.
Du har kunskap om familjehemsvård, placerade barn och ungas situation.
Du har erfarenhet från arbete inom socialtjänsten rörande barn och familj.
Det är meriterande om du har erfarenhet av myndighetsutövande arbetsuppgifter rörande barn/unga och familjer. Särskilt meriterande om du har erfarenhet av familjehemsvård och rekryteringsarbete.
Som person är du serviceinriktad, har god självkännedom och mentaliseringsförmåga och kan anpassa bemötande utifrån situation. Du planerar självständigt och tar ansvar för ditt arbete.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, med tillträde enligt överenskommelse.

Har du frågor kan du höra av dig till enhetschef Berit Johansson på telefon 060-19 11 09, rekryterare Maria Selin tel 060-19 29 61 eller familjehemssekreterare Erik Thurén tel 060-19 10 12.

Facklig företrädare kontaktas via kommunens växel, 060-19 10 00.

Vi verkar för en drogfri arbetsmiljö och genomför därför obligatorisk drogtest vid nyanställning av personal.
Vi kräver utdrag ur belastningsregistret vid nyanställning.

I Sundsvalls kommun arbetar vi aktivt för att öka mångfalden i våra arbetsgrupper. Vi ser gärna sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Sundsvalls kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Sista ansökningsdag 2019-02-01 . Observera att urval och intervjuer sker löpande och att tillsättning av tjänst kan ske innan sista ansökningsdatum.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltidsanställning Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2019-01-08

Ersättning
Enligt avtal

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-02-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Berit Johansson 060-19 11 09
Erik Thurén 060-19 10 12
Maria Selin 060-19 29 61

Företag
Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg

Adress
Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg
Norrmalmsgatan 4
85185 Sundsvall

Kontorsadress
Norrmalmsgatan 4

Jobbnummer
4542404

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sundsvalls kommun Individ- och familjeomsorg: