Strategisk inköpare till Polismyndigheten, Stockholm

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Järfälla, Södertälje, Sigtuna eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en strategisk inköpare som vill vara i händelsernas centrum och har en stor drivkraft. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Inköpsenheten ansvarar för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet.
Vi är ca 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå. Kopplat till enheten finns även en beställarorganisation med cirka 1 200 lokalt anställda medarbetare.
Polisens inköpsverksamhet är också under snabb utveckling med fokus på att etablera strategiskt inköp och kategoristyrning i organisationen.

Publiceringsdatum
2023-11-24

Dina arbetsuppgifter
Vill du vara med på en spännande resa mot att implementera strategiskt inköpsarbete och kategoristyrnings som utvecklingsmodell inom Polismyndigheten, är detta rätt tjänst för dig. Vi söker en strategisk inköpare till Inköpsenheten, sektionen Polisspecifika varor och tjänster med placering i Stockholm och som vill vara med och bygga en inköpsfunktion i framkant. Inom sektionen Polisspecifika varor och tjänster ingår köp av polisspecifika tjänster såsom transporter, tolk- och översättning, bevakning, köp av varor och tjänster kopplat hund och rytteriverksamheterna, vapen, skyddsutrustning samt beklädnad.
Som Strategisk inköpare ska du kunna ta ett samlat inköpsansvar inom en eller flera kategorier/underkategorier och ta ansvar för genomförandet av en hel inköpsprocess, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar bl.a. att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Du ska driva strategiskt inköpsarbete inom en eller flera kategorier/underkategorier och skapa och vidmakthålla marknadsinformation.
I din roll ska du självständigt genomföra upphandlingar och vid behov förnyade konkurrensutsättningar samt mer komplicerade direktupphandlingar. I samband med upphandling arbeta med att verkställa framtagna kategoriplaner och upprätta upphandlingsstrategier samt implementera avtal tillsammans med processägare för kategorin.
Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. Genom aktivt spendarbete driver du affärs- och leverantörsutveckling inom dina kategori/underkategorier. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Du säkerställa en god förvaltning av avtal, system och dokumentation. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.
Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
högskole- eller yrkesexamen inom berört ämne som arbetsgivaren bedömer relevant
arbetslivserfarenhet inom berört ämne i närtid som arbetsgivaren bedömer relevant
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
god kunskap inom inköpsanalys
erfarenhet av strategiskt inköp och/eller kategoristyrt inköp
erfarenhet av inköpsarbete inom privat inköpsorganisation eller offentliga bolag
genomfört upphandlingar enligt LOU och/eller LUFS
erfarenhet av tjänsteupphandlingar

Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att driva dina processer framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik samt har en god kommunikativ förmåga. Rollen som strategisk inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Rollen kräver svenskt medborgarskap på grund av placering i säkerhetsklass.
Fackliga företrädare:
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, nås via Polisens växel 114 14
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, nås via Polisens växel 114 14
Övrig information
Arbetsort: Stockholm
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 15e december 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A670.562/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
För fullständig annons se polisen.se

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-15
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A670.562/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se
Fleminggatan 18 (visa karta)
112 26  STOCKHOLM

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
HR-konsult
Peter Persson
peter-p.persson@polisen.se

Jobbnummer
8286512

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: