Socialsekreterare till socialtjänstens barn- och ungdomsenhet

Avesta kommunkoncern / Administratörsjobb / Avesta
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Avesta, Norberg, Hedemora, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Avesta kommunkoncern i Avesta

Avesta 2020 - Något fantastiskt kommer att hända.
Avesta kommun är mitt inne i ett utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. År 2020 är vi 25 000 invånare, har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd, och vi vet att vi gjorde det tillsammans!

Delar du vår drivkraft att göra skillnad i människors liv? Då är du kanske en av våra nya socialsekreterare?
Vi utökar nu vårt team med fler lagspelare för att kunna möta det ökade behovet av insatser som finns hos oss. Vi har den senaste tiden fått en stor ökning av antalet ensamkommande barn och ungdomar till Avesta. För att klara av att utföra vårt arbete med god kvalitet och kunna göra skillnad i människors liv behöver vi nu förstärkning.

Om du blir en av våra nya socialsekreterare ingår du i ett team på 19 medarbetare som består av socialsekreterare, 1:e socialsekreterare, familjehemssekreterare, familjerättssekreterare samt enhetschef.

På vår enhet är god sammanhållning och närhet till varandra viktiga ledord. Trots allvarets närhet så finns leendet och skrattet. Hos oss är det lätt att känna sig som en del i teamet och det är lätt att samarbeta. Vi vet att du som handläggare inom barnavården behöver mycket stöd och stöttning i ditt arbete och att din arbetsmiljö är viktig. Vi har därför en nära arbetsledning av både enhetchef och arbetsledare samtidigt som dina kollegor finns tillhands när du behöver det. Vi har regelbunden intern och extern handledning.

Lockas du av detta så har du nu chansen att bli en del av vårt team !

Publiceringsdatum
2016-01-07

Arbetsuppgifter
Vi utökar vårt team och söker nu 3 socialsekreterare som ska arbeta utredningar och uppföljningar enligt SoL och LVU, riktat till barn och ungdomar. Hos oss finns det stora möjligheter att påverka dina arbetsuppgifter utifrån olika fokusområden inom området.

Vi använder oss av BBIC strukturen. Vi är alla idag utbildade i Signs of Safety, ett säkerhets, samarbetsstyrt och styrkebaserat arbetssätt som vi använder som ett bra verktyg i vårt arbete.

I dina arbetsuppgifter ingår självklart att vara aktiv i vårt utvecklingsarbete såväl internt som externt för att på bästa sätt kunna skapa förutsättningar för de personer som har behov av hjälp från oss. Vi utvecklar hela tiden vår arbetsplats och vårt arbetssätt för att kunna möta de behov som uppkommer och de krav som finns på rättsäkerheten inom den sociala barn- och ungomsvården. Vi har därför tillsatt en utvecklinsgrupp som bevakar och arbetar med våra utvecklingsfrågor. Vi har under hösten 2015 satsat stort på utbildningar i grunderna för handläggningen inom barnavården.

Kvalifikationer
Du som söker ska ha socionomexamen eller inneha socionomexamen inom en tid som arbetsgivaren bedömer som rimlig. Alternativ annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du under de senaste 5 åren arbetat med handläggning inom den sociala barn- och ungdomsvården.

Vi söker dig som är lyhörd, har god samarbetsförmåga och en förmåga att skapa goda relationer. Som person behöver du framförallt vara lugn och stabil. Du behöver kunna anpassa dig till ändrade omständigheter och fokusera på rätt saker även i stressade situationer. I den här rollen krävs det att du tar eget ansvar för att strukturera och driva dina arbetsprocesser. Ibland blir det bakslag och du behöver då ha förmåga att förbli motiverad och kunna leverera lösningar på ett konstruktivt sätt.

Utbildning i BBIC och Signs of Safety samt och kunskaper i pro Capita ses som meriterade.

Dokumentation och kommunikation är en stor del av vårt arbete och du behöver därför kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift i det svenska språket.

För tjänsten krävs B körkort.

Eftersom du kommer att arbeta med barn och ungdomar kommer Du som ska bli anställd hos oss att behöva lämna ett utdrag från polisens belastningsregister. Ansökningsblankett finns på polisens hemsida.

ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-05
Ange följande referens när du ansöker: A532037
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Johanna Hildensjö, Enhetschef 0226-64 55 28 johanna.hildensjo@avesta.se
Anne Hassel, 1:a socialsekreterare 0226-64 53 24 anne.hassel@avesta.se
Jimmy Stenberg, 1:a socialsektreterare 0226-64 53 29 jimmy.stenberg@avesta.se

Facklig kontakt
Kontaktuppgifter till din fackliga representant

Företag
Avesta kommunkoncern

Adress
Avesta kommunkoncern
Corneliusgatan 16
77481 Avesta

Kontorsadress
Corneliusgatan 16 Avesta

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2604162

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Avesta kommunkoncern

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Avesta kommunkoncern: