Svenska kraftnät söker en Operativ inköpare av konsulttjänster

Svenska Kraftnät / Inköpar- och marknadsjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Svenska Kraftnät i Sundbyberg, Stockholm, Täby, Norrtälje, Västerås eller i hela Sverige

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Svenska kraftnät strävar efter att vara en av Sveriges mest attraktiva arbetsplatser. Vi ska ha gemensamma arbetssätt där alla är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Inköpsenheten växer och står inför en utvecklingsresa för att optimera inköpsaffären. Vi är idag ca 25 medarbetare inom inköp som agerar servicefunktion ut mot beställarna i verksamheten. Vi söker nu en serviceinriktad operativ inköpare/avropare av konsulttjänster som ingår i Inköpsteamet men som främst kommer arbeta mot beställarna i projektverksamheten för division Nät.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och är placerad på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg.

Publiceringsdatum
2020-12-15

Om tjänsten
Dina insatser kommer att bidra till Svenska kraftnäts utbyggnad av nya, och förnyelse av befintliga, anläggningar, stationer och ledningar. Detta genom att tillsätta den kompetens, i form av konsulter, som division nät på Svenska Kraftnät är i behov av i de pågående och kommande projekten.

Inköpsenheten består av fyra Kategoriteam. Denna tjänst tillhör team Konsulter & Indirekt. Andra team är IT, Stationer & Underhåll och Ledningar. Du rapporterar direkt till inköpschefen men har den dagliga dialogen med din teamledare.

Arbetsuppgifter
Rollen som operativa inköpare innebär att ropa av konsulter från vårt ramavtal eller via vår konsultmäklare. Du är länken mellan beställarens behov och leverantörernas kompetens. Utifrån beställarnas behov administrerar du de avrop som initierats för att säkerställa en så snabb och kvalitativ hantering som möjligt. I dina arbetsuppgifter ingår bland annat att:

• Utforma uppdragsbeskrivningar och krav tillsammans med beställaren från verksamheten.

• Sammanställa och granska anbudsformulär och sedan skicka avropsförfrågan till ramavtalsleverantörer.
• Föra dialog om kompetenskrav med våra konsultmäklare.
• Svara på frågor under anbudstiden.

• Utvärdera anbud och ta fram beslutsunderlag för tilldelning.
• Tilldela och uppföra avtal samt följa upp mot leverantör.

• Föra dialog med vår säkerhetsenhet. Upprätta säkerhetsskyddsplaner och följa upp ev. persongranskningar och säkerhetsskyddsavtal.

Du stöttar interna beställare med det administrativa gällande avrop av konsulttjänster inom ramen för våra ramavtal. I denna tjänst förväntas du även vara delaktig i många av de utvecklingsprojekt vi driver inom inköp för att vi ständigt ska förbättra oss.

Du som drivs av att leverera en hög servicenivå och vill utvecklas inom inköp i en statlig verksamhet kommer att trivas i denna roll.

Bakgrund
Du ska ha relevant utbildning som exempelvis ekonom, ingenjör, jurist, beteendevetenskap eller KY-utbildning inom inköp eller motsvarande relevant utbildning som vi bedömer likvärdigt för uppdraget. Du behöver ha goda kunskaper och full förståelse av svenska och engelska i både tal och skrift.

Vi ser gärna att du har:

• Flerårig arbetslivserfarenhet av operativt inköp.
• Erfarenhet av inköp och-/eller försäljning, tilldelning av konsulter.
• Erfarenhet av LUF eller LOU.
• Erfarenhet av entreprenad inom infrastruktur, t.ex. vägar och järnvägar, elnät och andra energisystem, telenät och Internet, samt vatten- och avloppsnät.

Dina personliga egenskaper
Du är relationsskapande och har hög samarbetsförmåga då rollen har en nyckelposition med många kontaktytor. Du är lyhörd inför beställaren samt använder din profession att hålla samman inköpen för att följa de regelverk och säkerhetsaspekter som Svenska Kraftnät arbetar efter.

Du agerar självgående med en hög servicenivå och driver på de processer som ligger under ditt ansvar för att nå uppsatta mål och leverera ut till organisationen och de beställare du samarbetar med. Om du har ett strukturerat arbetssätt och en god förståelse för andras behov och prioriteringar så kommer du vara rätt person på rätt plats.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vill du veta mer?
Kontakta gärna rekryterande Teamledare Sara Jägborn, e-post: sara.jagborn@svk.se alternativt Rekryterare Sara Bäckström, e-post: sara.backstrom@svk.se
Fackliga representanter är Erik Böhlmark, SACO, tel. 010-475 86 14 och Stefan Ekberg, ST, tel. 010-475 82 91. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 13 januari 2021.

Vårt erbjudande till dig

På Svenska kraftnät händer det mycket - vi är en organisation i förändring. Enligt Nyckeltalsinstitutets mätning Arbetsgivarindex är Svenska kraftnät elbranschens bästa arbetsgivare och arbetar utifrån ett personligt ledarskap. Du erbjuds god möjlighet till balans mellan arbete och privatliv, goda förmåner och mycket mer.

Som medarbetare hos oss blir du en del i en samhällsviktig organisation där vi värdesätter och strävar efter hög kollektiv intelligens. Det är med samarbete och effektivitet som vi ska uppnå vår vision om att bli ledande för en säker och hållbar elförsörjning. Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.

Då vi arbetar med samhällsviktig verksamhet är anställningen säkerhetsklassad och svenskt medborgarskap krävs. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare Ej specificerat

Ersättning
Enligt överenskommelse

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-01-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Svenska Kraftnät

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Svenska Kraftnät (org.nr 202100-4284), http://www.svk.se

Jobbnummer
5489779

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Svenska Kraftnät

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svenska Kraftnät: