Socialsekreterare med särskilt ansvar för ensamkommande flykting
Sandvikens kommun, Ungdomsenheten / Administratörsjobb / Sandviken
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla administratörsjobb i Sandviken,
Ovanåker,
Gävle,
Hofors,
Ockelbo eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Sandvikens kommun, Ungdomsenheten i Sandviken Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 38 000 invånare.
I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 370 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.
Individ- och familjeomsorgen i Sandvikens kommun består av sju olika enheter; barn- och familjeenhet, ungdomsenhet, vuxenenhet, ekonomienhet, familjerättsenhet, Sandvikens familjecenter samt boende för ensamkommande flyktingbarn.
Ungdomsenheten består idag av tolv socialsekreterare varav två gruppledare, enhetschef samt administrativa resurser. Inom enheten finns också ett dygnet-runt boende i form av ett ungdomsboende där en biträdande enhetschef, en behandlingssamordnare och sju ungdomsassistenter arbetar för att hjälpa och stötta ungdomar som av olika skäl inte kan bo hemma hos sina föräldrar.
Vi arbetar utifrån ett nätverksorienterat synsätt vilket bland annat betyder att vi arbetar i och med familjernas nätverk för att finna hållbara lösningar på hemmaplan.
Vi har tillgång till både intern och extern handledning och fortbildning erbjuds samtliga anställda.
Publiceringsdatum2016-06-17ArbetsuppgifterSandvikens kommun har tagit emot ensamkommande barn sedan början på 2008 och har för tillfället 80 egna boendeplatser i fem olika boenden plus en utslussverksamhet med cirka 20 platser. Dessutom har kommunen ett antal ensamkommande barn- och ungdomar placerade i familjehem.
För är att handlägga, utreda, föreslå och verkställa insatser och beslut som rör de ensamkommande barnen finns fyra tjänster som socialsekreterare, avdelade speciellt för denna uppgift.
Barnen som kommer söker oftast asyl och utreds inför placeringen på kommunens boenden eller familjehem.
Socialsekreterarna som arbetar med ensamkommande barn är organiserade tillsammans med ytterligare 8 socialsekreterare i ungdomsenheten.
KvalifikationerDu behöver ha socionomutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig och erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVU. Det är meriterande att ha arbetat med ungdomar och flyktingar inom socialtjänsten. Du behöver ha körkort. Du kommer att möta en arbetsgrupp med stort engagemang och intresse för sina arbetsuppgifter, varför det är viktigt att du också har mycket energi och både kan ge och ta emot nya impulser. Utredningsarbete enligt SoL och LVU.
ÖVRIGT
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Fast lön enl överenskommelse. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträdesdag snarast, efter överenskommelse.
ErsättningMånadslön
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-07-01
Ange följande referens när du ansöker: 92-16
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktPer Lodin, Enhetschef Ungdomsenheten 026-24 12 08
per.lodin@sandviken.seFacklig kontaktSara Johansson Kindberg, SSR 026-24 17 09
sara.johansson-kindberg@sandviken.seFöretagSandvikens kommun, Ungdomsenheten
AdressSandvikens kommun, Ungdomsenheten
Odengatan 37
81180 SANDVIKEN
Kontorsadress81180
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2912766
Observera att sista ansökningsdag har passerat.