Taktisk inköpare till Ekonomienheten i Örebro
Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten / Inköpar- och marknadsjobb / Örebro
2025-05-28
Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Örebro,
Kumla,
Hallsberg,
Nora,
Lindesberg eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten i Örebro,
Härnösand eller i
hela Sverige Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning. Vi driver egna specialskolor på olika orter i Sverige. Vi erbjuder också stöd till förskolor och skolor i hela landet för att tillsammans skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Dessutom fördelar vi statsbidrag och utvecklar läromedel. Tillsammans röjer vi hindren!
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på
www.spsm.se/ledigajobbVerksamhetsområde Stöd och styrning arbetar med ett effektivt internt stöd och en god intern styrning och kontroll. Vi utvecklar vår verksamhet för ett hållbart samhälle. Kommunikation, rättsfrågor, processtöd, ekonomi, verksamhetsstyrning, personalfrågor, kompetensförsörjning, IT-frågor, internservice, upphandling och lokalförsörjning finns i verksamhetsområdet.
Ekonomienheten är en enhet inom verksamhetsområde Stöd och styrning, med ansvarsområdena verksamhetsstyrning, ekonomistyrning, ekonomiadministration, upphandling och inköpsfrågor. Enheten har sin verksamhet huvudsakligen i Härnösand och Örebro, med enhetschefen i Örebro. Eftersom enhetens medarbetare, liksom de verksamheter vi stödjer, finns spridda på olika orter sker den största delen av arbetet i digitala möten. Ekonomienheten ansvarar för myndighetens inköpsprocesser och är normerande och stödjande för hela myndigheten i frågor som rör upphandling, inköp och leverantörsavtal. Myndigheten har en central inköpsfunktion som hanterar samtliga inköp och upphandlingar. I denna funktion finns rollerna strategisk inköpare, taktisk inköpare samt operativ inköpare. Rollerna har olika ansvar men samarbetar och stödjer varandra för att utföra sitt uppdrag.
Publiceringsdatum2025-05-28ArbetsuppgifterI rollen som taktisk inköpare är fokus att genomföra och projektleda upphandlingar inom olika kategorier och av mycket varierande omfattning. Det krävs ett nära samarbete med övriga inköpare, avtalscontroller och e-handelsansvarig samt sakkunniga och medarbetare som berörs av aktuella inköp och upphandlingar.
I arbetet ingår att jobba proaktivt och drivande för att myndigheten ska göra goda affärer samt följa riktlinjer och regelverk vid inköp och upphandlingar, vilket bland annat kan innebära att du ansvarar för informations- och utbildningsinsatser.
I din roll utgår du ifrån verksamhetens behov samt beslutade kategoristrategier och -planer. Du samverkar med verksamheten i hela kedjan från behov till avtal och uppföljning.
I ditt arbete ingår exempelvis att
• Samordna och genomföra direktupphandlingar men även vissa öppna och andra upphandlingar av varierande omfattning
• Samordna och genomföra förnyade konkurrensutsättningar och avrop mot myndighetens eller statens ramavtal
• Stödja verksamheten i frågor som gäller inköp och Lagen om offentlig upphandling
• Fånga upp inköpsbehov genom uppföljning och dialog med verksamheten
• Delta i arbetet med att utveckla och effektivisera myndighetens arbetssätt när det gäller inköp och upphandlingar
Eftersom vår organisation är rikstäckande och finns på flera olika orter, genomförs de möten du har i det här uppdraget nästan alltid på distans.
Vi använder oss i dagsläget av systemstödet Mercell Tendsign och ett ärendehanteringssystemoch har Unit4 ERP som affärssystem.
KvalifikationerVi söker dig som har
• Eftergymnasial utbildning inom inköpsområdet eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Flera års erfarenhet av att självständigt genomföra inköp och upphandlingar samt goda kunskaper om Lagen om offentlig upphandling
• Erfarenhet av att samarbeta med olika verksamheter i inköpsfrågor
• God it-vana
• God förmåga att uttrycka dig i tal på svenska alternativt svenskt teckenspråk samt skrift på svenska
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av e-handel, systemstöd för upphandling samt affärssystem och uppföljning med hjälp av it-verktyg
• Erfarenhet av inköp inom offentlig verksamhet
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem
Dina personliga egenskaperFör att trivas i det här uppdraget behöver du tycka att det är intressant att delta aktivt i ett pågående förändringsarbete.
• Du är självgående, strukturerad och ansvarstagande och har integritet
• Du är drivande och har goda projektledarförmågor
• Du är serviceinriktad, samarbetsorienterad och har ett positivt bemötande
• Du kan lösa uppgifter på ett prestigelöst och flexibelt sätt och har förmågan att prioritera och arbeta med flera parallella uppdrag
• Du vill genom medledarskap bidra till gott arbetsklimat
Stor hänsyn tas till personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Provanställning på 6 månader tillämpas.
Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I händelse av samhällskris kan du komma att arbetsledas mellan myndighetens verksamhetsområden utifrån din placeringsort.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss denna gång alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-06-19
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2 STO-2025/472".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Specialpedagogiska Skolmyndigheten (org.nr 202100-5745)
Arbetsplats Specialpedagogiska skolmyndigheten, Ekonomienheten
Kontakt Enhetschef
Ylva Zetterlund
ylva.zetterlund@spsm.se 010 473 60 17 Jobbnummer 9364339