Sommarjobb Försäkringshandläggare inom föräldraförsäkringen i No
Försäkringskassan / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Norrköping
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Norrköping,
Söderköping,
Finspång,
Linköping,
Katrineholm eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Försäkringskassan i Norrköping,
Linköping,
Katrineholm,
Nyköping,
Motala eller i
hela Sverige Försäkringskassan är en av Sveriges största myndigheter. Vi spelar en stor roll för den enskilde individen och för välfärden i det svenska samhället. Läs mer om Försäkringskassan som arbetsgivare och hur det är att jobba hos oss. Att jobba statligt innebär att du delar våra grundläggande värderingar.
Ansvar och arbetsuppgifter
Som försäkringshandläggare har du ett viktigt uppdrag: att hjälpa medborgarna så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. Du ger individen förutsättningar att ha överblick och känna trygghet i alla kontakter med Försäkringskassan. Varje individ har en situation som är unik och behöver mötas utifrån sina specifika behov. I arbetet ansvarar du för att göra utredningar utifrån gällande regelverk. Du beräknar och fattar i förekommande fall beslut om ersättning. Du har dagligen kontakt med sökande och försäkrade skriftligt och via telefon. En del av ditt arbete innebär att besvara inkommande samtal där du identifierar behov och ger allmän och specifik information. I arbetet ingår även att upplysa och ge support i våra självbetjäningstjänster.
När du arbetar med föräldraförsäkringen möter du blivande föräldrar och föräldrar som planerar föräldraledighet eller är föräldralediga. Du kommer också att hantera situationer där barn eller ordinarie vårdare är sjuka. Många ansöker om föräldrapenning på webben och en stor del av handläggningen är automatiserad. Det innebär att du via systemet får ut det som måste kompletteras eller utredas inför beslut. Förutom föräldrapenning handlägger du ytterligare tre förmåner, vilket innebär att du kommer att växla mellan olika lagrum och handläggningssituationer. Dina utredningar är beroende av externa aktörer, till exempel arbetsgivare, skolor och Skatteverket.
Vi söker dig som
• har slutbetyg från gymnasiet eller erfarenheter/kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är serviceorienterad
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• är stabil och kan behålla energin även i belastade situationer
• har god kommunikativ förmåga
• har datorvana
Det är meriterande om du
• har arbetat med att fatta beslut som påverkar individer
• har erfarenhet av utredningsarbete och ekonomiska beräkningar
• har kundservicevana
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Publiceringsdatum2020-03-27Övrig information10 tjänster, tidsbegränsade heltid med tillträde under maj till och med sista augusti.
Tjänsten kommer påbörjas med en utbildning på ca 5 veckor.
Vid rekryteringsprocessen kommer vi eventuellt bjuda in till rekryteringsseminarium. Försäkringskassan gör viss ekonomisk personkontroll innan anställning. Du kan även ladda ner dina betyg och intyg i ansökningsformuläret tillsammans med CV och personligt brev.
KontaktChef: Jessica Lüppert Tell, tel 010 - 112 08 32 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Susanne Österling, tel 010-119 5620 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackförbundet ST: Oscar Fasting, tel 010-111 50 42 Saco-S: Louise Henriksson, tel 010- 118 40 55 Seko: Johanna Grundström, 010-115 30 44.
Så ansöker duVälkommen med din ansökan senast den 13 april.
Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat
ErsättningIndividuell lönesättning.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2020-04-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökanFöretagFörsäkringskassan
Omfattning Detta är ett heltidsjobb.
Arbetsgivare Försäkringskassan (org.nr 202100-5521),
http://www.forsakringskassan.se/omfk/jobba_hos_oss Jobbnummer 5169951
Observera att sista ansökningsdag har passerat.