Socialt ansvarig samordnare, SAS

Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen / Socialsekreterarjobb / Alvesta
2024-07-15


Visa alla socialsekreterarjobb i Alvesta, Växjö, Hylte, Uppvidinge, Ljungby eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen i Alvesta

Alvesta kommun med ca 20 000 invånare - södra Sveriges mittpunkt - Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
• Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
• Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar

I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är "Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på "Delaktighet, Engagemang och Tillit". Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?

Vi söker nu en SAS till omsorgsförvaltningen i Alvesta kommun då vår nuvarande SAS har fått ett nytt uppdrag inom förvaltningen. Omsorgsförvaltningen omfattar verksamhetsområdena särskilt boende, ordinärt boende och funktionsstöd samt HSV. Vi arbetar utifrån vår värdegrund Livskvalitet hela livet! och det goda mötet där varje omsorgstagares unika behov och förutsättningar ska vara i fokus. I omsorgsförvaltningen arbetar ca 700 medarbetare och vi ger service och omsorg till ca 970 omsorgstagare.

Publiceringsdatum
2024-07-15

Arbetsuppgifter
I rollen som SAS, socialt ansvarig samordnare, har du en övergripande och strategisk funktion för kvalitetsstyrning och kvalitetskontroll inom socialtjänstens verksamhetsområde utifrån gällande lagar och föreskrifter, SoL, LSS, LVM, LVU.
Du är sakkunnig inom socialtjänstens verksamhetsområde och har en stödjande funktion inom området inom hela förvaltningen. Du ansvarar för det systematiska kvalitetsarbetet inom det sociala området. I ditt uppdrag ingår att säkra att processerna för bedömning, beslut, verkställighet och samverkan inom socialtjänsten är väl fungerande och att den enskilde får sina behov prövade i en rättssäker myndighetsutövning. I rollen som Socialt ansvarig samordnare ingår att utreda rapporter om missförhållanden samt att utföra verksamhetstillsyn på uppdrag av verksamhetschef / förvaltningschef. I arbetsuppgifterna ingår också att planera egenkontroll, delta i analys av avvikelser.

I jobbet ingår att vara ett stöd till våra chefer i kvalitetsarbetet och även en stödjande funktion till våra myndighetshandläggare. Det kan också bli aktuellt att driva eller delta i enskilda projekt inom förvaltningen.

I uppdraget samarbetar du med MAS (medicinskt ansvarig sjuksköterska) och MAR (medicinskt ansvarig för rehabilitering). Du ingår också i omsorgsförvaltningens ledningsgrupp.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har socionomexamen. Du ska ha flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom det sociala området.

Du har ett intresse för och en inriktning mot socialrätt och rättsliga frågor. Du har gedigen kunskap och erfarenhet av den lagstiftning som finns inom socialtjänstens område. Du har kunskap och förståelse för vad som bidrar till god kvalitet för det verksamheterna är till för. Du arbetar systematiskt, självständigt och proaktivt.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av att arbete med kvalitetssäkring och uppföljning inom socialtjänsten. Du ska ha gedigen vana av utredningsarbete och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. För att kunna stödja, informera och utbilda medarbetare och chefer inom förvaltningarna krävs god pedagogisk förmåga.

ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-08-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C199141/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Alvesta kommun (org.nr 212000-0639)

Arbetsplats
Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen

Kontakt
Verksamhetschef
Christina Andersson
0472-15527

Jobbnummer
8800838


Prenumerera på jobb från Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Alvesta kommun, Omsorgsförvaltningen: