Strängnäs Fastighets AB söker en Verksamhetsutvecklare
Strängnäs Kommun / Organisationsutvecklarjobb / Strängnäs
2025-11-07
Visa alla organisationsutvecklarjobb i Strängnäs,
Knivsta,
Enköping,
Eskilstuna,
Nykvarn eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Strängnäs Kommun i Strängnäs Bli delaktig i en expansiv samhällsutveckling hos oss! Vi bygger, äger, förvaltar och hyr ut kommunala verksamhetslokaler och hyresbostäder i Strängnäs kommun, en dynamisk idyll i stark expansion i centrum av Mälarregionen. Med dubbelspår till Stockholm ökar kommunikationerna och byggandet.
Strängnäs Fastighets AB och Strängnäs Bostads AB är helägda dotterbolag till Strängnäs kommun med ett totalt bestånd på cirka 288 000 kvm lokaler och bostäder. Vi vill vara den goda värden för alla våra hyresgäster och erbjuda goda verksamhetslokaler och bostäder med en hög servicenivå.
Vi har i flera år arbetat aktivt med att utveckla vår organisation och våra arbetsprocesser för att skapa en positiv arbetsplats med tydliga och enkla arbetssätt. Våra värdeord respekt, tydlighet, utveckling och öppenhet togs gemensamt fram i början av vår utvecklingsresa och genomsyrar idag hela organisationen.
Idag är vi drygt 100 medarbetare som arbetar med bland annat underhåll, administration, fastighetsutveckling, lokalvård och fastighetsskötsel.
Publiceringsdatum2025-11-07ArbetsuppgifterSom verksamhetsutvecklare driver och stödjer du utvecklingen av verksamhetens processer, system och digitala lösningar. Rollen är central i arbetet med att skapa en modern, effektiv och hållbar fastighetsförvaltning genom att kombinera teknisk kompetens med förståelse för affärsmässiga och kundnära behov. Du initierar, leder och driver utvecklings- och digitaliseringsprojekt kopplade till fastighetsförvaltning och bostadsförsörjning.
I nära samarbete med kollegor och externa parter kartlägger, analyserar och effektiviserar du verksamhetsprocesser för att skapa mervärde och ökad kvalitet.
Du ansvarar för kravställning och uppföljning av IT-stöd, system och plattformar som används inom drift, underhåll, kundservice och ekonomi. I rollen ingår också att följa och utvärdera tekniska trender, regelverk och digitala lösningar inom fastighetsbranschen samt att samordna digitaliseringsinsatser med bolagens hållbarhetsmål särskilt inom energioptimering, klimatavtryck och resurseffektivitet.
En viktig del av ditt arbete är att utbilda och stödja medarbetare i användning av nya digitala verktyg och arbetssätt. Du fungerar även som länk mellan verksamheten, IT-leverantörer och ledningen.
Tjänsten är placerad i staben och du rapporterar direkt till VD.
KvalifikationerDu är strategisk men också handlingskraftig, med en nyfikenhet på ny teknik och hur den kan skapa värde. Du är pedagogisk och lyhörd i förändringsarbete och har förmåga att se helhet och samband mellan teknik, verksamhet och kundnytta.
Som person är du nyfiken, strukturerad och drivande. Du har lätt för att samarbeta, bygga förtroendefulla relationer och att kommunicera på ett tydligt och inspirerande sätt. Du trivs med att arbeta både strategiskt och operativt och har förmåga att omsätta idéer till konkreta förbättringar.
För denna roll värderas personliga kompetenser högt.
Kvalifikationer• Akademisk examen inom IT, systemvetenskap, fastighetsteknik, samhällsbyggnad, eller motsvarande arbetslivserfarenhet.
• Dokumenterad erfarenhet av verksamhetsutveckling och förändringsarbete, gärna i fastighetsbranschen.
• Erfarenhet av projektledning, kravställning och införande av digitala lösningar.
• Förståelse för digitaliseringens möjligheter och utmaningar i fastighetsförvaltning.
• Förmåga att analysera behov, formulera lösningar och omsätta dessa i praktiska resultat.
• God kommunikativ förmåga och vana att samarbeta med olika yrkesgrupper.
• Goda kommunikativa egenskaper och mycket goda muntliga och skriftliga färdigheter.
• B-körkort manuell
Meriterande
• Erfarenhet från kommunal och politisk styrd verksamhet.
• Kunskap om fastighetssystem, drift- och underhållsprocesser eller kundnära system.
ÖVRIGT
Hos oss är du en del av ett kundnära företag, som vågar tänka nytt och där du får bidra med samhällsnytta varje dag. Vi månar om varandra och värderar hållbarhet inom alla delar av bolaget.
Vi erbjuder flexibel arbetstid för en god balans mellan arbete och privatliv och vi värnar om din hälsa genom generösa friskvårdsförmåner samt möjlighet till hemarbete när arbetsuppgifterna tillåter samt möjlighet att semesterväxla.
Du får också spännande och utmanande arbetsuppgifter med utvecklingsmöjligheter i en expansiv kommun.
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs Fastighets AB dina personuppgifter.
Urval görs löpande dock är sista ansökningsdag 21 november 2025.
Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.
Ersättning Enligt avtal.
Så ansöker du Sista dag att ansöka är 2025-11-21
Klicka på denna länk för att göra din ansökan Arbetsgivarens referens Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SFAB065/25".
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Strängnäs kommun (org.nr 212000-0365)
Arbetsplats Strängnäs Fastighets AB
Kontakt VD
Tarja Bergqvist
tarja.bergqvist@strangnasbostadsab.se 015229098 Jobbnummer 9594016